Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka viitsii nykyisin ajaa pitkiä automatkoja ilman mukautuvaa vakionopeudensäädintä?

Vierailija
26.07.2020 |

Kuka ihme jaksaa koko ajan jalalla painaa sitä kaasupoljinta tuntikausia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä reitillä, jota yleensä käytän, on tänä kesänä paljon tietöitä. On parempi ajaa ilman nopeudensäädintä, pysyy paremmin hereilläkin, kun nopeus vaihtelee 30-100 km/h. Ja mitäpä se oikeastaan kenellekään, edes ap:lle, kuuluu, ajaako joku nopeudensäädintä käyttäen vai ilman. 

Vierailija
22/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että jokainen joka on kerran ajanut pidemmän matkan mukautuvalla vakkarilla, ei halua enää ajaa yhtään pidempää matkaa ilman sitä.

Paitsi että jos muu liikenne menee yhtä haitaria niin mukautuva vakkari lisää bensankulutusta aika paljon. Itse saa ajettua tasaisemmin eli pienemmällä kulutuksella jos viitsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että kun käyttää mukautuvaa vakkaria niin ei tule pakonomaista tarvetta esim. päästä jostain rekasta ohi. Itselläni vähentänyt huomattavasti halua ohittaa. Ainoastaan kaksikaistaisella moottoritiellä tulee ohitettua hitaampia autoja (ellei nyt joku traktori ole sitten edessä tavallisella tiellä).

Vierailija
24/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meikäläinen ajaa, ne on muut jotka saa mukautua minun vauhtiini! Latua, perkele!

Vierailija
25/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tutkittu, miten paljon säätimen käyttö lisää rattiin nukahtamisia?

Toisaalta mukautuva vakkari osaa säilyttää automaattisesti turvavälin edellä olevaan autoon eli ei tule vahingossakaan ajettua edellä ajavan auton perseessä kiinni.

Tähän haluaisinkin vastausta, kun itsellä on tuo vanhanmallinen vakkari. Eli paljonko tuo turvaväli noissa mukautuvissa on? Onko se sen vanhankansan opetuksen mukainen 2 sekuntia. Saako sitä säädettyä?

Minulla ko. ominaisuudesta ei ole kokemusta, mutta joskus kaveripiirissä valittaessani perseessäroikkujista, on vastaus ollut, että käyttävät "mukautuvaa". Eli tämä on ihan sitten hevosmiesten tietotoimiston juttua, mutta haluaisin varmistaa asian.

Perus vakkari on jees. Itsellä senverran pitkä työmatka, että ihan terveyssyistä pitää oikeaa jalkaakin vähän päästä liikuttelemaan. ON/OFF- ja UP/DOWN-nappuloillakin pärjää.

Vierailija
26/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä reitillä, jota yleensä käytän, on tänä kesänä paljon tietöitä. On parempi ajaa ilman nopeudensäädintä, pysyy paremmin hereilläkin, kun nopeus vaihtelee 30-100 km/h. Ja mitäpä se oikeastaan kenellekään, edes ap:lle, kuuluu, ajaako joku nopeudensäädintä käyttäen vai ilman. 

Minusta taas juuri tuollaisissa tilanteissa mukautuva säädin on ihan loistava - ei tarvitse keskittyä nopeuden muutoksiin, vaan edellä ajavat tekevät sen puolestani.

Vierailija
27/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukautuvissa saa säädettyä turvaväliä. Ja ainakin itsellä se perusasetuskin pitää reilumman turvavälin, kuin mitä liikenteessä yleensä on.

Vierailija
28/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, enpä osaa sanoa kun itse en ylipäätään viitsi ajaa pitkiä matkoja. Jos matkaa on yli 100 km niin ajan asemalle liityntäparkkiin ja katkan junalla tai bussilla ja otan perillä bussin/ratikan/taksin asemalta. Pitkien matkojen ajaminen itse on jotenkin niin puisevaa.

Vierailija
29/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonossa ajaessa vakkari on aika tarpeeton, jos edellä on yksikin joka ei käytä sitä.

Vierailija
30/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko tietäjä koko kansalle, millainen on mukautumaton vakionopeuden säädin???

Mukautumaton on vanhanaikainen josta puuttuu tutka eli siinä vain säädetään joku nopeus ja auto pitää sen tietyn nopeuden. Mukautuva säätää nopeutta muun liikenteen mukaan. Lisäksi siinä voidaan hyödyntää navitietoja ja liikennemerkkejä (kaikkein parhaimmissa).

Meillä on autossa sellainen vanhanaikainen juttu kuin kuski, se mukauttaa nopeutta muun liikenteen mukaan, tietään, mihin on menossa ja osaa melkein kaikki liikennemerkit. Huomattavasti halvempi vaihtoehto eikä mene jumiin edes talvella, kun liikennemerkit on lumen peitossa ja osalla porukasta vielä kesärenkaat. Suosittelen, käy myös vähän vanhempiin autoihin.

Vierailija
31/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jaksetaan ajella. Mutta onpa outoa, että sun mielestä autossa joko on mukautuva vakionopeudensäädin tai ei vakionopeudensäädintä (kaasun painelu) ollenkaan. Meillä on tavallinen vakkari, ja ihan hyvin jaksetaan ajaa. Jaksettiin ajaa silläkin autolla, jossa ei ollut vakkaria. Ja jaksan ajaa hyvin myös moottoripyörällä, jossa ei ole vakkaria ollenkaan, vaan kaasua pitää kääntää kädellä. Ta-daa!

Vierailija
32/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukautuvissa saa säädettyä turvaväliä. Ja ainakin itsellä se perusasetuskin pitää reilumman turvavälin, kuin mitä liikenteessä yleensä on.

No nyt ymmärrän, miksi liikenteessä on porukkaa, joka hidastaa aina, kun sen auto on ohitettu. Todella tuskallista ajaa moisessa letkassa.

Vierailija
33/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on adaptiivinen vakkari. Jarruttaa jos edellä ajava hidastaa tai saa kiinni hitaamman ajoneuvon.

Vierailija
34/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin juuri auton, joka on vuosimallia 2006.

Autossa ei ole minkäänlaista vakionopeuden säädintä.

Minulla on ollut saman automerkin ja mallin yksilö bupdelta 1998, jossa säädin oli.

Ongan se mukava, mutta ilmankin pärjää

Vierailija
35/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin nykyisen autoni uutena vuonna 2014. Kyseiseen automalliin ei silloin saanut edes rahalla mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Pärjään kyllä perinteiselläkin vakkarilla, ilman en enää ajaisi. Muutamassa vuokra-autossa on ollut mukautuva vakkari ja onhan se kätevä esim. Keski-Euroopan ruuhkissa.

Vierailija
36/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tykkään ajamisesta (en vain ohjaamisesta) niin paljon, etten edes kaipaa siihen mitään tuollaisia turhia härpäkkeitä tai apuvälineitä sähläämään. Ainakin itse osaan pitää nopeuden tasaisena ihan itsekin ja myös hiljentää tarvittaessa.

N43

Vierailija
37/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodelta, piti kirjoittamani

Vierailija
38/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti vakkaria kaipaa kymmenien tai satojen kilometrien maantieosuuksilla.

Vierailija
39/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhanaikainen vakkari ja olen siihen niin tottunut, että mukautuvalla ajaminen oli suorastaan pelottavaa silloin kun muisti ettei oikeasti tarvitse itse jarruttaa.

Vierailija
40/42 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko tietäjä koko kansalle, millainen on mukautumaton vakionopeuden säädin???

Mukautumaton on vanhanaikainen josta puuttuu tutka eli siinä vain säädetään joku nopeus ja auto pitää sen tietyn nopeuden. Mukautuva säätää nopeutta muun liikenteen mukaan. Lisäksi siinä voidaan hyödyntää navitietoja ja liikennemerkkejä (kaikkein parhaimmissa).

Oih, mun pikkupögät kostu just! Kerrotko urpo lisää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän