Raksoista pari kysymystä
Naapurustossani on koulun rakennustyömaa, jonka edistymistä olen seuraillut. Pari asiaa on askarruttanut. Ensinnäkin suuren kuorma-auton päällä oleva nosturi ja eritoten sen koneen käyttäjä. Missä hän on ja kuinka koneen käyttäjä näkee mihin sen nostettavan kuorman laskee. Toinen on rakennuksen katolla oleva lämmintä ilmaa puhaltava letku. Ei kai ne pakkasilmaa lämmitä.
Kommentit (9)
Nosturia ohjaa auton kuljettaja kannettavasta olkalaukun kokoisesta ja mallisesta mötikästä, jonka hän yleensä ottaa kaulastaan roikkumaan ja kävelee sellaiseen paikkaan, missä näkee nosturinsa, nosto- ja laskupaikat ja reitin.
Putkesta en nyy ole ihan varma, mutta todennäköissti se on rakennusaikaisen tuuletuksen poistoputki. Siellä sisällä on pakko lämmittää mutta ennen kaikkea siellä on tietyissä rakennusvaiheissa hirveästi kosteutta, joka on pakko saada kuivattua ulos. Lämmöntalteenotot ja ilmanvaihtokoneet yleensä asennetaan vasta aika loppuvaiheessa, joten valuja yms voidaan hyvinkin kuivata puhaltimella, jolloin kosteus pyritään saamaan lämpimän ilman mukana suoraan ulos ilman mitään talteenottimia (eikä ne talteenottimet varmaan tuollaista määrää kosteutta kestäisikään)
Julkisella puolella ei kuluista tarvitse välittää.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Julkisella puolella ei kuluista tarvitse välittää.
Julkinen puoli ei juuri itse rakenna mitään.
Se ostaa kaikki palvelut muilta yrityksiltä, tarjousten kautta.
Ja julkinen joutuu valitsemaan aina huokeimman eli halvimman tarjouksen, kuten kunnat ja kaupungit.
Ei heillä ole loputtomasti rahaa syytää mihinkään, ne kaikki rahat ovat budjetissa jokaisella toimella kunnissa.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Julkisella puolella ei kuluista tarvitse välittää.
Suomessa on hyvin vähän julkisen puolen rakennusliikkeitä. Lähes poikkeuksetta työt ostetaan yksityiseltä rakennusliikkeeltä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Julkisella puolella ei kuluista tarvitse välittää.
Et ymmärtänyt aloitusta.
Ap ei arvotele mitään tuossa rakentamisessa, ainoastaan kyselee miten hommat toimii.
Jos tarkoitat kuorma-auton pientä nosturia, niin ne toimii yleensä kauko-ohjaimella.
Jos tarkoitat ajoneuvonosturia, niin niissä nostoissa alamies ja hän kommunikoi kuskis kanssa radiopuhelimella ja/tai käsimerkeillä.
Tuohon letkuun vaikeampi sanoa mitään näkemättä ja menossa olevaa työvaihetta tietämättä. Joku poisto? Tai sitten valuihin liittyvää sulatusta?
Koneen käyttäjä voi olla auton vieressä seuraamassa kuorman liikettä, ohjauspaneeli voi olla kannettava malli. Vaihtoehtotoisesti kamera ja radiopuhelinyhteys.
Puhallin tuo varmaan sisäilmaa ulos, tila voi olla alipaineistettu tiettyjä työvaiheita varten.