Auton "lastutus"
Termi lastu tarkoittaa auton moottorinohjauksen muistipiiriä, jonne on tallennettu joukko moottorin toimintaa ohjaavia asetuksia. Termit lastuttaminen ja optimointi taas sisältävät ajatuksen näiden tehtaalla määriteltyjen parametrien muokkaamisesta.
Monen kuluttajan arkikokemus tällaisesta jälkikäteen teetetystä lastuttamisesta tai optimoinnista on, että toimenpiteen jälkeen moottorin teho kasvoi ja kulutus normaaliajossa laski, eikä teknisiä ongelmia voinut havaita.
https://www.is.fi/autot/art-2000007633237.html
Onko kukaan kokeillut lastuttaa autoaan? Mitä lueskelin netistä juttuja niin tehoa tulee lisää ja yleensä kulutuskin laskee. Se vain mietityttää että vaikuttaako se sitten takuuseen. Itselläkin 7 vuoden takuusta on vielä monta vuotta jäljellä niin ei uskaltaisi lastuttaa jos takuu sitten umpeutuu.
Kommentit (19)
Jännää miten jotkut peräkylien-petterit osaa muka ohjelmoida auton moottorinohjaimen fiksummin, kuin tehtaan insinöörit. Jostain se on aina pois, eikä teho synny tyhjästä.
Tuo jälkikäteen ohjelmointi tekee autosta tieliikennelaittoman, ellei sitä muutoskatsasta erikseen.
Minä olen katsastanut lastutetun autoni parikin kertaa hyväksytysti. Ei sitä kukaan koskaan mistään huomaa. Tehot nousi 30%, kulutusta en jaksa edes seurata.
Vielä kun laitat karvanopat, saat ainakin 10% lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jännää miten jotkut peräkylien-petterit osaa muka ohjelmoida auton moottorinohjaimen fiksummin, kuin tehtaan insinöörit. Jostain se on aina pois, eikä teho synny tyhjästä.
Tuo jälkikäteen ohjelmointi tekee autosta tieliikennelaittoman, ellei sitä muutoskatsasta erikseen.
Yleensä tehonnousu tulee päästöjen ja kulutuksen kustannuksella. Tehtaalla jätetään tehoreserviä auton kestävyyden takaamiseksi. Yleisin tapa "lastuttaa" on nostaa ahtopainetta.
PV = nRT
Helpommin tehon tuntua saa ostamalla uuden tuning-pakoputken ja wunderbaumin.
Nekin ja muuta osaa kymppitonnilla.
Muistan joo nuorena kun piti laittaa pakoputken päähän sellainen isompi tötterö että oli isommat äänet. Oli olevinaan sitten tehokkaampi peli kun mummot heristeli sormiaan.
No niin, nyt joukolla palauttamaan ohjelmoinnit laillisiin tehtaan säätöihin. Trafi tekee 1.6.2024 jälkeen lastutetuista laittomia ja eikun kilvet naulaan.
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt joukolla palauttamaan ohjelmoinnit laillisiin tehtaan säätöihin. Trafi tekee 1.6.2024 jälkeen lastutetuista laittomia ja eikun kilvet naulaan.
Höpötin höpötin.
Huvitavasti tän piti olla historiaa, mutta muutma vuotta vanhasta autosta repimällä äänenvaimennin irti (ääni ei suodattimien takia lisäänny yhtään) tulee tehoa dynolla 20hp lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt joukolla palauttamaan ohjelmoinnit laillisiin tehtaan säätöihin. Trafi tekee 1.6.2024 jälkeen lastutetuista laittomia ja eikun kilvet naulaan.
Höpötin höpötin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f81a7fe0-ed21-4bb6-91c6-46d4d667…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt joukolla palauttamaan ohjelmoinnit laillisiin tehtaan säätöihin. Trafi tekee 1.6.2024 jälkeen lastutetuista laittomia ja eikun kilvet naulaan.
Höpötin höpötin.
Ollut jo muutaman vuoden tiedossa tuleva lakimuutos. Sinulta sekin meni ohi.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f81a7fe0-ed21-4bb6-91c6-46d4d667…
Jukurttipurkista teet räpättimet renkaisiin. TOIMII! Ja on halpa.
Mooottoripyörä lastutettu ja sport-modessa on nyt dynotettu 118hv takapyörältä, vakiona 115hv kampiakselilta. Kyllä sen eron huomaa tehossa ja 45tkm ajettu ilman ongelmia. Öljyt vaihdettu 5tkm välein.
Teknisesti tuo taitaa nykyään olla laitonta, mutta lastutusta tuskin kytätään kovin tarkasti, enemmän onko EGR tai DPF poistettu.
SDP apupuolueineen ja vihervasemmiston soluttama virkakoneisto ei salli lastuttamista. Sen sijaan kunnon DDR:läisinä suosivat lasuttamista. Sellainen vasemmalle kallellaan oleva puoluekenttä meillä.
Vierailija kirjoitti:
Huvitavasti tän piti olla historiaa, mutta muutma vuotta vanhasta autosta repimällä äänenvaimennin irti (ääni ei suodattimien takia lisäänny yhtään) tulee tehoa dynolla 20hp lisää.
En usko ellei ole penkissä mitattu.
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt joukolla palauttamaan ohjelmoinnit laillisiin tehtaan säätöihin. Trafi tekee 1.6.2024 jälkeen lastutetuista laittomia ja eikun kilvet naulaan.
Ei ne käytännössä lastutusta tarkista, lähinnä katastuksessa onko EGR tai DPF poistettu, esim näyttääkö pakoputki nokiselta dieselissä.
Esim poliisi ei pysty tien päällä tarkistamaan asiaa.
Pelkässä lastuksessa softien checksum:it jne laatuohjelmissa oikein joten erittäin vaikea todeta että lastutettu. Pitäisi koko softa ladata jonnekin ja verrata tehtaan softaan/ruiskukarttoihin.
Takuu raukeaa jos lastuttaa.