Oletteko koskaan työpaikalla team leaderin tms. ominaisuudessa painaneet villaisella
kaverinne tekemän huonon työn samalla kun ei-suosiossanne olevalle työntekijälle antaneet huomautuksen?
Kommentit (9)
Hyvän esimiehen ominaisuuksiin kuuluu mm. avoimuus, päätösten ja kommunikoinnin läpinäkyvyys, oikeudenmukaisuus ja alaisten tasavertainen kohtelu. Nämä kun pitää ohjenuorana, ei moista pääse tapahtumaan. Itse olen toiminut lähes 30 vuotta esimiehenä ja ura olisi jäänyt lyhyeen, jos olisin toiminut AP:n kuvaamalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän esimiehen ominaisuuksiin kuuluu mm. avoimuus, päätösten ja kommunikoinnin läpinäkyvyys, oikeudenmukaisuus ja alaisten tasavertainen kohtelu. Nämä kun pitää ohjenuorana, ei moista pääse tapahtumaan. Itse olen toiminut lähes 30 vuotta esimiehenä ja ura olisi jäänyt lyhyeen, jos olisin toiminut AP:n kuvaamalla tavalla.
Tuollaiseen pystyy vain jos pitää työ- ja oman elämänsä ihan erillään, ei puhu asioistaan, ei känäile työtovereiden kanssa jne. Mutta jos niin taas ei tee, on omituinen ja hankala tyyppi, joka ei ole osa tiimiä päläpälä. Eli miten olet ollut noilla eväillä 30 vuotta edes työssä saati esimiehenä?
Kyllä varmaan, mutta se minun suosio tai sen puute ei johdu siitä että tykkäisin toisesta ihmisenä muuten vaan enemmän, että tämä olisi kaverini tms. Olen liian introvertti ja erakko sellaiseen. Sen sijaan minun suosio töissä ansaitaan tekemällä työtä, ja kyllä historia sen asian suhteen voi vaikuttaa siihen, miten suhtaudun yksittäiseen ongelmaan esim. työn laadussa, aikataulussa pysymissessä tms.
Eli hiljattain oli tapaus jossa työntekijä oli paitsi pahasti myöhässä aikataulustaan, niin myös oli selitellyt (käytännössä valehdellut) todellisesta tilanteesta. Painoin villaisella, koska tämä henkilö on ihan super ahkera ja tehokas, ja tiedän että hänellä on ollut vähän liikaakin hommia viime aikoina. Tämä on osin myöss oma syyni, että hänelle on kasaantunut töitä niin paljon ettei selviä ja päätyy yrittämään selvitä kokouksista selittelemällä.
Jos saman myöhästymisen ja selittelyn olisi tehnyt tiimin "ongelma-aikuinen", joka ei yleensäkään saa oikein mitään koskaan aikataulussa valmiiksi ja joutuu koko ajan katsomaan perään ja kyselemään, tai ei tapahdu mitään, suhtautuminen olisi ollut vähemmän ymmärtävää.
Onko huomauttamisesta apua? Parempi olisi miettiä,miksi homma ei onnistunut ja miten asian voi jatkossa korjata. Ehkä vika onkin team leaderissä eikä tiimin jäsenessä.
Team leaderina minulla ei ole kavereita. Niin se vaan menee.
Muistuu mieleeni kolmen kuukauden pätkä itä-eurooppalaisessa call centerissä missä paikan pomona oli "hyvä jätkä" 26vee saksalainen pojannulkki, joka teki kaikki päätökset sen perusteella kuka kävi kanssaan kaljoilla työnpäivän jälkeen.
Muista sitten haki hakemalla moittimisen aihetta, esim. miksei jotakuta sähköpostia ole lähetetty ajoissa. Kun ilmeni että se oli kuin olikin lähetetty ajoissa, minkä lähetetyt-kansiokin todisti, seurasi silti hapanta mulkoilua kun nulkkia oli "nöyryytetty".
Menestyi silti kaiketi työssään kun sittemmin pääsi jopa jenkkeihin firman päämajaan työhön.
No miksei tuo ei-suosittu sitten tee mitään ettei olisi epäsuosittu?
Vierailija kirjoitti:
Onko huomauttamisesta apua? Parempi olisi miettiä,miksi homma ei onnistunut ja miten asian voi jatkossa korjata. Ehkä vika onkin team leaderissä eikä tiimin jäsenessä.
Tämä. Ei meille ole palkattu sellaista väkeä joka ei osaisi tai haluaisi tehtävistään suoriutua. Jos jokin asia menee pieleen niin syy siihen ei ole käytännössä koskaan työntekijässä.
Kaikkihan noin tekee mutta lyön vetoa ettei kukaan sitä täälläkään kehtaa tunnustaa.