Eroaako päiväkodissa järjestettävä esiopetus millään tavalla muusta päiväkodin toiminnasta?
Eli onko esiopetus jotenkin erillinen kokonaisuus vai samaa päiväkotikulttuuria kuin muukin päiväkodin tiloissa tapahtuva kasvatus.
Meillä tytön olisi mahdollisuus hakeutua päiväkodin yhteydessä olevaan eskariin tai vaihtoehtoisesti koulun yhteydessä olevaan.. ja mietin nyt, kumpi vaihtoehto olisi parempi. Emme tarvitse hoitoa, tyttö osallistuu vain eskariin.
Kumpihan olisi parempi..? Tyttö on ollut kolme vuotiaasta päiväkodissa, joten ympäristönä se olisi tuttu. Mutta mietityttää se, että esiopetusryhmä on sekaryhmä, jossa on siis pienemmät ja isot sekaisin, kun taas koulun tiloissa olevassa esiopetusryhmässä kaikki ovat esiopetusikäisiä. Lisäksi tuleva koulu olisi se, jossa esiopetusryhmä olisi. Toisaalta, tyttö on viihtynyt päiväkodissakin.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (28)
Kouluun. Laittaisin koulun eskariin. Saisi ainakin oikeaa opetusta.
Meidän paikkakunnalla on ollut iät ja ajat kaksi eskaria. Toinen koululla ja sitä on käyneet ne lapset joilla ei ole tarvetta eskarin ulkopuoliselle hoidolle ja sitten on päiväkodin eskari jossa on olleet ne lapset jotka tarvivat myös päivähoitoa. Nyt ollaan elokuussa siirtämässä kaikki eskarilaiset koulun tiloihin koska on huomattu että koululla eskarin käyneillä lapsilla on valtava etumatka kouluvalmiudessa verrattuna päiväkodin eskarilaisiin. Iltapäivähoitokin järjestetään jatkossa koulun tiloissa. Eli tämän perusteella sanoisin että valitse se koulun eskari niin siirtymä vuoden päästä on helpompi ja on luultavasti koulunkäyntitaidoiltaan edellä päiväkodista kouluun siirtyviä.
Vierailija kirjoitti:
Missä muka isot esikoululaisetja pienet ovat sekaisin? En usko. Varmasti koskee vain 4-5 vuotiaita.
Monesti se eskarilaisten ryhmä siellä päiväkodilla on erikseen mutta vaikka tekevätkin niitä eskaritehtäviä niin kyllä se silti on enemmän päiväkodin ja hoidon kaltaista verrattuna koululla toimivaan eskariin jossa nämä 6-vuotiaat katsovat jo paljonkin mallia isommista.
Koulussa on opettajat ja tarhalla hoitajat tai sosionomit. Päättele itse mikä kannattaa.
Riippuu enemmän henkilökunnasta kuin paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on opettajat ja tarhalla hoitajat tai sosionomit. Päättele itse mikä kannattaa.
No ei se noin mene. Molemmissa on kumpiakin.
Olen ollut varhaiskavatuksen opettajana pienehkössä yksityisessä päiväkodissa, jossa oli samassa hallinnollisessa ryhmässä sekä eskarilaiset että 3-5-vuotiaiden päiväkotiryhmä. Ryhmät olivat erillään kaiken muun ajan paitsi ruokailun ja päivälevon, joka oli sitten iltapäivähoitoa, eikä enää esikoulua. Eskareilla oli käytössä oma huone, jossa tehtiin eskarijuttuja. Pienempien lasten lähdettyä ulkoilemaan oli leikkiä tai muuta enemmän tilaa vaativaa ns. päiväkotiryhmän tilassa, joka oli paljon suurempi. En koe, että antamani esiopetuksen laatuun tuo vaikutti millään tavalla negatiivisesti, positiivisesti mahdollisesti ehkä. Kuulun itse kasvattajana siihen koulukuntaan, jonka mielestä mihinkään ns. isompien lasten juttuihin ei kannata koskaan kiirehtiä, vaan mitä pidempään saa olla pieni ja tehdä pienten juttuja, sen parempi. Negatiivista palautetta lasten kouluvalmiuksista ei ainakaan omiin korviini kantautunut.
Ei se eskari kovin paljon eroa perus päiväkodin toiminnasta. Riippuu ihan paikasta ja henkilökunnasta millaista toiminta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on opettajat ja tarhalla hoitajat tai sosionomit. Päättele itse mikä kannattaa.
No ei se noin mene. Molemmissa on kumpiakin.
Mutta koulussa sosionomit ovat kuraattoreja, eivät opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se eskari kovin paljon eroa perus päiväkodin toiminnasta. Riippuu ihan paikasta ja henkilökunnasta millaista toiminta on.
No eihän se näin voi olla! Eikö niillä ole siellä kuitenkin yhteinen opetussuunnitelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on opettajat ja tarhalla hoitajat tai sosionomit. Päättele itse mikä kannattaa.
No ei se noin mene. Molemmissa on kumpiakin.
Mutta koulussa sosionomit ovat kuraattoreja, eivät opettajia.
Sosionomi voi toimia esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajana, jos on valmistunut ennen vuotta 2004 sosionomiksi ja suorittanut yliopistossa täydentävät opinnot. Heitä on lukumääräisesti hyvin vähän. Siihen, työskenteleekö tällainen sosionomi koulun esiopetuksessa vai päiväkodin esiopetuksessa ei ole olemassa mitään säännöstä. Hyvin suurella todennäköisyydellä esiopetusryhmässä työskentelee 1-2 varhaiskasvatuksen opettajaa (kasvatustieteen kandidaatti) ja 1-2 varhaiskasvatuksen hoitajaa (lähihoitaja), riippumatta siitä, onko ryhmä fyysisesti koulun vai päiväkodin katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on opettajat ja tarhalla hoitajat tai sosionomit. Päättele itse mikä kannattaa.
Hyi.
Koulun eskari valmentaa paljon paremmin jo edessä siintävään peruskouluun. Muistuttaa enemmän koulunkäyntiä kaikin puolin. Päiväkodin eskari on melko paljonkin päivähoitomaista vaikka "isot" ovatkin oma ryhmänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun itse kasvattajana siihen koulukuntaan, jonka mielestä mihinkään ns. isompien lasten juttuihin ei kannata koskaan kiirehtiä, vaan mitä pidempään saa olla pieni ja tehdä pienten juttuja, sen parempi. Negatiivista palautetta lasten kouluvalmiuksista ei ainakaan omiin korviini kantautunut.
Kasvattajana? Eli et ole opettaja?
Kyllä esikouluikäisellä on oikeus ihan opetussuunnitelman mukaiseen esiopetukseen, eikä mihinkään pitkitettyyn perhepäivähoitoon.
Ei se ole todellakaan vanhanaisesti koulumaista, vaan hyvin toiminnallista, osallistavaa, lasten lähikehityksen vyöhykkeellä tapahtuvaa ilmiöpohjaista oppimista.
Sääli että niin moni esiopetusta antava ”kasvattaja” on aivan kujalla esiopetuksen tavoitteista ja sen merkityksestä lapsen kokemukseen itsestään oppijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun itse kasvattajana siihen koulukuntaan, jonka mielestä mihinkään ns. isompien lasten juttuihin ei kannata koskaan kiirehtiä, vaan mitä pidempään saa olla pieni ja tehdä pienten juttuja, sen parempi. Negatiivista palautetta lasten kouluvalmiuksista ei ainakaan omiin korviini kantautunut.
Kasvattajana? Eli et ole opettaja?
Kyllä esikouluikäisellä on oikeus ihan opetussuunnitelman mukaiseen esiopetukseen, eikä mihinkään pitkitettyyn perhepäivähoitoon.
Ei se ole todellakaan vanhanaisesti koulumaista, vaan hyvin toiminnallista, osallistavaa, lasten lähikehityksen vyöhykkeellä tapahtuvaa ilmiöpohjaista oppimista.
Sääli että niin moni esiopetusta antava ”kasvattaja” on aivan kujalla esiopetuksen tavoitteista ja sen merkityksestä lapsen kokemukseen itsestään oppijana.
Olen varhaiskasvatuksen opettaja, eli kasvatustieteen kandidaatti, joka päivittäin kasvattaa lapsia työkseen, joten termin "kasvattaja" käyttäminen lienee ihan perusteltua, vai mitä?
Pointtini oli nimenomaan se, että sitä opetussuunnitelman mukaista esiopetusta voi antaa myös päiväkodin tiloissa, se että ympärillä on koulun seinät ei kerro esiopetuksen laadusta vielä yhtään mitään.
Toisaalta, vaikka tyttö tuntee päiväkodin työntekijät ja kaverit siirtyvät pääsääntöisesti päiväkodin eskariin, niin tulevat luokkakaverit ovat siellä koulun eskarissa todennäköisemmin.
Kyllä pitäsi erota varhaiskasvatuksesta.
Pitäisi noudattaa esiopetuksen opetussuunnitelma perusteita.
Ehkä päiväkodin esikoulussa on tiukempi kurahousupakko kuin koulun esikoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, vaikka tyttö tuntee päiväkodin työntekijät ja kaverit siirtyvät pääsääntöisesti päiväkodin eskariin, niin tulevat luokkakaverit ovat siellä koulun eskarissa todennäköisemmin.
Mua häiritsee kun puhut lapsesta tyttönä.
Missä muka isot esikoululaisetja pienet ovat sekaisin? En usko. Varmasti koskee vain 4-5 vuotiaita.