Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys! Jos ravintola huijaa hinnoissa, maksatteko laskun mukisematta?

Vierailija
25.11.2020 |

Jos esimerkiksi menussa annoksen hinta on 10 euroa, mutta kuitissa 15-20 euroa?
Tai jos pöytään tuodaan vettä, joka maksaa 4 euroa, mutta veden hinnasta ei kerrottu missään?
Tai jos ravintola yrittää veloittaa "palveluhintaa" tai pöytämaksuja ilmoittamatta näistä etukäteen.

Maksatteko tällöin laskun mukisematta? Ja koetteko syylistyvänne rikokseen, jos ette maksa?

Näitä ravintoloita on ulkomailla aika paljonkin, Suomessa hieman vähemmän, mutta kyllä täälläkin on.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Käsken ottamaan yhteyttä lakimieheeni, jos menun hinta ei pidä paikkaansa ja minulta yritetään veloittaa enemmän kuin mihin olen suostunut.

Vierailija
2/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen ulos, enkä maksa penniäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten mä en edes tarkasta mitään laskuja tai kuitteja, joten todennäköisesti maksan. Paitsi jos on joku niin törkeä ylitys että pistää oikein silmään. Silloin tietenkin valitan.

Vierailija
4/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Olen useamman kerran pyytänyt menun uudestaan nähtäville ja verrattavaksi. Ulkomailla on yritetty tuoda eri menu kuin alunperin, mutta siitäkin olen sanonut.

Vierailija
5/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina sen välikuitin, kun tuodaan pöytään. Koskaan ei ole ollut sanomista.

Vierailija
6/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla työskentelee kyllä kaikenlaisia huijareita. Aikoinaan ulkomailla ollessani minulta veloitettiin 7 euroa pöydästä ja 18 euroa ruuasta, joka oli jääkylmä keskeltä. Menussa hinnaksi mainittiin 12 euroa. Kokis maksoi 4,90. Ei ollut juomien hintoja menussa. Löytyi 2 hiusta ruuasta.

Kävelin ulos maksamatta, eikä hävetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.

Vierailija
8/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuu tarkasteltua, yleensä ihan kohtuu lasku tullut ja ei niitä kaikkia oluita ja viinejä ynnä näkäräisiä siinä jaksa tarkastella, lähimpään seuraavaan kymppiin oon kotomaassa pyöristellyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.

Ravintolan törkeä huijaus on "virhe".

Asiakas, joka ei tanssi huijaavan ravintolan pillin mukaan = rikollinen.

Vierailija
10/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tällaiset mafiaravintolat ovat harvinainen näky ja hyvä niin.

Etelässä kuitenkin kannattaa kiertää ravintoloita kaukaa, paitsi ne kaupungin parhaat ja tunnetut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.

Osittain totta, ei ihan.

Jos ruoka on syömäkelvotonta tai asiakaspalvelu on äärimmäisen huonoa, ihmisarvoa alentavaa ym. niin tapaus ei kuulu poliisille, vaan on yksityisoikeudellinen riita. Silloin asiasta käydään tarvittaessa kinaa oikeudessa. Tämä on se piste, jossa jompikumpi taho yleensä luovuttaa taistelun.

Maksuhalukkuus pitää pystyä todistamaan asiakkaan puolelta, jotta ravintola ei voi vedota petokseen eli siihen, ettei ollut aikomustakaan maksaa palvelusta.

Vierailija
12/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Italiassa coperto (kattausmaksu) on ihan yleinen tapa, ei mikään huijaus. Tällaiset paikalliset asiat pitää vain tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaan pätee samat käytännöt kuin elintarvikkeisiin yleisestikin eli kaikki kuluttajansuoja ja muut pykälät. Selvästi viallisesta tuotteesta saa tehdä reklamaation, vaikkapa paikan päällä heti.

Kuluttaja-asiamies auttaa tarvittaessa.

Vierailija
14/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Italiassa coperto (kattausmaksu) on ihan yleinen tapa, ei mikään huijaus. Tällaiset paikalliset asiat pitää vain tietää.

Sehän on aivan selvästi tietämättömien turistien muroihin k*semista. Miksi mafiaa puolustellaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla maksan kerran, enkä mene toiste. Suomessa, en ole törmännyt tai havainnut.

Vierailija
16/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla menee moni asia läpi, ja ajattelen etten vain ole ymmärtänyt tapoja. Suomessa vesimaksusta en napise, mutta jos ruoka on maksanut enemmän kuin menussa niin sen kyllä kyseenalaistan.

Vierailija
17/17 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko. tapauksessa ravintola syyllistyy virheeseen, mutta jättämällä maksamatta sinä syyllistyt rikokseen. Näin se vaan menee, sori vaan. Jos poliisi kutsutaan paikalle, putkaan lähdet sinä.

Osittain totta, ei ihan.

Jos ruoka on syömäkelvotonta tai asiakaspalvelu on äärimmäisen huonoa, ihmisarvoa alentavaa ym. niin tapaus ei kuulu poliisille, vaan on yksityisoikeudellinen riita. Silloin asiasta käydään tarvittaessa kinaa oikeudessa. Tämä on se piste, jossa jompikumpi taho yleensä luovuttaa taistelun.

Maksuhalukkuus pitää pystyä todistamaan asiakkaan puolelta, jotta ravintola ei voi vedota petokseen eli siihen, ettei ollut aikomustakaan maksaa palvelusta.

Lisään vielä:

Maksuhalukkuuden voi usein todistaa esimerkiksi näyttämällä poliisille rahasumman, joka tukee pointtia. Esimerkiksi, jos tililläsi on yli tonni ja ateria maksaa 10-20 euroa, voi poliisi todeta maksukyvyn ja maksuhalukkuuden. Tai jos sinulla on kasa seteleitä kukkarossa, sama homma.

Silloin todetaan, ettei petoksen tunnusmerkit ylity. Tämän jälkeen asiakas voi kertoa perusteellisen syyn sille, ettei maksa ruuasta, jolloin keissi käytännössä siirtyy poliisilta oikeuteen.

Näin se oikeusvaltioperiaatteen mukaisesti menee. Toki kaikki eivät lakia ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi