Miksi autossa on akku, jos sitä ei tarvitse ladata koskaan?
Eihän tuota virtaa tartte mihinkään, moottori pystyy tuottamaan kaiken tarvittavan virran. En ainakaan tuosta meidän uudesta autosta enää akuua löytänyt kun kurkistettiin mieheni kanssa konepellin alle. Liekö vähenemään päin, tietysti sähköautoissa akku täytyy olla, mutta muutenhan tuo on lyijyn ja muiden materiaalien tuhlausta ja autokin painaa huomattavasti enemmän akun kanssa. Luulisi jonkun järjestön pikkuhiljaa puuttuvan tuohon.
Kommentit (35)
Sitä ladataan aina kun moottori käy.
No miten aattelit startata ilman akkua. Vai onko sinulla kampi jolla pyörität manuaalisesti starttia ?
Mikähän järjestö tähän puuttuisi 🤔
Ei ainakaa meidän autossa ole, kyllähän moottori starttaa sytytystulpilla ja bensalla, siis ainaskin bensamoottori.
Ehkä joku ekologisuusjärjestö tai autoliitto.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaa meidän autossa ole, kyllähän moottori starttaa sytytystulpilla ja bensalla, siis ainaskin bensamoottori.
Ehkä joku ekologisuusjärjestö tai autoliitto.
-AP
Millähän niihin tulppiin saadaan kipinää, millä bensapumppua pyöritetään, avataan suuttimia ja säädetään erilaisia venttiilejä ja muita toimilaitteita joita sen seoksen muodostamiseen tarvitaan, jos ei sähköllä? Ja tuo suorakäynnistys ei taida oikein ainakaan pienissä bensamoottoreissa toimia vaan männät pitää saada liikkeeseen starttimoottorilla jotta käynnistyminen voi tapahtua ja siihenkin tarvitaan sähköä.
Jos auton pystyy sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen ilman ulkopuolista sähkönsyöttöä niin kyllä siinä silloin akku on. Mutta se ei välttämättä ole konepellin alla, monessa autossa voi olla takaluukun syövereissä tai jonkin istuimen alla.
Polttomoottoriautossa on hihnavedolla moottorista pyörivä sähkögeneraattori joka tuottaa sähköä aina kun moottori on käynnissä, bensa tai dieselautossa siis akkua ladataan aina kun se käy.
Kammesta käyntiin tai työntämällä. Mikä T-Ford Ap:lla on?
Et taida olla sytytystulppaa nähnyt. Ei siihen mitään akkua tarvitse kun oikeat materiaalit on käytössä vertaappa esimerkiksi sytkäriin. Kyllähän nuo suuttimet ja muut toimivat sitten kun moottori on käynnissä ja tuottaa virtaa. Kyllähän starttimoottorikin käyttää bensaa ja sytytystulppaa, mutta sen käynnistäminen on vaivattomampaa, ei noitakaan nykyautoissa taida kauheasti olla.
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla sytytystulppaa nähnyt. Ei siihen mitään akkua tarvitse kun oikeat materiaalit on käytössä vertaappa esimerkiksi sytkäriin. Kyllähän nuo suuttimet ja muut toimivat sitten kun moottori on käynnissä ja tuottaa virtaa. Kyllähän starttimoottorikin käyttää bensaa ja sytytystulppaa, mutta sen käynnistäminen on vaivattomampaa, ei noitakaan nykyautoissa taida kauheasti olla.
-AP
En nyt tiedä mitä tarkalleen tarkoitat, mutta citroen on kyseessä eikä fordi.
-AP
Mulla on diesel ja siinä polttoaine syttyy kuulemma puristuksesta ei millään kipinöivällä tulpalla, joten diesel autossa se on ilm. vain sitä varten että voi kuunnella radiota jos auto ei ole käynnissä.
AP on Sofian, marttinan kaltainen tyhjäpää
Oikeesti?? Ja meinaatko, että se akku on joka kotterossa konepellin alla😂
Trollihan ap on, mutta kyllä moottori pitää keinolla tai toisella pyöräyttää käyntiin.
Tämä voidaan tehdä vaikka työntämällä tai käynnistyskammella, mutta kyllä akun pyörittämä käynnistysmoottori kätevämpi on.
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla sytytystulppaa nähnyt. Ei siihen mitään akkua tarvitse kun oikeat materiaalit on käytössä vertaappa esimerkiksi sytkäriin. Kyllähän nuo suuttimet ja muut toimivat sitten kun moottori on käynnissä ja tuottaa virtaa. Kyllähän starttimoottorikin käyttää bensaa ja sytytystulppaa, mutta sen käynnistäminen on vaivattomampaa, ei noitakaan nykyautoissa taida kauheasti olla.
Oletko koskaan koettanut käynnistää nykyaikaista bensa autoa, jonka sähköjärjestelmän jännite on nollassa, esim. hinaamalla? Suurimpana ongelmana tuossa on että kun autojen latausgeneraattorit on käytännössä _vierasmagnetoituja_ tahtigeneraattoreita, niin sähköä ei generoidu ilman magneettikenttää, joka taas muodostetaan roottorikäämityksissä kulkevan magnetointivirran avulla, eli tavallaan "sähkömagneetilla".
Eli vaikka moottori ja generaattori pyörii niin sähköä ei kehity jos sitä ei alunperin ole millä sen magneettikentän muodostaisi. Toki koska jäännösmagnetismia aina jää jonkin verran, niin hinaamalla pienellä vaihteella siten, että moottorin kierrokset nousee korkealle, n. 3000-4000rpm tai ylemmän, voi hyvällä tuurilla tuo roottorin jäännösmagnetismi riittää siihen että staattorikäämitykseen indusoituu jonkinlaista jännitettä jolla varsinainen magnetointi käynnistyy.
Toki kun sähköjärjestelmän jännite on nolla ja kuormat päällä, ja staattori on suoraan diodisillan kautta kiinni järjestelmässä niin on melko epätodennäköistä että tuo jäännösmagnetismi riittäisi prosessin käynnistämiseen, tuurillaan voi lähteä mutta todennäköisesti ei, eli apuvirtaa tarvitaan kuitenkin vaikka moottori miten pyörisi, ennenkuin autoon saadaan minkäänlaista sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diesel ja siinä polttoaine syttyy kuulemma puristuksesta ei millään kipinöivällä tulpalla, joten diesel autossa se on ilm. vain sitä varten että voi kuunnella radiota jos auto ei ole käynnissä.
Dieselmoottori tarvitsee akkua tosiaan ainoastaan hehkuttamiseen ja siis pysyy käynnissä vaikka akku kytkettäisiin irti.
HAluaako joku asiantuntija kertoa mistä löydän auton akun? Mieskin on sitä mieltä, että ei tuossa ole akkua ollenkaan. Merkkim oli siis citroen.
Kyllähän esimerkiksi radio toimii, kun auto on kiinni kun kyllähän sitä virtaa jonnekkin kapasitoreihin ja elektroniikkaaan varataan, ehkä radiossa voi olla oma akkunsa, mutta varma olen, ettei akkua tuopssa autossa muuten ole.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diesel ja siinä polttoaine syttyy kuulemma puristuksesta ei millään kipinöivällä tulpalla, joten diesel autossa se on ilm. vain sitä varten että voi kuunnella radiota jos auto ei ole käynnissä.
Vanhat dieselautot ja traktorit ei periaatteessa edes tarvitsisi virtalaitteita toimiakseen.
Mäkistartilla käyntiin ja puristus sytyttää polttoaineen ja syöttöpumppu toimii mekaanisesti.
Ääliö. Autossa on laturi, joka sitä akkua lataa.