Kuka viitsii nykyisin ajaa pitkiä automatkoja ilman mukautuvaa vakionopeudensäädintä?
Kuka ihme jaksaa koko ajan jalalla painaa sitä kaasupoljinta tuntikausia?
Kommentit (42)
Se jolla sellaista ei ole autossaan. Yksinkertaista, Sherlock.
Minä, koska en ole opeteĺlut miten sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tietäjä koko kansalle, millainen on mukautumaton vakionopeuden säädin???
Mukautumaton on vanhanaikainen josta puuttuu tutka eli siinä vain säädetään joku nopeus ja auto pitää sen tietyn nopeuden. Mukautuva säätää nopeutta muun liikenteen mukaan. Lisäksi siinä voidaan hyödyntää navitietoja ja liikennemerkkejä (kaikkein parhaimmissa).
Vierailija kirjoitti:
Minä, koska en ole opeteĺlut miten sitä käytetään.
Älyttömän helppo. Painetaan päälle ja valitaan esim. maksiminopeus.
Valtaosasta autoissa on vakkari, mutta miltei yhtä suuri valtaosa kuljettajista on niin vítun idiootteja ettei tiedä miten sitä käytetään. Näille demareille on haasteellista jopa kännykän avaaminen sormenjäljellä.
Aivan sama onko autossa vakionopeuden säädin, kunhan on ilmastointi.
Yks kaveri painoi keskitalvella liikenneympyrästä 50 kmh vakionnopeus säädin päällä. hieman pelotti olla kyydissä. Ei ymmärretä että tuo voi olla vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tietäjä koko kansalle, millainen on mukautumaton vakionopeuden säädin???
Mukautumaton on vanhanaikainen josta puuttuu tutka eli siinä vain säädetään joku nopeus ja auto pitää sen tietyn nopeuden. Mukautuva säätää nopeutta muun liikenteen mukaan. Lisäksi siinä voidaan hyödyntää navitietoja ja liikennemerkkejä (kaikkein parhaimmissa).
Noh noh valopää. Esitin tiedusteluni alkuperäisen kysymyksen pohjalta. Googlen copypastetyypit voinevat opetella niitä autokoulun kirjallisia kysymyksiä.
Ensimmäinen ACC tuli S-sarjan mersuun lisävarusteeksi n. 20 vuotta sitten. Nykyisin saa ainakin lisävarusteena lähes kaikkiin autoihin.
Minä. Autossa on vakionopeudensäädin, mutta en käytä sitä.
Perusvarusteena edelleen monissa autoissa vanhanaikainen vakkari, ei mukautuvaa vakkaria. Esim. Mersussa aika kallis lisävaruste, jossain VW:ssä paljon edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tietäjä koko kansalle, millainen on mukautumaton vakionopeuden säädin???
Ööh, eikö mukautumaton eli "tavallinen" vakionopeudensäädin ole jo kaikille tuttu, toisin kuin mukautuvat? Aloittajalle: en kaivannut vakkaria ennen kuin hankin auton missä sellainen oli.
Onkohan tutkittu, miten paljon säätimen käyttö lisää rattiin nukahtamisia?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tutkittu, miten paljon säätimen käyttö lisää rattiin nukahtamisia?
Toisaalta mukautuva vakkari osaa säilyttää automaattisesti turvavälin edellä olevaan autoon eli ei tule vahingossakaan ajettua edellä ajavan auton perseessä kiinni.
Veikkaan että jokainen joka on kerran ajanut pidemmän matkan mukautuvalla vakkarilla, ei halua enää ajaa yhtään pidempää matkaa ilman sitä.
Minä ilmoittaudun. Koska en pidä vakionopeudensäätimen avulla ajamisesta. Sitäpaitsi olen ollut huomaavinani, että aika moni sitä käyttää, koska todella usein ohitetaan ja samantien koukataan toisen eteen ja rampista ulos, välittämättä muista. Enkä aja edes alinopeutta, vaan yleensä jopa lievästi ylinopeutta. Ilmeisesti vakionopeudensäädin tekee kuskeista laiskoja ja itsekeskeisiä.
Mä en käytä, tykkään ajaa itse enkä koe sitä millään tavalla raskaana. Päinvastoin olisi tylsää jos auto tekisi kaiken itse. Automaattivaihteet mulla kyllä on.
Sisäinen rallikuskini ahdistuu, jos ei saa painaa koko ajan kaasua. Lisää kaaaasua!!!
Heikot jalat jos ei jaksa painaa. Kannattaisiko tehdä jaloilla joskus jotain muutakin kuin kävellä asunnon ja autopaikan välinen matka?
Kertoisitko tietäjä koko kansalle, millainen on mukautumaton vakionopeuden säädin???