Jos ADHD olisikin "normi", millaisia Wilma-viestejä ei-ADHD-lasten vanhemmat saisivat koulusta?
Kommentit (67)
Tänään ennen ruokailua välitunnilla Mikko selvitti tappelun puhumalla, ei nyrkeillä. Selvitimme tilanteen ja Mikko pyysi anteeksi mutta voisitteko puhua kotona vielä asiasta Mikon kanssa?
Ei osallistu tai osallistuu hitaasti ja varovasti pitkän miettimisajan päästä. Lapsen reippautta ja spontaanisuutta voisi tukea.
Varmaankin reippaus olisi yhdellä sanalla ilmaistuna se asia, jota kaivattaisiin.
Äidinkieli: joutui tekemään läksyt uudestaan, koska kynänjälki oli liian tarkkaa ja kirjaimet pysyivät viivojen sisällä.
Keskittyi koko aamunavauksen ajan. Ei höpötellyt kavereille.
Ei liiku välitunnilla. Seisoo aina paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli: joutui tekemään läksyt uudestaan, koska kynänjälki oli liian tarkkaa ja kirjaimet pysyivät viivojen sisällä.
Tuskin ongelma olisi siinä, että lapsi pysyisi viivojen sisällä - moni adhd-ihminen on motorisesti lahjakas - vaan siinä että tehtävään menisi liikaa aikaa ja lapsi jumittuisi viilaamaan kirjaimia siinä vaiheessa kun saisi jo taukojumpata.
Soitto vanhemmalle, kun hiljainen ja ujohko poika saa kyllä hyviä numeroita mutta ei viittaa. Että onko ymmärrärryksessä tai oppimiskyvyssä vikaa? S**tana ei ole, poika ei vaan saa olla hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Tänään ennen ruokailua välitunnilla Mikko selvitti tappelun puhumalla, ei nyrkeillä. Selvitimme tilanteen ja Mikko pyysi anteeksi mutta voisitteko puhua kotona vielä asiasta Mikon kanssa?
Mikko kannattaisi viedä johonkin hyödylliseen harrastukseen, kuten nyrkkeilyyn tai judoon.
Lapsenne ei saanut sanaakaan suustaan. Oli hiljaa koko tunnin. Jatkoi vaikenemistaan vielä välitunnillakin. Tähän on tultava muutos.
Jälki-istuntoon ei saa tulla, jos sitä ei ole määrätty. Puhukaa asiasta kotonakin.
Nyt sen mykkäkoulun on loputtava. Lasten kuuluu puhua pulputtaa kuin papupata. Viekää lapsenne lääkäriin.
Äidinkielen kirjoitustehtävässä piti jatkaa kesken jääneitä lauseita. Oppilas tuotti lauseisiin jatkot pitkän miettimisajan jälkeen, ja lauseet olivat odotusarvioisia ja latteita. Suosittelen, että lapselle luetaan kotona enemmän, piirretään, maalataan ja jutellaan, niin että hänen luovuutensa ja ilmaisukykynsä vahvistuvat.
Lapsenne hidastaa koko luokan työskentelyä. Mitään ei saa valmiiksi ajoissa, ja jopa portaissa pitäää hidastella, kun mennään ulos tai siirrytään ruokalaan. Voisitte kellottaa kotona lapsen läksyjen tekoa ja kannustaa hutiloimaan.
Kun enemmistö pilkkaa vähemmistöä, mitä se on?
- Lapsenne on aivan liian itsekriittinen. Hän miettii jopa minuutteja juuri oikeaa vastausta. Oletteko olleet liian ankaria?
Lapsenne on kyllä älykäs, mutta...
aivan liian hidas ja tarkka. Ihan liian hiljainen ja rauhallinen. Hänellä ei ole jostain syystä lainkaan kavereita.
Oppilas keskittyi koko tunnin tylsään aiheeseen. Huolestuttavaa, jutelkaa tästä kotona.
Matematiikka: istui koko tunnin hiljaa omalla paikallaan. Puhukaa kotona asiasta.