Käykö jonkun lapsi erityisluokkaa tai onko täällä opettajaa/ohjaaja?
Jos lapsi ei itse osaa huolehtia esim. vaatteistaan, tavaroistaan, vessakäynneistään, niin opastetaanko häntä niissä aina päivittäin vai jääkö lapsi heitteille? Voiko tätä vanhempana vaatia, vai onko kouluissa käytäntönä, että lapsi itse huolehtii vaikkei diagnoosiensa takia siihen kykene?
Kommentit (10)
Peruskoulun normaalissa luokassa tuollaiseen apuun ei ole mahdollisuutta. Erityiskoulussa ehkä, jos on henkilökohtainen avustaja.
Jos lapsella on kehitysvamma-diagnoosi, niissä erityisluokissa on yleensä opettajan lisäksi monta ohjaajaa. Eli huolehditaan, muistutetaan ja käytetään wc:ssä.
Jos haasteet "lievempiä" ja lapsi on normiluokassa tai pienryhmässä, voi olla, että aikuiset ei riitä joka asiassa ohjaamaan.
Ja tavoite joka luokassa on se, että lapsi oppisi pikkuhiljaa niistä itse huolehtimaan.
Kannattaa ottaa asiat puheeksi ja kysellä kuinka kyseisessä ryhmässä toimitaan.
T. ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on kehitysvamma-diagnoosi, niissä erityisluokissa on yleensä opettajan lisäksi monta ohjaajaa. Eli huolehditaan, muistutetaan ja käytetään wc:ssä.
Jos haasteet "lievempiä" ja lapsi on normiluokassa tai pienryhmässä, voi olla, että aikuiset ei riitä joka asiassa ohjaamaan.
Ja tavoite joka luokassa on se, että lapsi oppisi pikkuhiljaa niistä itse huolehtimaan.
Kannattaa ottaa asiat puheeksi ja kysellä kuinka kyseisessä ryhmässä toimitaan.
T. ohjaaja
Lapsella on mm. kehitysvammadiagnoosi ja on pienluokalla. Ei kertakaikkiaan itse kykene hoitamaan asioitaan. Lapsi tulee koulusta vajaalla vaatetuksella ja tavarat jääneet kouluun. Tähänkö on tyytyminen vai voiko vaatia koululta enemmän? Olen yksittäisiä kertoja jo huomautellut, mutta homma jatkuu.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on kehitysvamma-diagnoosi, niissä erityisluokissa on yleensä opettajan lisäksi monta ohjaajaa. Eli huolehditaan, muistutetaan ja käytetään wc:ssä.
Jos haasteet "lievempiä" ja lapsi on normiluokassa tai pienryhmässä, voi olla, että aikuiset ei riitä joka asiassa ohjaamaan.
Ja tavoite joka luokassa on se, että lapsi oppisi pikkuhiljaa niistä itse huolehtimaan.
Kannattaa ottaa asiat puheeksi ja kysellä kuinka kyseisessä ryhmässä toimitaan.
T. ohjaajaLapsella on mm. kehitysvammadiagnoosi ja on pienluokalla. Ei kertakaikkiaan itse kykene hoitamaan asioitaan. Lapsi tulee koulusta vajaalla vaatetuksella ja tavarat jääneet kouluun. Tähänkö on tyytyminen vai voiko vaatia koululta enemmän? Olen yksittäisiä kertoja jo huomautellut, mutta homma jatkuu.
-Ap
Koulussa ei nyt joku homma toimi tämän kuvauksen perusteella. Pyydä palaveria opettajan kanssa.
Sehän riippuu ihan siitä, millaisella erityisluokalla ollaan. Voi olla, että lapsi on väärässä paikassa. Ehkä hänelle ei pystytä nykyisessä luokassa antamaan riittävästi tukea. Mitä hänen hojksissaan sanotaan? Jos siellä on sovittu, että mainitsemissasi asioissa tuetaan, silloin homman pitäisi hoitua.
Henkilökunnassa on eroja siinä kuinka tarkkoja lasten tavaroiden kanssa ovat. Osa haluaa varmistaa, että tavarat on aina mukana ja osan näkökulma on enemmän sellainen, että tavarat on tavaroita.
Joskus tavaroita katoilee käsittämättömällä tavalla ja sellasta jonka katoaminen harmittaa, ei edes kannata laittaa kouluun mukaan.
Jos tähän asti on itse pystynyt varmistamaan, että mitkä tavarat kotiin tulevat, nyt tilanne saattaa olla rasittava. Taksimatkoillakin lapset keksivät kaikenlaista.
Eteistiloissa on yleensä ryysis, monella samanlaisia vaatteita...
Jos pystyy hankkimaan useammat ulkohousut, hanskoja, pipoja ym tarpeellista, saattaa päästä helpommalla ja pienemmällä stressillä.
Myös "normi" alakoululaiset tuottavat valtavan määrän löytötavaroita, jota lahjoitetaan tai myydään kirppiksillä tietyn ajan jälkeen.
Kannattaa edelleenkin laittaa viestiä, jos jotain on kadoksissa. Laittaa vaikka luettelo niistä vaatteista mitä tarvitaan viikonlopuksi kotiin. Voi tosin olla, että tilanne ei siitä paljoakaan muutu. Osa henkilökunnasta saattaa myös jossain kohtaa sanoa, että se pääasiallinen tehtävä on kuitenkin ohjaamisessa eikä tavaroiden etsimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on kehitysvamma-diagnoosi, niissä erityisluokissa on yleensä opettajan lisäksi monta ohjaajaa. Eli huolehditaan, muistutetaan ja käytetään wc:ssä.
Jos haasteet "lievempiä" ja lapsi on normiluokassa tai pienryhmässä, voi olla, että aikuiset ei riitä joka asiassa ohjaamaan.
Ja tavoite joka luokassa on se, että lapsi oppisi pikkuhiljaa niistä itse huolehtimaan.
Kannattaa ottaa asiat puheeksi ja kysellä kuinka kyseisessä ryhmässä toimitaan.
T. ohjaajaLapsella on mm. kehitysvammadiagnoosi ja on pienluokalla. Ei kertakaikkiaan itse kykene hoitamaan asioitaan. Lapsi tulee koulusta vajaalla vaatetuksella ja tavarat jääneet kouluun. Tähänkö on tyytyminen vai voiko vaatia koululta enemmän? Olen yksittäisiä kertoja jo huomautellut, mutta homma jatkuu.
-Ap
Vaadi enemmän. Meillä on lapsi pienluokalla ja opettaja on mahtava. Huolehtii että kirjat ja kynät ovat repussa. Ulkovaatteet ovat kunnolla päällä, taksiin saatetaan koululla ja ollaan aamuisin taksia vastassa. Opettaja laittaa viestiä jos koululta on tullut lapsen mukana vaikka kotiin kirjepostia. Lapsen pienryhmässä on avustaja lisänä.
Luokassa henkilökunnan resurssit saattavat mennä myös opetuksen/ohjaamisen lisäksi turvallisuuden varmistamiseen. Siinä kohtaa kadonneet lapaset saattaa tuntua niuhottamiselta, vaikka se olisi vanhemmalle kuinka tärkeää.
Kyllä erityisluokassa opetetaan ja ohjataan, älä huoli.
En tiedä