Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkevää! Meriusvan koulussa ekaluokkalaiset opettelevat kirjoittamaan tieto-

Vierailija
28.01.2009 |

koneella, mikä norjalaisten tutkimusten mukaan nopeuttaa oppimista, sillä käsin kirjoittaminen vaativaa. Oppilaat voivat keskittyä tesktin sisältöön ja kielioppiin, kun normaalisti käsiaalaan keskittuminen vie kaikki voimat.



Meidän pojan tokaluokan ope on todella pikkutarkka ja vaati jo ekaluokalla erittäin hyvää käsialaa. Latistaa aina lapsen huomattamalla käsialasta vaikka muuten tehtävä oikein.



Aikusenahan käsinkirjoittamista ei tarvi, joten miksi kouluissa tehdää hirveä numero käsialasta? Siis ainakin lapsemme ope tekee. Tulevaisuudessa varmaan kaikilla lapsilla kannettavat tietsikat pulpetissa ja oppiminen kivaa. Mitäs mieltä olette?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koneella kuin kynällä. Eli jos kynäily ei vielä oikein suju, kannattaa päästää näppiksen ääreen. Meidän tyttö oli valtavan onnellinen kun osasi kirjoittaa pitkän nimensä ilman apua. Kynällä oppi tekemään saman vasta puoli vuotta myöhemmin.

Vierailija
2/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tapetaan monen (varsinkin pojan) kouluinto alkuunsa. Pääasiahan on oppia lukemaanja kirjoittamaan - ha hieno säätöä sitten myöhemmin.

Onneksi meidän pojalla on fiksu opettaja.

Niin kuulostaa hyvältä tuo Meriusvan juttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten näistä koneella kirjoittavista tulee sellaisia, joiden käsialasta / tekstistä ei yläkoulussa saa kertakaikkiaan MITÄÄN SELVÄÄ! Kyllä kunnon käsiala on opittava heti aluksi - tai se tekstaus, mitä ensin nykyään opettelevat. En tiedä teistä, mutta kyllä minä ainakin aikuisena olen kirjoitellut yhtä ja toista käsin (esim. lomakkeet, viestit). Eikä muuten olis pahitteeksi, että aikuiset osaisivat ylipäätään kirjoittaa - välimerkit, isot alkukirjaimet jne.



T. Yläkoulun äidinkielen opettaja

Vierailija
4/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on todellä järkevää, että kauniin käsialan harjoiitelu erotetaan itse kirjoittamisen oppimisesta - miksi turhaan pakolla oppia kaksi niin vaikeaa asiaa yhtä aikaa.

Vierailija
5/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varhaistavan lukemisen oppimista, ala-asteilla metodi jo käytössä. Tämä tieto on kiintoisaa, mutta siitäkin huolimatta aion pitää leikki-ikäiseni mahdollisimman kauan erossa tietokoneista ja kannustaa liikkumaan, soittamaan, piirtämään jne.



Kumpi on tärkeämpää, koulia lapsestaan varhain lukemaan oppiva ja pärjäävä yhteiskunnan osanen, pieni työläismuurahainen vai ihminen, joka nauttii elämästään ja saa elämänilonsa jostakin muualta kuin koneella istumisesta?

Vierailija
6/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi vaihtoehto sekin. Jonain päivänä maalataan vesiväreillä, toisena käytetään tusseja ja kolmantena tietokonetta...

varhaistavan lukemisen oppimista, ala-asteilla metodi jo käytössä. Tämä tieto on kiintoisaa, mutta siitäkin huolimatta aion pitää leikki-ikäiseni mahdollisimman kauan erossa tietokoneista ja kannustaa liikkumaan, soittamaan, piirtämään jne.

Kumpi on tärkeämpää, koulia lapsestaan varhain lukemaan oppiva ja pärjäävä yhteiskunnan osanen, pieni työläismuurahainen vai ihminen, joka nauttii elämästään ja saa elämänilonsa jostakin muualta kuin koneella istumisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukena. Missään nimessä se ei korvaa kuitenkaan perinteistä menetelmää, joka on ihan ehdoton ja ykköstapa kirjoittamsen opettelussa.

En viitsi/jaksa tähän nyt luentoa asiasta kirjoittaa. jokainen joka haluaa lisätietoa asiasta, löytää varmasti alan teoksia kirjastosta.



T. Tuleva opettaja

Vierailija
8/8 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on taas yhteydessä aivojen kehitykseen. Myöhemmässä elämässä tulisi ongelmia jos lukeminen ja kirjoittaminen opeteltaisiin tietokoneen avulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi