tehostetun tuen lapsi
Ekaluokkalainen olapseni on siirretty tehostettuun tukeen. Olen tavallaan asiasta ymmälläni, sillä ei mieleeni ollut tullutkaan, että hänellä olisi oppimisvaikeuksia.
Hän on vasta nyt maaliskuun lopulla oppinut lukemaan ilman tavutusta, mutta olen olettanut että ensimmäinen vuosi on aikaa opetella lukemaan.
Opettaja on sanonut, että matikassa ei ole ollut ongelmia. Mutta sai kuitenkin erilaisen kokeen kuin muut.
Kellonaikoja ei hahmota (muuta kuin tunnit ja puolet tunnit, sen olen huomannut), mutta muuten laskeminen sujuu mielestäni ihan ok. Kotiläksyissä tulee usein yksi tai kaksi virhettä. Juuri oli tehnyt koulussa putkeen 18 tehtävää, joista yksi oli väärin.
Olen ymmälläni ensimmäisen luokan tasosta. Lapseni on ensimmäinen, joten aiempaa kokemusta ei ole. Lapseni on siis luokallaan toiseksi "huonoin" omien sanojensa mukaan. Itse (minulla on opettajan pätevyys, mutta tosin aineenopettajan) olen ajatellut hänen olevan "normaali" lapsi. Millainen taso ensimmäisellä luokalla tänä päivänä siis on?
Kommentit (10)
Niin, no keskittyminen tosiaan herpaantuu helposti. Kai olen ajatellut, että jos pysyy mukana tunneilla, ei tarvetta millekään tehostetulle tuelle ole.
Moni opettaja tekee turhan paljon papereita ekalla luokalla. Akuuteimmat vaan pitäisi tehdä (kiire saada esimerkiksi tutkimuksiin), mutta moni asia korjaantuu kasvulla. Olen siis itsekin luokanopettaja ja myös alkuopetusluokkia opettanut.
Meillä oli tehostettu tuki lapsella ekalla ja tämä tarkoitti, että sai 20min viikossa yksilöllistä opetusta erityisopelta lukemisessa. Resurssit niin olemattomat. Olin tästä hyvin mielissäni, tuntui että oma lapsi oli ainut kun ei osannut lukea koulun alkaessa.
Mielestäni se on hyvä asia, jos opettaja kirjaa tehostetun tuen päätöksen. Se tarkoittaa, että opettaja tekee töitä sen eteen, että lapsi oppii jotain paremmin. Tehostetun tuen voi purkaa kun sitä ei tarvitse. Ole siis tyytyväinen, että lapsesi saa hiukan enemmän tukea kuin muut. Varhaisen tuen ansiosta lapsesi oppii varmasti paremmin kuin oppisi hälläväliä-open kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on hyvä asia, jos opettaja kirjaa tehostetun tuen päätöksen. Se tarkoittaa, että opettaja tekee töitä sen eteen, että lapsi oppii jotain paremmin..
Ei tarkoita. Se tarkoittaa sitä, että opettaja heittää tämän kersan kanssa hanskat santaan ja olettaa, että erityisopettaja opettaa lapsen. Jos opettaa. Jollei, niin opettaja ajattelee, että ”no ei siitä mitään kumminkaan olisi tullut kun oli huono lapsi”.
Mikäli ne kotitehtävät ovat se Tuhattaiturin kotikoppi niin yksi virhe / kappale on paljon. Yksi virhe per viidet kotitehtävät vielä menee, mutta useammin on paljon. Ekaluokan laskut ovat helppoja ja 90% lapsista (normiluokassa) tekee sen läksyn virheettömästi noin kahdessa minuutissa.
Suurin osa ekaluokkalaisista oivaltaa lukemisen viimeistään joululomaan mennessä, iso osa jo syyslomaan mennessä tai ennen koulun alkua.
Mutta opettajana tiedät hyvin että tuen papereita tehdään muistakin syistä kun oppimisvaikeuksien takia (nämä oikeastaan ovat vähemmistössä). Opettaja ei muutenkaan siirrä lasta sinne vaan huoltajien ja erityisopettajan kanssa tavataan yhdessä ja pohditaan asiaa.
Kysy ihmeessä opettajalta tarkempia perusteita tehostettuun tukeen siirtämisestä ja muista mietityttävistä asioista!
Kai siellä wilman asiakirjoissa on perusteet siirrolle ja tavoitteet ym? Eikö teillä ole ollut plaveria?
Lukemaan pitäisi oppia eskari-iässä. Minulla molemmat lapset, joista toisella kielenkehityksen viivästymää, oppivat eskarin aikana lukemaan. Loppuvuodesta syntyneitä. Kyllä kouluun mennessä usemmat osaavat lukea, jos ei ole jotain erityistä ongelmaa.
Tehostetun tuen tarpeeseen voi olla muitakin syitä kuin koulumenestys. Keskittyykö lapsi?