Kysymys! Jos ravintola huijaa hinnoissa, maksatteko laskun mukisematta?
Jos esimerkiksi menussa annoksen hinta on 10 euroa, mutta kuitissa 15-20 euroa?
Tai jos pöytään tuodaan vettä, joka maksaa 4 euroa, mutta veden hinnasta ei kerrottu missään?
Tai jos ravintola yrittää veloittaa "palveluhintaa" tai pöytämaksuja ilmoittamatta näistä etukäteen.
Maksatteko tällöin laskun mukisematta? Ja koetteko syylistyvänne rikokseen, jos ette maksa?
Näitä ravintoloita on ulkomailla aika paljonkin, Suomessa hieman vähemmän, mutta kyllä täälläkin on.
Kommentit (17)
Kävelen ulos, enkä maksa penniäkään.
Useimmiten mä en edes tarkasta mitään laskuja tai kuitteja, joten todennäköisesti maksan. Paitsi jos on joku niin törkeä ylitys että pistää oikein silmään. Silloin tietenkin valitan.
En tietenkään. Olen useamman kerran pyytänyt menun uudestaan nähtäville ja verrattavaksi. Ulkomailla on yritetty tuoda eri menu kuin alunperin, mutta siitäkin olen sanonut.
Katson aina sen välikuitin, kun tuodaan pöytään. Koskaan ei ole ollut sanomista.
Ravintola-alalla työskentelee kyllä kaikenlaisia huijareita. Aikoinaan ulkomailla ollessani minulta veloitettiin 7 euroa pöydästä ja 18 euroa ruuasta, joka oli jääkylmä keskeltä. Menussa hinnaksi mainittiin 12 euroa. Kokis maksoi 4,90. Ei ollut juomien hintoja menussa. Löytyi 2 hiusta ruuasta.
Kävelin ulos maksamatta, eikä hävetä.
Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.
Eipä tuu tarkasteltua, yleensä ihan kohtuu lasku tullut ja ei niitä kaikkia oluita ja viinejä ynnä näkäräisiä siinä jaksa tarkastella, lähimpään seuraavaan kymppiin oon kotomaassa pyöristellyt
Vierailija kirjoitti:
Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.
Ravintolan törkeä huijaus on "virhe".
Asiakas, joka ei tanssi huijaavan ravintolan pillin mukaan = rikollinen.
Suomessa tällaiset mafiaravintolat ovat harvinainen näky ja hyvä niin.
Etelässä kuitenkin kannattaa kiertää ravintoloita kaukaa, paitsi ne kaupungin parhaat ja tunnetut.
Vierailija kirjoitti:
Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.
Osittain totta, ei ihan.
Jos ruoka on syömäkelvotonta tai asiakaspalvelu on äärimmäisen huonoa, ihmisarvoa alentavaa ym. niin tapaus ei kuulu poliisille, vaan on yksityisoikeudellinen riita. Silloin asiasta käydään tarvittaessa kinaa oikeudessa. Tämä on se piste, jossa jompikumpi taho yleensä luovuttaa taistelun.
Maksuhalukkuus pitää pystyä todistamaan asiakkaan puolelta, jotta ravintola ei voi vedota petokseen eli siihen, ettei ollut aikomustakaan maksaa palvelusta.
Esim. Italiassa coperto (kattausmaksu) on ihan yleinen tapa, ei mikään huijaus. Tällaiset paikalliset asiat pitää vain tietää.
Ravintolaan pätee samat käytännöt kuin elintarvikkeisiin yleisestikin eli kaikki kuluttajansuoja ja muut pykälät. Selvästi viallisesta tuotteesta saa tehdä reklamaation, vaikkapa paikan päällä heti.
Kuluttaja-asiamies auttaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Italiassa coperto (kattausmaksu) on ihan yleinen tapa, ei mikään huijaus. Tällaiset paikalliset asiat pitää vain tietää.
Sehän on aivan selvästi tietämättömien turistien muroihin k*semista. Miksi mafiaa puolustellaan?
Ulkomailla maksan kerran, enkä mene toiste. Suomessa, en ole törmännyt tai havainnut.
Ulkomailla menee moni asia läpi, ja ajattelen etten vain ole ymmärtänyt tapoja. Suomessa vesimaksusta en napise, mutta jos ruoka on maksanut enemmän kuin menussa niin sen kyllä kyseenalaistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.
Osittain totta, ei ihan.
Jos ruoka on syömäkelvotonta tai asiakaspalvelu on äärimmäisen huonoa, ihmisarvoa alentavaa ym. niin tapaus ei kuulu poliisille, vaan on yksityisoikeudellinen riita. Silloin asiasta käydään tarvittaessa kinaa oikeudessa. Tämä on se piste, jossa jompikumpi taho yleensä luovuttaa taistelun.
Maksuhalukkuus pitää pystyä todistamaan asiakkaan puolelta, jotta ravintola ei voi vedota petokseen eli siihen, ettei ollut aikomustakaan maksaa palvelusta.
Lisään vielä:
Maksuhalukkuuden voi usein todistaa esimerkiksi näyttämällä poliisille rahasumman, joka tukee pointtia. Esimerkiksi, jos tililläsi on yli tonni ja ateria maksaa 10-20 euroa, voi poliisi todeta maksukyvyn ja maksuhalukkuuden. Tai jos sinulla on kasa seteleitä kukkarossa, sama homma.
Silloin todetaan, ettei petoksen tunnusmerkit ylity. Tämän jälkeen asiakas voi kertoa perusteellisen syyn sille, ettei maksa ruuasta, jolloin keissi käytännössä siirtyy poliisilta oikeuteen.
Näin se oikeusvaltioperiaatteen mukaisesti menee. Toki kaikki eivät lakia ymmärrä.
En. Käsken ottamaan yhteyttä lakimieheeni, jos menun hinta ei pidä paikkaansa ja minulta yritetään veloittaa enemmän kuin mihin olen suostunut.