Miksi lähes Suomen kaikki maantiesillat, monet maantiet ja kaupunkikeskustat on yht'äkkiä menneet rikki..
..kun kaikkialla on hirveästi rakennus- ja korjaustöitä meneillään?
Ei tällaista näkynyt Virossa eikä Norjassa tässä kesälomalla pyöriessä. Miten niissä maissa pärjätään ilman jatkuvaa remonttirumbaa, ikuisia tietöitä ja nostukurkien viidakkoa?
Kommentit (11)
Eikös noita siltoja ole juuri viime aikoina maailmalla romahdellut? Kai se olisi parempi täälläkin odotella vaan sitä.
Koska muualla maailmassa rakennusala on sitä varten, että rakennetaan kaikenlaisia hyödyllisiä juttuja ja sillai että ne kestää.
Suomessa rakennusala on sitä varten että sillä voidaan tehdä bisnestä ja suhmuroida yhteiskunnan rahoja kaverien taskuun epämääräisillä urakoilla. Tehdään ensin ylikalliilla sutta ja sekundaa, jotta voidaan palkata kaverit taas sitten myöhemmin korjaamaan näitä jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen tiet on niin rapakunnossa koska Suomella ei ole varaa ylläpitää niitä hyvin, sitten korjauksia tehdään viimetingassa ettei jokapaikka lahoa ja yhteiskunta romahda kun kulkeminen ei enää suju.
Ja miksi Suomella ei ole varaa? No koska me maksamme ne Viron hyvät tiet.
Norjalla on taas öljyä omasta takaa millä pietä tiet.
Työvoima Norjassa on kallista, mutta valtio on upporikas. Virossa työ on edullista. Pien hinta ei näyttele suurta roolia.
Työvoima on Suomessakin kallista. Korjausvelka näkyy. Toisaalta, autoilun määrä on räjähtänyt käsiin. Laiskat suomalaiset haluavat ajaa kaikkialle eikä missään saisi olla tietöitä.
Vihreät ehdottaa Nyt pahimpien ruuhkapaikkojen lisämaksuttamista ja sillä rahalla parannetaan kevyen ja julkisen liikenteen edellytyksiä. Tietkin pysyy paremmassa kondiksessa. Kaikki voittaa.
Kun ne tehdään viiteen kertaan
Zinc
Täällä tehdään ns. ry*siksi, siksi moni työ on jo alkujaan luokatonta. Julkisella sektorilla kilpailutetaan tekijä ja se joka halvimmalla tekee, saa homman. No, lopputulos on se, että tiet kestää vuoden pari, sitten ollaan lähtöruudussa jälleen. Sehän on urakoitsijankin etu, töitä riittää kun hinkataan samaa työmaata vuodesta toiseen.
Koska kaikki korjaustyöt on jätetty tekemättä ja rahat on kulutettu kulttuurien rikastamiseen
Meidän tierahat kipattiin juuri Italiaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki korjaustyöt on jätetty tekemättä ja rahat on kulutettu kulttuurien rikastamiseen
Jonka jälkeen keksittiin torjua taantumaa aloittamalla halvalla velkarahalla kaikki rästiin jääneet projektit samanaikaisesti, jolloin rakennusurakoitsijat toki saavat sanella hinnan kysynnän pompatessa pilviin. Suomalaisten työllisyyttä tällä ei tietenkään myöskään hirveästi paranneta, kun nuo samat urakoitsijat käyttävät työmiehinään lähinnä ulkomaalaista halpatyövoimaa.
Tuloksena siis valtava valtionvelka, ennallaan pysyvä työttömyys, turhat ylimitoitetut rakennushankkeet, usein huono työnjälki, vuosikausia kestävät urakat ja niistä koituvat haitat mm. kaupunkien keskustojen yrittäjille.
Eipä mennyt ihan putkeen tämäkään.
Nyt on vähemmän liikennettä koronan takia, joten helpompi rakentaa ja korjata. Ja tietyöt on muutenkin kesän töitä, kun ei ole pakkasta ja lunta.
Etelän maissa taitaa routavaurioitakin tulla vähän vähemmän? Tai näin olen ainakin kuullut isojen poikien puhuvan.
Suomen tiet on niin rapakunnossa koska Suomella ei ole varaa ylläpitää niitä hyvin, sitten korjauksia tehdään viimetingassa ettei jokapaikka lahoa ja yhteiskunta romahda kun kulkeminen ei enää suju.
Ja miksi Suomella ei ole varaa? No koska me maksamme ne Viron hyvät tiet.
Norjalla on taas öljyä omasta takaa millä pietä tiet.