Palauttelijat Torissa, onko tämä jokin uusi ilmiö?
Vai onko minulla erityisen huono tuuri? Nyt jo useamman kerran ostaja, jolle olen postittanut tavaran, on halunnut palauttaa. Ostaja keksii aina tavarasta jonkin vian, mutta oikeasti niissä ei ole ollut mitään vikaa. Nytkin tavara, jonka haluaa palauttaa, on käyttämätön - siinä roikkuvat vielä laput paikallaan (mikäli hän ei ole niitä repinyt pois). "Vika" on se, että se on väärän värinen, ja hänen mielestään kuvista ei näkynyt vihreän todellinen sävy kunnolla, vaikka ne on luonnonvalossa otettu. Sehän nyt herranen aika riippuu aivan siitä, miten paljon ostajan oma näyttö vääristää värejä!
Kuuluuko oikeasti Tori-kauppoja palauttaa, vai onko ihmisille jäänyt Zalando-vaihde päälle? Olen tähän mennessä ottanut mukisematta palautukset vastaan, koska olen nössö, mutta nyt alkaa jo keittää.
Kommentit (25)
Ehkäpä kannattaa siihen ilmoitukseen laittaa vielä erikseen mainita, ettei palautusoikeutta, jospa se karsii "zalandot" pois?
Mä haluan itse nähdä tavaran enkä halua postitettua juuri em. syistä. Mutta olet ystävällinen ap kun toimit noin.
En todellakaan antaisi palauttaa 😂
Onneksi itselle ei ole tuollaisia urpoja tullut vastaan.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai…
Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa.
Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.
Tavara katsotaan ostetuksi yksityishenkilöltä myös silloin, kun se on ostettu yrityksen ylläpitämältä kauppapaikalta, jossa selkeästi ilmenee kaupan tapahtuvan yksityishenkilöiden kesken. Tällaisia kauppapaikkoja ovat esimerkiksi itsepalvelukirpputorit, myynti-ilmoituksia tarjoavat verkkokirpputorit ja verkkohuutokaupat.
Jos sinun kohdalle on osunut useita, niin luultavasti sinun pitää tehdä joku korjausliike ilmoituksiin.
En ottaisi mitään palautuksia vastaan. Kerran yksi ostaja haki sähkölaitteen ja kokeilimme että toimii. Hän soitti kotiin päästyään, että nyt tämä ei toimi. Halusi rahat takaisin, joten totesin että hänhän totesi laitteen toimivuuden. Ei minua kosketa, jos kuljetuksessa hän rikkoo laitteen.
Minä en antaisi palauttaa. Naurettavaa touhua tuollainen. Sanoisin että myy itse eteenpäin jos et halua pitää.
Ja tuohon aloittajan ongelmaan: väri ei ole kyllä mikään tuotteessa oleva virhe, jos ostopäätös on tehty puhtaasti näkemällä vain kuvat.
-5
En itse käytä Toria, mutta tuttuni kertovat palauttelun olevan muotia. ”Luulin näitä isommiksi”, korvakoruista, joista on kuva ja MITAT. Tämän tyylistä.
Laittakaa ilmoitukseen ”ei palautusoikeutta”.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun kohdalle on osunut useita, niin luultavasti sinun pitää tehdä joku korjausliike ilmoituksiin.
Näin minäkin mietin, mutta en oikein tiedä, mitä voisin tehdä paremmin. Kuvani on otettu järkkärillä sovitusnuken päällä luonnonvalossa, laitan ilmoitukseen kaikki mitat ja yksityiskohdat, viallisia en edes myy. Mielestäni ilmoitukseni ovat parempia kuin 90% Torissa vastaantulevista.
Viime kerrallakin valituksen aihe oli ihan tekaistu - ostaja väitti, että vaatteessa on iso tahra. Luulin, että minulta oli jäänyt jotain huomaamatta, joten totta kai otin puseron pahoittelujen kera vastaan. No, se tuli takaisin, eikä siinä ollut mitään. Siis ei minkäänlaista tahraa. Ilmeisesti pusero ei sopinut päälle tai ei muuten miellyttänyt, ja ostaja vain keksi päästään jonkin syyn palauttaa.
-ap
Joku sankari osti multa digiboksin aikanaan. Yritti sitten palauttaa sitä kun siitä puuttui muka joku ominaisuus mitä olisi halunnut.
Ilmoituksessa oli kyllä kaikki tarvittavat tiedot laitteesta ja google olisi kertonut loput.
Tai sitten sille tuli ostokrapula, tiedä häntä.
Anna palauttaa mutta pidä rahat
t. Savolainen
Mitä ihmettä! Sano että kaupat on tehty ja rahoja ei saa takaisin. Miksi olet suostunut tuollaiseen!
Jos laittaa erikseen ilmoitukseen että ei palautusoikeutta niin kaikki luulee että siinä on oikeasti jotain vikaa.
Tori kauppoihin ei palauttelut kuulu mitenkään ellei myyjä erikseen lupaa omasta aloitteestaan.
Kuulostaa erikoiselta, enkä itse ole törmännyt moiseen. Jos olet ottanut kunnolliset kuvat ja tuote tosiaankin on se mitä kuvauksessa lukee, niin en todellakaan suostuisi tuollaiseen pelleilyyn.
En ole koskaan törmännyt vastaavaan, eihän näissä kaupoissa ole mitään palautusoikeutta. Yleensä ostajat ei ilmesty paikalle ja pitäisi vielä palautuksia ruveta ottaan :D
Eihän se palauttaminenkaan ole ilmaista. Miksi joku ostaa käytetyn tavaran, maksaa postikulut, palauttaa ja maksaa uudestaan postikulut?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se palauttaminenkaan ole ilmaista. Miksi joku ostaa käytetyn tavaran, maksaa postikulut, palauttaa ja maksaa uudestaan postikulut?
No nuo ostajat ovat vaatineet, että minä korvaan postikulut. Kyllä, olen ollut ääliö, kun suostuin tähän. Mutta luulin siis, että moka oli minun ja tavarassa oli ihan oikeasti vikaa.
-ap
Joku tietää kuka olet ja kiusaa 🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se palauttaminenkaan ole ilmaista. Miksi joku ostaa käytetyn tavaran, maksaa postikulut, palauttaa ja maksaa uudestaan postikulut?
No nuo ostajat ovat vaatineet, että minä korvaan postikulut. Kyllä, olen ollut ääliö, kun suostuin tähän. Mutta luulin siis, että moka oli minun ja tavarassa oli ihan oikeasti vikaa.
-ap
Et voi olla tosissasi. Olet ollut liian kiltti ja sua on vedetty nenästä ihan huolella. Lopeta tuollainen ja jatkossa pysy tiukkana.
"Kuluttajansuojalaki ei päde yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä, joten varsinaista palautusoikeutta ei yksityishenkilöiden välillä tunneta. Kauppatavaran on kuitenkin vastattava sitä, mitä sen ilmoituksessa sanotaan ja kuvaillaan olevan."
Tori.fi