Miksi lentokoneessa pitää olla ikkunoiden rullaverhot ylhäällä kun kone nousee?
Kommentit (10)
Tämä käsiteltiin jo perinpohjaisesti vuosi-pari sitten.
Vierailija kirjoitti:
Että pelastajat näkevät koneeseen onnettomuuden jälkeen, kun kone on tontissa.
Juuri näin. Ja se tapahtuu huomattavasti todennäköisemmin nousun tai laskun yhteydessä kuin taivaalla.
Lisäksi ikkunoista tulee valoa, että pääsee pelastautumaan itse, jos matkustamosta meneekin sähköt.
Ettei näy matrixissa anomalioita ..
Zincc
Jos nousussa tulee onnettomuus, polttoainetta on tankeissa niin paljon ettei sen palessa pelastajilla ole mitään asiaa ikkunoiden taakse kurkkimaan.
Menettelyn tarkoituksena on nopeuttaa nopeuttaa matkustajien poistumista koneesta mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Kun ihmisten silmät ovat sopeutuneet ulkoilman valaistusolosuhteisiin, niin oviaukosta poistuminen tapahtuu nopeammin. Jos aikaa säästyy vaikka vain sekunti per matkustaja, tarkoittaa se 30. henkilön kohdalla jo puolta minuuttia. Kysymyksessä on pitkä aika, jos kone palaa tai on uppoamassa.
Koneeesta voi hävitä sähköt maahan pudotessa. Ikkunoista tulee sen verran valoa, että näet poistuessasi koneesta lyödä sen edessäsi kurkottelevan kassinpelastajan matalaksi käytävälle ja kävellä hänen ylitseen turvaan.
Jotta matkustajat ja matkustamohenkilökunta näkevät ulos, esim. Jos vaikka siipi palaa.
Itse ihmettelin viime vuonna Finnairin kaukolennolla lentoemäntien käskyä pitää ikkunaverho alhaalla matkakorkeudessa lennettäessä. En tajua mikä logiikka siinä on, ei sieltä yöaikaan erityistä valosaastettakaan tule nukkuvia matkustajia häiritsemään verrattuna koneen sisätilan valoihin. En ehtinyt kysyä syytä tuolle, mutta haluaisin pitää verhoa auki ikkunapaikalla istuessa, lievittää vähän klaustrofobista oloa ja voi bongailla tähdenlentoja, jos ei saa unta.
Että pelastajat näkevät koneeseen onnettomuuden jälkeen, kun kone on tontissa.