Jos ADHD olisikin "normi", millaisia Wilma-viestejä ei-ADHD-lasten vanhemmat saisivat koulusta?
Kommentit (67)
Mun vanhempani on oikeasti saaneet palautetta mun tokan luokan opeltani, joka oli huolissaan että tein tehtävät niin huolellisesti, oikein, eikä ollut unohteluja. Epäili, miten pärjään elämässä.
Viisas opettaja oli. Pärjäsin hienosti pitkään, mutta paloin loppuun 20-30 välillä. Onneksi opin siitä ja sittemmin olen oppinut kultaisen keskitien täydellisyyden ja lusmuilun välillä ja sittemmin pärjännyt elämässä ihan kivasti. Ja osaan arvostaa lievästi ADHD-piirteisen lapseni vahvuuksia, hän tuskin kompastuu samoihin asioihin kuin minä.
Lapsenne rauhoitteli tunnilla muita lapsia hys hys, kehotti heitä vaikenemaan ja sanoi heidän juttujaan typeriksi. Ei tule mitään, jos ei vähän vilkastu.
Lapsenne ei suostunut tulemaan ulkona ulko-ovea kauemmas. Kyllä täytyy käyttää välitunnilla koko pihan aluetta, mielellään vähän karata metsäänkin, eikä saa jäädä ovelle seisoskelemaan.
Hauska ketju! Tässähän tulee ADHD-lapsen vanhemmalle ihan hyvä mieli, kun ne lapsen vahvuudetkin saavat joskus tunnustusta.
Rohkaisisin lastanne liikkumaan. Ei jumppatuntia voi seistä paikoillaan ja varottaa muita juoksemasta jalkapallopelissä, ettei vaan tule kellekään kuuma tai hiki.
Mikset vastaa viesteihin? Olen yrittänyt tavoitella sinua jo monta kertaa 5 minuutin ajan.
Ei viitannut ensimmäisten joukossa, kun haettiin vapaaehtoisia. Muut lapset heiluttivat käsiään jo ennen kuin asiaa kysyttiin. Onko Niilolla kotiasiat kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju! Tässähän tulee ADHD-lapsen vanhemmalle ihan hyvä mieli, kun ne lapsen vahvuudetkin saavat joskus tunnustusta.
Ja terapiaa ADHD-aikuiselle, jonka ADHD:tä ei koskaan tunnistettu. Heitettiin vain aina ulos luokasta ja jätettiin jälkkäriin. Todistus oli täynnä kymppejä ja ysejä, mutta käytöksessä mätti, oli liian kova puhumaan ja vilkkaampi kuin muut, poikiakin vilkkaampi.
Luistelemaan lähtiessä huomattiin, että Iidalla oli kaikki tarvittavat varusteet mukana. Meillä on luistelua myös ensi viikolla, harjoitelkaa sitä ennen tuota tavaroiden pakkaamista.
Tässä ei nyt enää Wilma-viestit auta. Koululta on tehty Lasu, koska lapsenne on ihan mahdoton. Hidas ja hiljainen, ja ihan liian kiltti. Ottavat teihin kohta yhteyttä.
Lapsenne pysyy liikaa ennalta mietityssä aihepiirissä. Olisi toivottavaa, että kun minä opettajana puhun aidasta, Unto voisi puhua enemmän aidan seipäistä. Saunastakin saa puhua, se ei ole koulussa kiellettyä. Peräänkuuluttaisin luovempaa ajattelutapaa ja voisittekin kotiläksyksi vapaa-ajalla tehdä yhdessä perheenä muutamia tajunnanvirtaharjoituksia.
Lapsenne ei liiku tunnilla lainkaan. Kolmesti piti tänään tarkistaa, hengittääkö hän tai onko ylipäätään enää elossa.
Anneli oli taas tänään siivonnut kaikkien oppilaiden takit ja ulkokengät järjestykseen naulakoilla. Pyysi vielä lupaa päästä opettajienhuoneeseen järjestelemään paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja terapiaa ADHD-aikuiselle, jonka ADHD:tä ei koskaan tunnistettu. Heitettiin vain aina ulos luokasta ja jätettiin jälkkäriin. Todistus oli täynnä kymppejä ja ysejä, mutta käytöksessä mätti, oli liian kova puhumaan ja vilkkaampi kuin muut, poikiakin vilkkaampi.
Mun yläasteen luokallani oli varmaan puolella adhd tai muuten vaan vilkkaita ja puheliaita. Mutta "ongelma" opettajilla oli, että jatkuvasta pulinasta huolimatta luokka oli keskimääräistä parempi, eli siitä jatkuvasta vilkkaudesta ja pulinasta huolimatta luokka oppi keskimääräistä paremmin. Eli opettajilla meni uusiksi ajatus siitä, että tarkkaavainen kuuntelu ja se, että porukka näyttää keskittyneeltä kertoisi jotain oppimisesta. Yksi syy vilkkaudelle tosin saattoi olla, että luokalle oli osunut keskimääräistä enemmän hyviä oppilaita, jolloin ylimääräiseen häröilyyn jäi aikaa, kun oppiminen ei vaatinut oppilailta täyttä kapasiteettia.
Erkin aine oli taas ihan hiton tylsä. Ei niitä jaksa edes opettaja lukea.
Lassi huomautteli taas tänään opettajalle historian yksityiskohdista. Poikanne on aivan liian tarkka ja pilkunviilaaja.
Miksi lapsenne nukahtaa pystyyn? Pientä vilkkautta olisi toivottavaa olla.
Kymmenen vastateroitettua lyijykynää ja yksitoista pyyhekumia väreittäin järjestettynä on vähän liikaa. Ehkä Tomi voisi löysätä edes vähän?
Eemeli kuunteli tänään opetusta kysymättä kertaakaan lisäkysymyksiä tai huutelematta kommentteja väliin. Ei myöskään kertonut yhtään vitsiä luokkakavereille, vaikka tunnin aiheena oli yhteyttäminen.
Taas oli tehty kaikki läksyt, koko kirja täytetty ilman lupaa, ja kaikki kirjat mukana, viime vuodenkin.