Onko ”gravel” hyvä työmatka- JA urheilupyörä?
Eli tähän uudehkoon trendiin liittyen, kun nuo ”gravel”, suomeksi kaiketi ”hiekkatiepyörät”, ovat nyt kansainvälisesti tapetilla, olisiko kenelläkään noista käytännön kokemusta?
Eli noissahan on pointtina se, että otetaan maantiepyörän runko, pidennetään akseliväliä, lyödään miutenkin vähän helpompi geometria, isketään siihen leveämmät about 35-40 mm renkaat ja parhaimmissa sitten vielä jousitettu etupää.
Käytännössä tuolla reseptillä pitäisi tulla 85 %:n maantiepyörä (hyvien gravelien renkaissa on sellainen 5 mm kisko, joka laskee vierintävastuksen hyvälle tasolle maantiellä) ja toisaalta, 85 %:n maastopyörä (jolla selviää aika monesta paikasta, muttei kaikista niistä poluista, jotka oikealla maastopyörällä selvittää).
Omana ajatuksenani olisi, että ajaisin tuollaisella töihin kaikelaisten monttujen, spårakiskojen sun muiden kautta ja sitten heittäisin työpäivän jälkeen pidemmän lenkin.
Olisiko kenelläkään kokemuksia näistä???
Kommentit (7)
AP:
Sanottakoon vielä se, että töihin mennessä ei ole tarkoitus hikoilla, matkana runsas 2 km, mutta töiden jälkeen olisi tarkoitus hikoilla sitäkin enemmän, viimeksi hiekkateillä runsaat 35 km (hiekkatie, joka aiemmin harrastamaani maantiepyöräilyyn verrattuna on paljon raskaampaa, kun pyörä nyt nyt ei vain rullaa alkuunkaan niin hyvin).
On hyvä, vastaavassa käytössä tulee gravelilla ajettua n. 7000km vuodessa. Yhdistän työmatkaan monesti sellaisen 54km lenkin paluumatkalla.
Gravel on siis muokattu maantiepyörä levyjarruilla ja on oikea valinta jos ajaa huonokuntoisella asfaltilla tai hiekkatiellä. Ihan polkuja ja maastoa varten MTB on parempi.
Vierailija kirjoitti: Gravel on siis muokattu maantiepyörä levyjarruilla ja on oikea valinta jos ajaa huonokuntoisella asfaltilla tai hiekkatiellä. Ihan polkuja ja maastoa varten MTB on parempi.
Lisään vielä että gravel-pyörä on hyvä juuri huonoilla teillä.
Ei. En niitä kyllä käyttäisikään.