Eivätkö ihmiset ole epätasa-arvoisessa asemassa synnin suhteen?
vertaa vaikka: onnellisen lapsuuden elänyt jolla hyvät välit vanhempiinsa aikuisena -> saa todennäköisemmin terveen parisuhdemallin eikä kiinnostu vaikkapa pettämisestä
ja sitten rikkinäisen lapsuuden elänyt, edelleen vaikka mt-ongelmaisen vanhemman kanssa lujilla oleva ihminen, joka ei ole ehtinyt ajatella omaa elämäänsä tai oppinut kunnollista parisuhdemallia, sitten joku varattu kiinnostuu ja hän lähtee mukaan
Eikö näillä ihmisillä ole eri lähtökohdat kunnolliseen elämään?
Kommentit (54)
Muita määräilevät uskovaiset usein ovat etuoikeutettuja hyväosaisia
Niin ja esim. esiaviollinen seksi taidetaan lukea synniksi? Helpompaa olla tekemättä kyseistä "syntiä", jos on aseksuaali, vaikeampaa jos on kovat halut koko ajan.
Voi kuule ap, kyllä niitä syntejä riittää kaikille tehtäväksi :)
”Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa…” (Tiit. 2: 11,12).
Eii syntiä ole tänäpäivänä vaan on suhttellistamisen logiikka erinäisiin asioihin pelissä nimeltä elämä. Toki kasvatus ja kymmenen käskyä ovat voimassa.
Kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa.
No, laitetaan vaikka esimerkki narkkarista joka varastaa köyhältä pyörän. Täällä oli keskustelu jossa joltain oli viety pyörä.
On väärin varastaa toiselta pyörä, eikö? Mutta jos asiasi ovat kunnossa, on epätodennäköisempää että rahan tarpeessa viet pyörän.
ap
Ja ei sillä että rikas ei-narkkari olisi yleisesti parempi ihminen, mistäs tietää vaikka narkkari olisi kriisissä heikkouttaan sortunut narkkaaamaa jne.
ap
Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, he sanoivat hänen opetuslapsilleen: ”Kuinka hän syö ja juo publikaanien ja syntisten kanssa!” Tämän kuultuaan Jeesus sanoi heille: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä.” mark 2
Ota huomioon se näkökulma, että ne hyvän elämän eläneet harvoin kokevat tarvitsevansa pelastusta. He harvemmin näkevät omaa syntisyyttään, kun se ei ole niin selkeästi osoitettavissa ulkopuolelta, esim kateus, ahneus, kovuus, ylpeys vs rikollisuus, väkivaltaisuus, päihdeongelmat. Kaikki me ollaan syntisiä tavalla tai toisella. Ja Jeesus sanoo vielä: helpompi on kamelin päästä neulansilmästä läpi kuin rikkaan Jumalan valtakuntaan.
Mutta se mikä on ihmiselle mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule ap, kyllä niitä syntejä riittää kaikille tehtäväksi :)
Hel..tin ylimielinen vastaus, juuri sitä samaa iljettävää sontaa,mitä tuli kuunneltua vuosikausia ' siivosyntisten' keskuudessa. Kommemtin kirjoittaja tosin tuskin tajuaa omaa idiotismiaan, on pää senverran syvällä per..ssä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja esim. esiaviollinen seksi taidetaan lukea synniksi? Helpompaa olla tekemättä kyseistä "syntiä", jos on aseksuaali, vaikeampaa jos on kovat halut koko ajan.
Jokaisella meistä on ne omat synnin piikkimme lihassamme. Yhdellä se voi olla tuo seksi, aseksuaalilla jokin toinen esim. juopottelu, katkeruus, pahansuopaisuus tai anteeksiantamattomuus...
Aloittaja on tajunnut erittäin oleellisen pointin ja kehotan karttamaan koka jumalan seurakuntaa,jossa jauhetaan synnistä ja helvetistä,koska sä nyt vaan oot niin pas ka. Jauhaja tietysti on saarnamies tai aivopesty evankelista tai rukoilijaprofeettamummo,jonka suku on rikas tai vähintäänkin vauras eikä yhtään ryppyä omassa imagossa, paitsi tietysti se kaiken kattava ylitsevuotava nöyryys ja makeileva hymy, tai tuomiopäivänkatkuinen tunnemanipulointi ihmisten syyllisyyden tunteella ja häpeällä,joka ei näille kuulu! Hyi helv..et..ti!!!! Todellinen synnintunto ei kuulu saarnamiehille, eivät sinun rahasi tai omaisuutesi,perhetaustasi tai muu sosioekonominen asemasi. Joka näistä on kiinnostunut ihmisen todellisen persoonan sijaan, ei ole Jeesuksen seuraaja vaan hamuaa ainoastaan ihmisten ihailua ja sosiaalista asemaa,eilä ota vastaan mitään kritiikkiä,vaan pyrkii tuhoamaan/ vaientamaan kritisoinnin äänen..että sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja esim. esiaviollinen seksi taidetaan lukea synniksi? Helpompaa olla tekemättä kyseistä "syntiä", jos on aseksuaali, vaikeampaa jos on kovat halut koko ajan.
Jokaisella meistä on ne omat synnin piikkimme lihassamme. Yhdellä se voi olla tuo seksi, aseksuaalilla jokin toinen esim. juopottelu, katkeruus, pahansuopaisuus tai anteeksiantamattomuus...
Olen samaa mieltä. Toisten synnit näkyvät paremmin ulospäin, toisilla ns. siivosyntisillä ne ovat syvemmällä, pinnan alla. Ihminen näkee ulkokuoren, Jumala näkee sydämen.
Hyvä kysymys Ap:llä. Olen miettinyt samaa asiaa, en tosin ihan samasta näkökulmasta. Se on yhtenä tekijänä saanut minut rakastamaan Jumalaa enemmän ja myös vakuutettua kristinuskon ainutlaatuisuudesta.
On ihan varmaan näin, että lähtökohtien erilaisuus asettaa meidät eriarvoiseen asemaan elämässä, ei vain synnin suhteen. Mutta tässä tulee kristinuskon ja Jumalan hienous esiin: Hän tasaa tilannetta rakkaudellaan! Jolla on heikkoutta jossain asiassa, Hän voi antaa siihen enemmän apuaan ja voimaansa. "Minun voimani tulee täyteen heikkoudessa". Kun ihminen ei ole täynnä itseään, niin Jumalalle jää tilaa.
Esim. voìmakas libido (seksuaalivietti) on Jumalan lahja ja luomistyötä. Sen ihmiselle itselleenkin terveissä rajoissa pitämiseen tarvitaan paljon Jumalan apua arkielämässä. Ja jos lankeaa, niin siksi Taivaan Isä antoi meille Jeesuksen sovitustyön, että saamme Hänen ansiostaan syntimme anteeksi, Hän pyyhkii ne pois ja parantaa haavojamme.
Seurausten kanssa, niin hyvien kuin huonojen, saamme kuitenkin elää, mutta siihenkin Jumala antaa voiman. Ja Jeesus sanoi jollekin syntiä tehneelle: "Mene äläkä enää syntiä tee". Ja jos teemmekin, niin uudestaan vaan Jeesuksen luo!
Suhteessa Jeesukseen Hän myös parantaa lapsuudenperheen kiintymyssuhteidemme vaurioita, tästä on tutkittua tietoa.
En kyllä osaa pitää seksiä syntinä kun kaksi ihmistä rakastuu. Jokainen saa toki olla omaa mieltänsä.
ap
Uskonto on ovela tekosyy jolla hyväosaiset valkoiset heterot oikeuttavat vähemmistöjen syrjinnän. Kun kaikki mitä vähemmistöt edustavat on "syntiä" ja heidän omat taipumuksensa ovat puhtaita ja hyväksyttäviä. Enemmistö jyrää ja koko homma naamioidaan joksikin välittämiseksi.
Terkuin keski-ikäinen seksuaalivähemmistöön kuuluva nainen joka edelleen elää traumojensa kanssa painien, kun kaikki minussa on ollut niin tuomittavaa ja helvetti on uhannut. Vaikea välttyä katkerilta ajatuksilta kun kaikki voisi olla niin toisin jos minulle olisi osoitettu että olen ihan okei ja hyvä tällaisena.
Ehkä sana "synti" provosoi mutta haluan nimenomaan teologian ja Jumalaan liittyvästä näkökulmasta tätä katsoa.
ap