Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuurikutsukilpailun kilpailuehdotukset. Mikä on suosikkisi?
https://kerrokantasi.hel.fi/elielinaukionkilpailu
Kannattaa perehtyä kun Vihreällä kaupungin valtuustolla tuppaa olemaan huonoja päätöksiä. Onko kustannuksista mitään tietoa? Jotenkin pelottaa, että tämänkin hankkeen kustannukset riistäytyvät käsistä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mistään ei löydy tietoa kustannuksista? En minä autokaupastakaan mene Ferraria hakemaan vaikka mieli tekisi. Hinta pitäisi tietää etukäteen.
Meinasitko sinä tuon yksin maksaa?
En tiedä. Enemmän huvittaa tuo kaikenmaailman professorien ja arkkitehtien kitinä siitä miten kaupunki (taas kerran) tuhoutuu kokonaan jos siihen pölyiselle ja tuuliselle ja narkkien valtaamalle aukiolle rakennetaan jotain.
Ei yhtään kupolikattoa, mitä hittoa? Suvaitsevaisuuden pääkaupunki ja arkkitehtuuri perisuomalaista laatikkoa.
Platta toisi Helsingille enemmän sellaista Lähi-idän tunnelmaa. Sopii hyvin nykyiseen väestökehitykseen. Jatkoon.
"Alueen uudistus on osa laajempaa rautatieaseman kehittämistä koskevaa kokonaisuutta."
Mitä jos aloitettaisiin alueen kehittäminen ihan vaan siivoamalla sen vallannut heikompi aines pois ja varmistamalla, että se myös pysyy poissa?
Sen jälkeen voidaan alkaa rakennella noita riippuvia puutarhoja ja zikkurateja isolla rahalla. Vihreiden kannattaisi kiimassaan muistaa joskus myös se, että Helsinki ei kuulu pelkästään narkeille ja muille perseilijöille, vaan myös normaaleille ihmisille.
Kiitos mielenkiintoisesta aloituksesta.
Pidin Elielinsaaristosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mistään ei löydy tietoa kustannuksista? En minä autokaupastakaan mene Ferraria hakemaan vaikka mieli tekisi. Hinta pitäisi tietää etukäteen.
Meinasitko sinä tuon yksin maksaa?
En meinannut, mutta tuskin muutkaan kaupunkilaiset haluaa kaikkia rahoja näihin tuhlattavan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielenkiintoisesta aloituksesta.
Pidin Elielinsaaristosta.
Minunkin suosikki, mutta on kalliin näköinen.
Kaikista rakennuksista pitää rakentaa Makkaratalon näköisiä kun se sopii sitten ympäristöön.
Tilaan sopisi uusklassinen rakennus, joka peilaisi Vltavan ja rautatieaseman tyylejä ja selvästi pienemmällä kerrosalalla kuin ehdotuksissa. Näin voitaisiin myös hieman peittää näkymiä erittäin rumaan hotellirakennukseen ja Sanomataloon, jotka molemmat ovat nykyarkkitehtuurin häpeäpilkkuja.
Monissa ehdotuksissa on haaveiltu avoimista terasseista ja kattoterasseista. Nämä ovat Helsingin ilmastossa aika turhia investointeja, käytännössä käyttökelvottomia suurimman osan vuotta. Kuka haluaa viettää aikaansa tuulen tuivertamalla terassilla räntäsateessa?
Toinen yleinen idea näyttää olevan "yhteisen olohuoneen" suunnittelu katutason kerrokseen. Kiva ajatus, mutta kuten läheisestä Oodista huomataan, nämä yhteiset alueet vetävät puoleensa ainesta, joka jo pelkällä läsnäolollaan tekee olohuoneesta epäsiistin ja pelottavan. Rautatieaseman nurkilla pyörii jo nyt valtavat määrät sekakäyttäjiä, huumekauppiaita, taskuvarkaita, kerjäläisiä ja erilaisia nuorisojengejä. Ennen kuin nämä porukat siivotaan pois, ei lähialueesta saada viihtyisää minkäänlaisella arkkitehtuurilla. Kaupalliset ja siten myös valvotut tilat ovat ainoa toteuttamiskelpoinen idea tuolla sijainnilla.
Vierailija kirjoitti:
"Alueen uudistus on osa laajempaa rautatieaseman kehittämistä koskevaa kokonaisuutta."
Mitä jos aloitettaisiin alueen kehittäminen ihan vaan siivoamalla sen vallannut heikompi aines pois ja varmistamalla, että se myös pysyy poissa?
Sen jälkeen voidaan alkaa rakennella noita riippuvia puutarhoja ja zikkurateja isolla rahalla. Vihreiden kannattaisi kiimassaan muistaa joskus myös se, että Helsinki ei kuulu pelkästään narkeille ja muille perseilijöille, vaan myös normaaleille ihmisille.
Eiköhän se pysy jos siihen kohtaan rakennetaan talo. Harvemmin nää seinien läpi kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Monissa ehdotuksissa on haaveiltu avoimista terasseista ja kattoterasseista. Nämä ovat Helsingin ilmastossa aika turhia investointeja, käytännössä käyttökelvottomia suurimman osan vuotta. Kuka haluaa viettää aikaansa tuulen tuivertamalla terassilla räntäsateessa?
Toinen yleinen idea näyttää olevan "yhteisen olohuoneen" suunnittelu katutason kerrokseen. Kiva ajatus, mutta kuten läheisestä Oodista huomataan, nämä yhteiset alueet vetävät puoleensa ainesta, joka jo pelkällä läsnäolollaan tekee olohuoneesta epäsiistin ja pelottavan. Rautatieaseman nurkilla pyörii jo nyt valtavat määrät sekakäyttäjiä, huumekauppiaita, taskuvarkaita, kerjäläisiä ja erilaisia nuorisojengejä. Ennen kuin nämä porukat siivotaan pois, ei lähialueesta saada viihtyisää minkäänlaisella arkkitehtuurilla. Kaupalliset ja siten myös valvotut tilat ovat ainoa toteuttamiskelpoinen idea tuolla sijainnilla.
Juu, sitä "yhteistä olohuonetta" on tosiaan 100 miljoonalla rakennetussa kirjastossa jossa kirjat oli pelkkä sivuseikka. Samoin "yhteistä olohuonetta" on perinteisesti olleet niin asematunneli kuin rautatieaseman sisätilat ja viereiset ulkotilat, ehkä kaivopihalle jatkuen.
Sanoisin että jos se alue jotain tarvitsisi niin huomattavasti vähemmän yhteistä olohuonetta kaikenmaailman notkujille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa ehdotuksissa on haaveiltu avoimista terasseista ja kattoterasseista. Nämä ovat Helsingin ilmastossa aika turhia investointeja, käytännössä käyttökelvottomia suurimman osan vuotta. Kuka haluaa viettää aikaansa tuulen tuivertamalla terassilla räntäsateessa?
Toinen yleinen idea näyttää olevan "yhteisen olohuoneen" suunnittelu katutason kerrokseen. Kiva ajatus, mutta kuten läheisestä Oodista huomataan, nämä yhteiset alueet vetävät puoleensa ainesta, joka jo pelkällä läsnäolollaan tekee olohuoneesta epäsiistin ja pelottavan. Rautatieaseman nurkilla pyörii jo nyt valtavat määrät sekakäyttäjiä, huumekauppiaita, taskuvarkaita, kerjäläisiä ja erilaisia nuorisojengejä. Ennen kuin nämä porukat siivotaan pois, ei lähialueesta saada viihtyisää minkäänlaisella arkkitehtuurilla. Kaupalliset ja siten myös valvotut tilat ovat ainoa toteuttamiskelpoinen idea tuolla sijainnilla.
Juu, sitä "yhteistä olohuonetta" on tosiaan 100 miljoonalla rakennetussa kirjastossa jossa kirjat oli pelkkä sivuseikka. Samoin "yhteistä olohuonetta" on perinteisesti olleet niin asematunneli kuin rautatieaseman sisätilat ja viereiset ulkotilat, ehkä kaivopihalle jatkuen.
Sanoisin että jos se alue jotain tarvitsisi niin huomattavasti vähemmän yhteistä olohuonetta kaikenmaailman notkujille.
Minä sain mukavasta yhteisestä olohuoneesta täitä. Ei ikinä Oodiin.
Mukaan on näköjään saatu myös risteilyalus, nimikin viittaa mereen: elielinsaaristo.
Vie huomion kaikelta muulta ja kerää kaikki laitatienkulkijat sisäaukiolle.
Kun katsoo noita kuvia missä rakennus näkyy kauempaa niin ihan kuin olisi satamaan saapunut risteilyalus. Joten ei nyt ihan tuohon sovi, ehkä jonnekkin Hernesaareen ennemminkin.
Elielinsaaristo ok, muut rumia toimistotaloja.
Eikö tähän saisi suurmoskeijan samalla hinnalla. Hyvä sijainti ja kalliiksi tulee joka tapauksessa.
Miks helvetissä nää aina suunnitellaan aivan eri ilmasto-oloihin mitä Suomessa on?? Havainnekuvissa on aina kesä. Onpa tosi kiva tollanen viherkatto kun loskapaskaa puolet vuodesta. Oikeasti, näissä ehdotuksissa pitäisi olla ehtona, että täytyy suunnitella havainenkuvat eri vuodenaikojen mukaan! Ei Suomessa ole ikuinen kesä, päinvastoin, Helsingin keskustahan on puolet vuodesta ankean harmaa.
Ei mikään niistä vaihtoehdoista. Helsingissä rakentaminen on ollut järkeä vailla jo pitkään ja sama homma vain jatkuu.
Nyt olisi kaupunkilaisten nostettava kova haloo asiasta.
Ei ole oikein, että joka ainoa vapaa maapläntti rakennetaan täyteen.
Minkäänlaista johdonmukaista kaupunkikuvasuunnittelua ei ole. Yksi idea toteutetaan siellä, toinen täällä. Tuloksena on sekava ja ruma kaupunki.
Miksi mistään ei löydy tietoa kustannuksista? En minä autokaupastakaan mene Ferraria hakemaan vaikka mieli tekisi. Hinta pitäisi tietää etukäteen.