Miksi suomessa valtio omistaa yli 50% lentoyhtiöstä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Huoltovarmuus.
Eivätkö vapaat maat tarvitse huoltavarmuutta kun niissä yhtiöt ovat yksityisiä.
Suomen ja Venäjän valtiodiili. Jos valtio luopuu omistuksessaan niin Venäjä kohtelee kuin mitä tahansa lentoyhtiötä ja laskuttaa ylilennoista enemmän ja voi keksiä muutakin.
Se on ratekinen omistus. Mutta nythän Solidium voisi sen myydä, kun kurssi on huipussaan.
Halutaan turvata sujuvat yhteydet Suomesta maailmalle. Jos meillä ei olisi omaa lentoyhtiötä, niin täältä ei lennettäisi mitään suoria lentoja, vaan kaikki esim. Riikan kautta.
Koska tämä on p*liisivaltio. Yksinkertaista mutta totta.
N-77
Käyttäjä35319 kirjoitti:
Koska tämä on p*liisivaltio. Yksinkertaista mutta totta.
N-77
P-koreassakin on varmasti. Ainakin lähes kaikki muu on samanlaista maittemme välill'.
N-77
Hallitus ei ole vielä iljennyt myydä sitä kokonaan. Nyt kun Vake Oy muuttuu Ilmastorahastoksi, on enää ajan kysymys kun loputkin myydään.
Ihan tavallista ympäri maailmaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_government-owned_airlines
Nykymuotoisen Finnairin valtio-omistamiseen ei ole enää perusteita.
Mihin tarvitaan yhtiötä, joka lennättää tappiolla turisteja aurinkorannikolle ja aasialaisia Suomeen vaihtamaan konetta?
Ja samalla on jättänyt Suomesta puoli maata vaille lentoyhteyksiä.
Veronmaksajien 700 miljoonaa euroa koko maasta kerättynä kyllä kelpaisi.
Huoltovarmuuden nimissä voisi perustaa vaikka Kar-Airin ja siirtää sille parikymmentä konetta. Kaupalliset yhtiöt kuten SAS voisi lennättää Köpiksen kautta sitten suomalaiset maailmalle, jos tarpeen.
Finnair menossa kovaa vauhtia kohti konkkaa. Tai veronmaksajat keräävät uuden (melkein) miljardin että puolityhjät koneet lentää.
Käyttäjä35319 kirjoitti:
Koska tämä on p*liisivaltio. Yksinkertaista mutta totta.
N-77
Hellyttävän lapsellista tuon ikäiseltä ihmiseltä (olettaen että -77 on syntymävuosi).
Vierailija kirjoitti:
Finnair menossa kovaa vauhtia kohti konkkaa. Tai veronmaksajat keräävät uuden (melkein) miljardin että puolityhjät koneet lentää.
Puolityhjät? 90% vähemmän asiakkaita kuin vuosi sitten.
Finnair aloittanut näköjään aloittanut mainoskampanjan matkustamisen lisäämiseksi.
Sinä siellä näytön toisella puolella maksat sen, kuten myös vajaiden koneiden lentämisen.
Ihan oikeasti. Miksi Finnair pyörittää tv-mainoksia? Niissä pointtina, että Suomi tarvitsee matkustamista kun samalla lentomatkustaminen on Finnairin toimesta tehty mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti. Miksi Finnair pyörittää tv-mainoksia? Niissä pointtina, että Suomi tarvitsee matkustamista kun samalla lentomatkustaminen on Finnairin toimesta tehty mahdottomaksi.
Valtion omistama lentofirma laittaa mainoksia pyörimään, joissa vedotaan valtioon? Ja mainokset maksaa valtio (=veronmaksajat).
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Suomen ja Venäjän valtiodiili. Jos valtio luopuu omistuksessaan niin Venäjä kohtelee kuin mitä tahansa lentoyhtiötä ja laskuttaa ylilennoista enemmän ja voi keksiä muutakin.
Se on Neuvostoliiton kanssa tehty sopimus 😁
Neuvostoliitto kaatui mutta suomessa järjestelmä on kansan tahdosta yhä sosialismi.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan turvata sujuvat yhteydet Suomesta maailmalle. Jos meillä ei olisi omaa lentoyhtiötä, niin täältä ei lennettäisi mitään suoria lentoja, vaan kaikki esim. Riikan kautta.
Riika😁
Ei tarvitse mennä entiseen itäblokin maahan.
Eikö kansakoulun opettaja kertonut, että vaikkapa Euroopassa löytyy ihan oikeita lentokenttiä, suoritteeltaan monikymmenkertaisia Riikaan verrattuna.
Tälläinen kansa saa mitä ansaitsee, sosialismin.
Koska omistus on valtion kannalta järkevää. Normaalioloissa kun kysyntää on normaali määrä Finnair maksaa hyvin huomattavat osingot Suomen valtiolle. Ei sellaista omistusta kannata myydä.
Huoltovarmuus.