Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ikääntymistä käsitellä missään paljon yhtään?

Vierailija
22.02.2021 |

Miksi mediassa on aina vain nuoruuden ja kauneuden tavoittelua?

Fakta on, että puolet aikuisiästäsi olet yli viisikymppinen, jos elinaikasi noudattaa tilastoja. Eli jos kauneuden ja nuoruuden tavoittelu on kovin tärkeää, voit tehdä sitä parhaimmillaankin puolet tuosta ajasta vaikuttamatta naurettavalta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eipä juuri käsitellä positiivisesta näkökulmasta. Vain sitä miten ihmiset yrittää vanhanakin näyttää nuorelta ja miten esim vaihdevuosien tuomia muutoksia vastustetaan lääkehoidolla.

Itse oon kokenut tähän 51 v ikään asti ainakin ikääntymisen hyvin positiivisena asiana. Ulkonäkö ja pinta ei enää kiinnosta, ei itsessä eikä muissa. Mieli on rauhallinen eikä ole enää pakkoa saavuttaa ja tavoitella ja menestyä. Voi vaan rauhassa olla ja nauttia hetkistä.

Vierailija
2/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikääntyneistä on puhumista. Kaikki on mennyttä aikaa. Vanhukset eivät tarvitse kosmetiikkaa eivätkä uusia vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaihdevuosien tuomia muutoksia vastustetaan lääkehoidolla

Ai että pitäis vaan kärsiä ne oireet?? Kyllä olis hullujenhuoneet täynnä

Vierailija
4/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaihdevuosien tuomia muutoksia vastustetaan lääkehoidolla

Ai että pitäis vaan kärsiä ne oireet?? Kyllä olis hullujenhuoneet täynnä

Ei ne kaikilla mitään kauheita ole. Itselläni oli jokunen vuosi vuotojen epäsäännöllisyyttä, unentarve väheni ja siinä se. Sitten vaan menkat loppui.

Vierailija
5/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikääntyneistä on puhumista. Kaikki on mennyttä aikaa. Vanhukset eivät tarvitse kosmetiikkaa eivätkä uusia vaatteita.

Kuitenkin ne päälle 50-vuotiaat työssäkäyvät ovat yleensä niitä, joilla olisi eniten rahaa kuluttamiseen. Lapset aikuisia ja omillaan, asuntolainat jo maksettu. Olen joskus aiemminkin miettinyt, miksi tämä kuluttajaryhmä on unohdettu kokonaan. Päivittäistavaroita lukuunottamatta meidän ikäisille markkinoidaan lähinnä Vitaprota. Muutama vuosi sitten kiersin yhden kauppakeskuksen kaikki vaatekaupat ja kysyin myyjältä, mitä heillä olisi yli 50-vuotiaalle hieman ylipainoiselle naiselle, joka haluaa näyttää yli 50-vuotiaalta ylipainoiselta naiselta. Vain yhdestä kaupasta löytyi yksiväriset capri-housut. Ostin ne. 

Ei siis liene mikään ihme, jos oma ikäluokkani on kantanut rahansa ulkomaille lomareissuilla. Siis ennen pandemiaa. 

Aloittajalle: ikääntymisestä ei puhuta, koska ikääntyviä ei nähdä kuluttajina. 

Vierailija
6/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediakin joutuu ansaitsemaan rahansa ja siksi jutut kohdentuvat helpoimmin tuottavaan kohteeseen eli nuoriin ja nuoriin aikuisiin. Kaikki näyttää menevän läpi olipa kyseessä itsensä anorektisen laihaksi paastonnut punttisalireppana tai "kehopositiivinen" normaalivartaloinen melskaamassa "pyöreiden ihmisten  oikeuksista" kuvaamalla sitten itseään puolialasti Instaan. Luetteloa voisi jatkaa pitkään, mutta ikääntyvän ihmisen tarjonta kaventuu kaventumistaan vuosien myötä. Se on sitten seuraavaksi ET-lehti, jossa 45 vuotiaat kertovat miten ikääntyminen on mahtavaa ja voi olla oma itsensä. Kuvassa on pariskunta maaseudulta, joilla on  vielä teinilapset kotona ja mammalla käytännöllinen, aniliiniksi värjätty tukka ja miehellä päältä jo vähän kaljuuntunut pitkäletti. 

Kaikki julkaisut perustuvat vain mainostajien haalimiseen, ei asiaan, joten jos haluaa monipuolisemman kuvan maailmanmenos ei nimenomaan kannata seurata mediaa kuin  korkeintaan terveellä kriittisyydellä harvakseltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikääntyneistä on puhumista. Kaikki on mennyttä aikaa. Vanhukset eivät tarvitse kosmetiikkaa eivätkä uusia vaatteita.

Ei ole mennyttä jos aikuisesta elämästä on vielä puolet jäljellä mutta jostain syystä median mukaan pitäisi elää niinkuin toista puoliskoa ei edes olisi.

Vierailija
8/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikääntyneistä on puhumista. Kaikki on mennyttä aikaa. Vanhukset eivät tarvitse kosmetiikkaa eivätkä uusia vaatteita.

Aloituksessa puhuttiin yli 50-vuotiaista, ei pelkästään raihnaisista vanhuksista. Me käymme töissä, kulutamme, matkustamme, teemme kaikenlaista mitä nuoremmatkin.

Itseäni 51 veenä huvittaa tämä mennyt aika juttu ottaen huomioon että olen tehnyt juuri urallani edistysaskeleen joka johtaa siihen että tulen muuttamaan Lontooseen kunhan koronatilanne hellittää. En tajunnut ollenkaan että mun pitäisi urakehityksen sijaan muistella vaan menneitä 👵🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikääntyneistä on puhumista. Kaikki on mennyttä aikaa. Vanhukset eivät tarvitse kosmetiikkaa eivätkä uusia vaatteita.

Kuitenkin ne päälle 50-vuotiaat työssäkäyvät ovat yleensä niitä, joilla olisi eniten rahaa kuluttamiseen. Lapset aikuisia ja omillaan, asuntolainat jo maksettu. Olen joskus aiemminkin miettinyt, miksi tämä kuluttajaryhmä on unohdettu kokonaan. Päivittäistavaroita lukuunottamatta meidän ikäisille markkinoidaan lähinnä Vitaprota. Muutama vuosi sitten kiersin yhden kauppakeskuksen kaikki vaatekaupat ja kysyin myyjältä, mitä heillä olisi yli 50-vuotiaalle hieman ylipainoiselle naiselle, joka haluaa näyttää yli 50-vuotiaalta ylipainoiselta naiselta. Vain yhdestä kaupasta löytyi yksiväriset capri-housut. Ostin ne. 

Ei siis liene mikään ihme, jos oma ikäluokkani on kantanut rahansa ulkomaille lomareissuilla. Siis ennen pandemiaa. 

Aloittajalle: ikääntymisestä ei puhuta, koska ikääntyviä ei nähdä kuluttajina. 

Juurikin niin. Tosin myyjät ovat usein kokemattomia, määräaikaisia, lähinnä ansaitsemassa vain jostakin rahaa, kuin haluaisivat onnistua työssään myyjinä. Heidän ammattikuntaansa ei arvosteta nuorissakaan ja mikä on sääli, sillä tekstiilialallakin vaikuttavat vain kustannustehokkaat ratkaisut kuin tyytyväiset asiakkaat. Nuoremman sukupolven syljeskely ammattia kohtaan lisää vain yrityksien taloudellista hyötyajattelua kuin hyvä myyjä osaisi heti suositella ekologisia, vähemmän lapsityövoimaa yms käyttäviä tekijöitä. Harvoin näkee enää keski-ikäisiä myyjiäkään, joilla olisi hyvää kokemuspohjaa myydä vaatteita ikäisilleen. 

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi