Ekspressionismi / Impressionismi ?
Kertokaa minulle sivistyneemmät AV-mammat oi? Mikä ero on ekspressionismilla/ impressionismilla
A) Kuvaamataiteessa
B) Musiikissa
Kysyn ihan vain sen takia, etten munaisi itseäni sivistyneessä cocktail-seurassa.
Onko Calude Monet jommankumman tyylisuunnan edustaja maalaustaiteessa tai Eric Satie säveltäjänä?
Kommentit (18)
Satie oli omaa luokkaansa, mutta ehdottomasti enemmän impressionistinen kuin ekspressionistinen. Satie oli veijari leikittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Monet on impressionisti. Kuuluisin säveltäjäimpressionisti on Debussy. Impressionismi kuvaa hetkellisyyttä, siksi monet taulut ovat utuisen oloisia. Ekspressionismi tulee taas alitajunnasta, voi olla rajuakin, ja usein on. Ekspressionismi liittyy siihen epävakaaseen aikaan Euroopassa 2900-luvun alussa, kun ihmisillä oli kenties vähän paha olo maailman tilanteesta.
Entäs Eric Satie? Esim. "Trois gymnopedies" (Kolme voimisteluharjoitusta suom. huom.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet on impressionisti. Kuuluisin säveltäjäimpressionisti on Debussy. Impressionismi kuvaa hetkellisyyttä, siksi monet taulut ovat utuisen oloisia. Ekspressionismi tulee taas alitajunnasta, voi olla rajuakin, ja usein on. Ekspressionismi liittyy siihen epävakaaseen aikaan Euroopassa 2900-luvun alussa, kun ihmisillä oli kenties vähän paha olo maailman tilanteesta.
Entäs Eric Satie? Esim. "Trois gymnopedies" (Kolme voimisteluharjoitusta suom. huom.)
Niin no juuri tuota veijarimaisuutta. Teki pilaa musiikkitaiteella. Taisi olla päästänsä sekaisin.
Mitäs muuta haluat tietää?
Terveisin, musiikin ja taiteen historian ystävä
Esim. Renoir oli impressionisti ja van Gogh ekspressionisti. Tarkoittaa suurin piirtein, että Renoir halusi kuvata teoksissaan näköhavaintoa ja van Gogh sisäistä kokemusta.
Impressio tarkoittaa vaikutelmaa. Taiteilija kuvaa, mitä on hetkessä havainnoinut, ei sitä, mikä on objektiivinen todellisuus. Ekspressionismissa paino on taiteilijan tunteilla ja niiden välittämisellä.
Poppikoulun jokerikysymys:
Mikä Pop-/Rock-yhtye teki versionsa Eric Satien "Trois gymnopedies"-kappaleesta?
Onko sama ero kuin egress vs ingress?
-ingen gör
Vierailija kirjoitti:
Impressio tarkoittaa vaikutelmaa. Taiteilija kuvaa, mitä on hetkessä havainnoinut, ei sitä, mikä on objektiivinen todellisuus. Ekspressionismissa paino on taiteilijan tunteilla ja niiden välittämisellä.
Niin, se ekspressio siis tarkoittaa niiden tunteiden ilmaisua.
Impressio eli vaikutelma ~ maailma painaa jäljen havaitsijaan
Ekspressio eli ilmaisu ~ toimijan sisäinen tila painaa jäljen maailmaan
Joku taas teettää läksyjään mammoilla :D
Vierailija kirjoitti:
Poppikoulun jokerikysymys:
Mikä Pop-/Rock-yhtye teki versionsa Eric Satien "Trois gymnopedies"-kappaleesta?[/quote
No mikä?
Vierailija kirjoitti:
Impressio tarkoittaa vaikutelmaa. Taiteilija kuvaa, mitä on hetkessä havainnoinut, ei sitä, mikä on objektiivinen todellisuus. Ekspressionismissa paino on taiteilijan tunteilla ja niiden välittämisellä.
Erään määritelmän mukaan TAIDE on taiteilijan oman TUNTEEN välittämistä katselijaan, kuuntelijaan, koskettajaan - kokijaan. Jos tekijän alkuperäinen tunne/tuntemus siirtyy teoksen kautta kokijaan, taide on tehnyt alkuperäisen tehtävänsä.
Muunlainen "taide" on paskaa. Olipa kyseessä muotoilu, arkkitehtuuri, musiikki, kuvaamataide...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poppikoulun jokerikysymys:
Mikä Pop-/Rock-yhtye teki versionsa Eric Satien "Trois gymnopedies"-kappaleesta?[/quote
No mikä?
Taisi olla BST (Blood Sweat & Tears) https://www.google.com/search?ei=F3hrX_rsBtWHwPAP8q-3wAc&q=blood+sweat+…
Claude Monetin lumpeet. Hän kävi maalaamassa samalla lummelammella valon ja varjojen vaihtumista eri vuorokauden aikoina. Kyse on varjon ja valon väristä. Jos valo maalataan keltaisella, niin varjo sinisellä, jos valo on punaista, niin varjot vihreitä jne. Hetken vaikutelma. Näihin aikoihin keksittiin kamera. Liekö vaikuttanut maalaustaiteen murrokseen. Joka tapauksessa valokuvan tulon jälkeen maalaustaide murtautui omiin sisäisiin sfääreihinsä. Kamera oli korvannut maalauksen todellisuuden kuvaajana.
Vierailija kirjoitti:
Claude Monetin lumpeet. Hän kävi maalaamassa samalla lummelammella valon ja varjojen vaihtumista eri vuorokauden aikoina. Kyse on varjon ja valon väristä. Jos valo maalataan keltaisella, niin varjo sinisellä, jos valo on punaista, niin varjot vihreitä jne. Hetken vaikutelma. Näihin aikoihin keksittiin kamera. Liekö vaikuttanut maalaustaiteen murrokseen. Joka tapauksessa valokuvan tulon jälkeen maalaustaide murtautui omiin sisäisiin sfääreihinsä. Kamera oli korvannut maalauksen todellisuuden kuvaajana.
Olen nähnyt seinän kokoisen lummemaalauksen Tatessa. Yllättävän moderni.
Monet on impressionisti. Kuuluisin säveltäjäimpressionisti on Debussy. Impressionismi kuvaa hetkellisyyttä, siksi monet taulut ovat utuisen oloisia. Ekspressionismi tulee taas alitajunnasta, voi olla rajuakin, ja usein on. Ekspressionismi liittyy siihen epävakaaseen aikaan Euroopassa 2900-luvun alussa, kun ihmisillä oli kenties vähän paha olo maailman tilanteesta.