Rahtialus Suezin kanavassa
Tuli vaan mieleen tällainen : kova sivutuuli on joskus ajanut Ruotsinlaivoja karille hitaassa nopeudessa. Toimisikohan toisinpäin ? Ajetaan muutama järeä kopteri leijuntaan laivan vierelle , kaikki lähtevät samanaikaisesti maksimaalisilla tehoilla jyrkästi kallistaen poispäin laivasta.
Luulisi ainakin helpottavan kun tahdistaa hinaajien nykäisyn kanssa.
Kommentit (32)
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.
M46
Voisi ehkä auttaakin vähän, mutta eiköhän suurin ongelma ole se, että jumittaa siellä hiekassa. Hiekka pois niin lähtee kyllä liikkeelle. Kauanko tuossa aikaa menee, se on kyllä arvoitus.
Jännä muutenkin, että kuinka pienestä menee maailma jumiin. Voi olla kohta maskipula täälläkin.
Otapa yhteyttä sinne Egyptiin, ovat varmasti kiinnostuneita ideastasi.
Tuo alus painaa valtavasti. Ihme että joku tuuli on siihen tarttunut noin mutta toki siinä on tuulipinta-alaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.M46
Lähdettä tähän. Miksi menesi puoli vuotta? Pari viikkoa max ja on irti. Mark my words.
Viimeistään huomenna on jo liikkeellä. Liian kallista makuuttaa ja kaikki keinot käytetään.
Halvempi varmaan ampua päreiksi ja siivota kuin odotella kahta viikkoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.M46
Lähdettä tähän. Miksi menesi puoli vuotta? Pari viikkoa max ja on irti. Mark my words.
En pysty. Tieto ohi julkisten kanavien, joten ota juoruna.
Tietoni sain luotettavasta lähteestä ja oikeasti puhuivat vuodesta, mutta en itse usko moiseen niin laimensin aikaa jonkin verran.
Joutuvat tuomaan paikalleen nostureita joilla saa nostettua 60t kontteja. Niitä muuten on tuhansia ja ensimmäiset ovat melko korkealla.
M46
Suetsin kanava muurataan umpeen ja jatkossa laivat kiertävät koko Afrikan.
Kuulemma.
Ruokapulaahan se Ranskan tehty koronasuunnitelma lupasikin huhti-kesäkuulle. Tässä maailmassa harva asia tapahtuu sattumalta. Tämä ei ole myöskään mikään sattuma.
Vierailija kirjoitti:
Paremmin toimisi kun räjäytetään ydinpommi 5km päässä.
Jenkit on tuonki testannu aikoinaan miten vaikuttaa laivoihin. Ei tee tuon kokoiselle alukselle mitään noin kaukaa. Maalit voi vähän haalistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.M46
Lähdettä tähän. Miksi menesi puoli vuotta? Pari viikkoa max ja on irti. Mark my words.
En pysty. Tieto ohi julkisten kanavien, joten ota juoruna.
Tietoni sain luotettavasta lähteestä ja oikeasti puhuivat vuodesta, mutta en itse usko moiseen niin laimensin aikaa jonkin verran.
Joutuvat tuomaan paikalleen nostureita joilla saa nostettua 60t kontteja. Niitä muuten on tuhansia ja ensimmäiset ovat melko korkealla.M46
Taidat olla töissä siellä Suezin kanavan öljynporauslautalla laatikkoleukoinesi?
Aikaa tuossa menee avustavan kaluston saamiseen paikalle.
Kaivinkonetyökin näyttää kuvien mukaan hiukan suunnittelemattomalta. Enemmän maata pois ja kaivinkoneen pitäisi olla lähempänä. Aika tyypillistä egyptiläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.M46
Lähdettä tähän. Miksi menesi puoli vuotta? Pari viikkoa max ja on irti. Mark my words.
En pysty. Tieto ohi julkisten kanavien, joten ota juoruna.
Tietoni sain luotettavasta lähteestä ja oikeasti puhuivat vuodesta, mutta en itse usko moiseen niin laimensin aikaa jonkin verran.
Joutuvat tuomaan paikalleen nostureita joilla saa nostettua 60t kontteja. Niitä muuten on tuhansia ja ensimmäiset ovat melko korkealla.M46
Taidat olla töissä siellä Suezin kanavan öljynporauslautalla laatikkoleukoinesi?
En.
Olen fyysikko ja keskustelin asiasta eilen suomalaisten merialan asiantuntijoiden kanssa.
Mun ehdotus oli että kaivaisivat ohitus kaistan.
Hämmöstyin siitä ettei kanavassa ole sulkuja. Kuvittelisi että virtaus voisi olla huima kun sääolosuhteet vaihtuvat väli ja punaisella merellä.
Helpointahan olisi jos saisivat nostettua vedenpintaa pari metriä. Kanavan reunat vaan eivät ole tarpeeksi korkeat
Kaivoin foliohattuni esiin ja haistan ettei tämä ollut vahinko vaan tahallaan ajoivat laivan tukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.M46
Lähdettä tähän. Miksi menesi puoli vuotta? Pari viikkoa max ja on irti. Mark my words.
En pysty. Tieto ohi julkisten kanavien, joten ota juoruna.
Tietoni sain luotettavasta lähteestä ja oikeasti puhuivat vuodesta, mutta en itse usko moiseen niin laimensin aikaa jonkin verran.
Joutuvat tuomaan paikalleen nostureita joilla saa nostettua 60t kontteja. Niitä muuten on tuhansia ja ensimmäiset ovat melko korkealla.M46
Jaahas, vai niin. Merikonttien max paino menee jossain alle 30t. Heli nostaa parhaimmillaan 10t, toki militarypuolella on varmaan enemmänkin nostavia. Siinä ei kauaa mene aikaa kun tuonne kootaan pari kontti nosturia, toki laivan asento voi olla vaikea.
Mutta viikkojen työ, ei missään nimessä kuukausien työ.
Ja afrikan kiertää max noin 12 päivässä, keli hieman vaikuttaa mutta parhaimmillaan menee viikossa siitä ympäri. Eli ei tässä mitää muuta pala kuin polttoainetta hieman enemmän.
Suurimmalla osalla huolintafirmoista on kyllä riskisuunnitelmat Suezin ongelmien suhteen.
Paatti painaa 220 000 tonnia ja paras helikupperi jaksaa nostaa 20 tonnia.
Viisisataa helikupperia saattaisi saada jo vähän liikettä.
Nyt oli kyllä ap vuoden tyhmin idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada hinaajilla irti jossei pureta lastia ensin. Keula noussut 2m joten se on kovasti kiinni.
Eilen kaksi mailman suurinta vakuutusyhtiötä sitoutuivat yhteistyöhön ja irroitus budjetti on 6 miljardia dollaria.
Arvioivat kanavan olevan suljettuna yli puoli vuotta.M46
Lähdettä tähän. Miksi menesi puoli vuotta? Pari viikkoa max ja on irti. Mark my words.
En pysty. Tieto ohi julkisten kanavien, joten ota juoruna.
Tietoni sain luotettavasta lähteestä ja oikeasti puhuivat vuodesta, mutta en itse usko moiseen niin laimensin aikaa jonkin verran.
Joutuvat tuomaan paikalleen nostureita joilla saa nostettua 60t kontteja. Niitä muuten on tuhansia ja ensimmäiset ovat melko korkealla.M46
Taidat olla töissä siellä Suezin kanavan öljynporauslautalla laatikkoleukoinesi?
En.
Olen fyysikko ja keskustelin asiasta eilen suomalaisten merialan asiantuntijoiden kanssa.
Mun ehdotus oli että kaivaisivat ohitus kaistan.
Hämmöstyin siitä ettei kanavassa ole sulkuja. Kuvittelisi että virtaus voisi olla huima kun sääolosuhteet vaihtuvat väli ja punaisella merellä.
Helpointahan olisi jos saisivat nostettua vedenpintaa pari metriä. Kanavan reunat vaan eivät ole tarpeeksi korkeat
I call BS. Varmasti toinen uoma viereen on mahis. Siitä on keskustelua ja suunnitelmatkin olemassa. Muistelisin että on ollut tarkoitus niin tehdäkin tulevaisuudessa. Mutta nyt ei ole kyse niin isosta ongelmasta.
Suezin virtauksista on paljon julkista tietoa, ei ole virtaus riskiä. Merenpinta on molemmissa päissä samalla tasolla.
Paremmin toimisi kun räjäytetään ydinpommi 5km päässä.