Olen ihastunut Mercedes Benz autoihin, kannattaako vaihtaa?
Olen vuosikaudet ajellut Mazdalla (vaihdan 3 vuoden välein uuteen) ja todennut sen olevan kohtalaisen hyvä auto. Nyt kuitenkin viime aikoina on alkanut Mersu kiehtomaan niin silmää kuin mieltäkin. Hemmetin kalliita kylläkin, mut jos en väärin ole ymärtänyt niin ovat kestäviä?
Kommentit (11)
Ei ne ole sen kestävämpi kuin muutkaan.
Meille tuli eka mersu pari vuotta sitten. Tähän astisista autoista paras ajettavuus, tarkka ja ketterä, ei löysiä. Kyse on 2009 mallin farkusta. Takaveto, osa tykkää osa ei. Sisustasta en pidä enkä sisätilojen varustelusta, ruostuu helposti. Tekniikka toimii ja sähköavusteiset jarrut on todella tehokkaat, pelastaneet muutamalta todella läheltä piti-tilanteelta.
En tiedä ottaisinko toista, siinä ja siinä. Toki kalliimmat autot on varmaan eri luokkaa muutenkin. Tämä nyt on vain tälläinen perhefarkku. Plussaa on varaosien saatavuus ja hinta.
Ulkomuoto on kyllä ihan näpsäkkä joskin ihan perus. Varma menopeli pienellä kulutuksella.
Tietysti kannattaa vaihtaa jos vaihtamalla saat sellaisen auton minkä haluat.
Rikkaat ajaa sillä, millä haluavat. Köyhät, sillä, mihin on vara.
Ei. Osta mieluummin Lexus jos haluat mukavuuden lisäksi aitoa kestävyyttä. Huollot, mahdolliset korjaukset voi tehdä tavallisissa Toyota huoltamoissa.
Rahaa ladottu elokuvatrailerin tyyliseen mainokseen: https://youtu.be/FRDIZgPajdQ
Sokea mekaanikko saa yllätyksen: https://youtu.be/y6SUegrOZPY
Kutsuuko joku OIKEASTI mersua mercedes benziksi X'''''DDDD
Elämäni kallein virhe: Mercedes Benz E350e ja SAKA:n palvelu
30. elokuuta 2022 ostimme vaimoni kanssa Premium-luokan Mercedes Benz E350e -ladattavan hybridi auto Nummelan SAKA -autoliikkeestä. Kaupan yhteydessä meille myytiin, lähes pakottamalla, 2000 euron arvoinen "SAKA -turva"-niminen vakuutus. Pian kaupan jälkeen selvisi, että auto oli otettu käyttöön Saksassa ennen kuin SAKA toi sen Suomeen ja rekisteröi sen vuonna 2020.
Auto toimi aluksi hyvin, vaikka ensimmäisen vuoden aikana EGR -venttiili piti vaihtaa. Huomionarvoista kuitenkin oli, että viiden vuoden ikäisen auton akku oli jäljellä vain 72-prosenttisesti toimintakunnossa valmistajan mukaan akku tulisi vaihtaa, jos kapasiteetti laskee alle 70 %.
Kaksi vuotta myöhemmin, 16. elokuuta 2024, auto hajosi. Korjaamo totesi, että korkeajännitteinen latausohjain oli viallinen, ja sen vaihtamisen jälkeen selvisi, että myös korkeajännitteinen lämmitysjärjestelmä sekä akku olivat vaurioituneet. Uusi latausohjain osoittautui vaikeaksi saada Mercedes arvioi toimitusajaksi joulukuun 2025. Lopulta suostuin purkuosien käyttöön.
Tähän mennessä korjauskustannukset ovat jo 15 680 euroa, ja auto on ollut yli 4,5 kuukautta korjaamolla. Samaan aikaan olen joutunut vuokraamaan sijaisauton, sillä asun keskellä metsää, kahden kilometrin päässä päällystetystä tiestä, eikä minun liikuntarajoitteisena ole mahdollista kävellä matkaa bussipysäkille. Sijaisauton vuokra on kallis: 3065 euroa päivässä, mikä tekee pitkässä juoksussa sietämättömiä kuluja.
Mercedes ja SAKA ovat sysänneet vastuuta toisilleen. Mercedes vetoaa maailmanlaajuiseen puolijohdepulaan ja Vehon mukaan tuontivastuu on SAKA:lla, koska auto rekisteröitiin Suomeen heidän toimestaan. SAKA puolestaan väittää, ettei vastuu ole heidän, koska auto oli välillä yksityishenkilön omistuksessa.
Olen pettynyt siihen, että näin kalliin Premium-luokan auton mukana ei tule Premium-luokan palvelua. Tämä tapaus herättää kysymyksen: Onko järkevää investoida Mercedes Benz autoon, jos valmistaja ja maahantuoja eivät kanna vastuuta varaosien saatavuudesta ja korjausten kohtuullisista aikatauluista?
Laszlo Szilagyi
Ruostuu yhtä pahasti kuin Mazda.