Laiva jumissa Suezin kanavassa
Miksi tästä ei puhuta? Ei tule kohta raaka-aineita teollisuudelle (mm Kiinan ja Intian lääkeraaka-aineet, joita ei ole missään muualla). Riisi loppuu kohta meiltä hyllystä. Ei kannata mennä kuukauden päästä motonettiin kyselemään varaosia autoon, koska niitä todennäköisesti ei ole hyllyssä. Nyt taitaa olla aika paha juttu menossa talouden näkökulmasta. Ehkä pahempi kuin vuodentakainen koronakaaos. Laivan reaaliaikaisen sijainnin ja asennon kanavassa voi tarkastaa täältä
www.vesselfinder.com/?imo=9811000
Kannattaa varmaan ostaa kaikenlaista tarpeellista varastoon vielä kun niitä löytyy kaupasta. Mm. maskeja, korvatulppia, kuukautissiteitä, vauvanvaippoja, lääkkeitä yms.
Kommentit (31)
Nainen ratissa? :D
(vizi vizi ei pidä suuttua)
Mistä lähtien siellä on ollut konttilaiva poikittain? Taitaa olla ensimmäinen kerta ikinä.
Yksi naiskapteeni tekee sen mitä kymmenet tuhannet miehet ei ole saaneet aikaan.
Jopa öljyn maailmanhinta nousee
Voi olla jopa pari viikkoa siellä kiinni. Nyt äkkiä hakemaan vessapaperia varastoon
ei naisia tällaiset asiat kiinnosta. ennemmin jutellaan Siepistä ja Sofiasta
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien siellä on ollut konttilaiva poikittain? Taitaa olla ensimmäinen kerta ikinä.
Koko kanava oli suljettuna moneen otteeseen, pisin poliittisista syistä ollut sulku oli melkein 8 vuotta, alkoi 1967 ja päättyi 1975, tuolloin sulun aikana esim. kaikki Eurooppaan raakaöljyä Persianlahdelta tuoneet tankkerit kiersivät Afrikan mennen tullen ihan normina.
Myös karille ajojen takia on sulkuja ollut ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
"Satoja miljoonia" ei ole edes kärpäsen paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
Kanavan käyttö ei ole aluksille ilmaista. Egypti laskuttaa miljardeja vuosittain, taitaa olla noin 10 miljardia dollaria vuositasolla. Ei siinä muutaman kymmenen tai sadan aluksen 7000 km lisämatka maailmantaloutta kovin paljon hetkauta, mutta Egyptin valtiolle, jonka pääasiallinen ulkomaankaupan tulolähde kanava on, taloudellista haittaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
Suomi rikkaana ja maailman onnellisempana länsimaana kantaa oman vastuunsa ja kuittaa menetykset yhteiden edun nimissä kokonaisena. Yhdessähän me täällä olaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
Kanavan käyttö ei ole aluksille ilmaista. Egypti laskuttaa miljardeja vuosittain, taitaa olla noin 10 miljardia dollaria vuositasolla. Ei siinä muutaman kymmenen tai sadan aluksen 7000 km lisämatka maailmantaloutta kovin paljon hetkauta, mutta Egyptin valtiolle, jonka pääasiallinen ulkomaankaupan tulolähde kanava on, taloudellista haittaa tulee.
Öljyn hinta nousi jo. Kyllä tästä jokainen suomalainenkin tulee osansa maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
Huh huh, satojen miljoonien lasku globaalisti ei vaikuta yhtään mitään.
Se taas saattaa vaikuttaa että tuossa on oiva tekosyy nostaa öljyn hintaa. Itse asiassa olen aivan varma että kyseessä onkin tilaustyö. 
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Se on todennäköisesti jumissa siinä useamman viikon kun lasti ja polttoaine joudutaan purkamaan laivasta ennen irroitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille uutiset vuorokauden myöhässä? Siellä.om viisi hinaajaa irroittamassa alusta ja on arvioitu että reitti on vapaa 24-48 tunnin kuluessa. Osa rahtilaivoista on jo reititetty uudelleen etelä-Amerikan ympäri eli kiinalaisten kumiankkojen ja dildojen toimitukset sasttavat viivästyä pahimmillaan yhdellä viikolla.
Mitö hysteriaa yrität lietsoa, trollitehtaaltako tätä sontaa tulee?
Sinäkö et todellakaan ymmärrä, että tästä tulee satojen miljoonien eurojen lasku, joka vaikuttaa ihan kaikkiin hintoihin?
"Satoja miljoonia" ei ole edes kärpäsen paska.
Varsinkaan, kun kuukausitasolla Egypti laskuttaa kanavan käytöstä lähes 500 miljoonaa. Afrikan ympäri ajelu vie tietysti aikaa ja polttoainetta, mutta kanavamaksut säästyy. Mutta tokihan tällä verukkeella raakaöljyn hintaa voidaan hetkellisesti nostaa.
Luin netistä, että jossain olikohan Kanadasta vuotaneessa korona "plandemia" suunnitelmassa on kohta kymmenen, jossa puhutaan tällaisista isoista tavarankuljetusongelmista. Sopii siihen aika pelottavan hyvin...
Aloitukseen viitaten, muumivaippa valmistetaan Suomessa!
Ainahan siellä on. Kanava on niin matala.