Miksi Klarnalla täytyy olla pääsy tilitietoihin verkkopankkimaksussa?
Esim. Matsmartilla oli aikaisemmin mahdollisuus verkkopankkimaksuun, nyt välikätenä siinäkin Klarna.
Miksi?
Kommentit (10)
Aikaisemmin verkkopankkimaksu onnistui ilman klarnaa, nyt tilattaessa varmistetaan suostumus että Klarnalla on oikeus tilitietoihin. Peruin tilauksen.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin verkkopankkimaksu onnistui ilman klarnaa, nyt tilattaessa varmistetaan suostumus että Klarnalla on oikeus tilitietoihin. Peruin tilauksen.
Olit maksamassa ihan "käteisellä". Luottokorttimaksussa tuota ei kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Klarnan rooli lienee maksupalveluoperaattori, joka yhdistää maksajat ja pankit?
Varmaankin juuri näin, eli PSD2-maksupalveludirektiivin mahdollistama asia. On muka meille kuluttajille hyvä asia, että maksuja voivat välittää nyt muutkin kuin pankit ja pankkien on pakko tarjota tähän rajapinnat. Vaikka tosiaan lopputuloksena monesta kuluttajasta maksaminen tuntuu turvattomalta ja ostokset voivat jäädä tekemättä, koska ei ole luottamusta johonkin Klarnaan verrattuna omaan pankkiin. Eikä aivan turhaan, aluksihan Klarnaa arvosteltiin julkisuudessa miksi se näiden maksujen välittämisen yhteydessä kysyi aivan liian paljon oikeuksia, joita se ei oikeasti tarvitse.
Itse jätin jokin aika sitten maksamisen Klarnalla kesken, koska he edellyttivät että olisin antanut verkkopankin käyttäjätunnukseni heidän sivuillaan, en pankin sivuilla. Onneksi tuli lomake missä kysyttiin keskeytyksen syytä, jotta pääsi kertomaan syyksi tietoturvan ja etten todellakaan aio rikkoa pankin käyttöehtoja luovuttamalla tunnukseni muille. Seuraavalla kerralla, kun verkkokaupassa ei ollut muuta vaihtoehtoa Klarnalle, ei onneksi enää ollut tuollaista. Ainoastaan tuo pakollisuus antaa Klarnalle oikeuksia tiliini, koska he toimivat maksun välittäjänä. Pitkin hampain sen jouduin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klarnan rooli lienee maksupalveluoperaattori, joka yhdistää maksajat ja pankit?
Varmaankin juuri näin, eli PSD2-maksupalveludirektiivin mahdollistama asia. On muka meille kuluttajille hyvä asia, että maksuja voivat välittää nyt muutkin kuin pankit ja pankkien on pakko tarjota tähän rajapinnat. Vaikka tosiaan lopputuloksena monesta kuluttajasta maksaminen tuntuu turvattomalta ja ostokset voivat jäädä tekemättä, koska ei ole luottamusta johonkin Klarnaan verrattuna omaan pankkiin. Eikä aivan turhaan, aluksihan Klarnaa arvosteltiin julkisuudessa miksi se näiden maksujen välittämisen yhteydessä kysyi aivan liian paljon oikeuksia, joita se ei oikeasti tarvitse.
Itse jätin jokin aika sitten maksamisen Klarnalla kesken, koska he edellyttivät että olisin antanut verkkopankin käyttäjätunnukseni heidän sivuillaan, en pankin sivuilla. Onneksi tuli lomake missä kysyttiin keskeytyksen syytä, jotta pääsi kertomaan syyksi tietoturvan ja etten todellakaan aio rikkoa pankin käyttöehtoja luovuttamalla tunnukseni muille. Seuraavalla kerralla, kun verkkokaupassa ei ollut muuta vaihtoehtoa Klarnalle, ei onneksi enää ollut tuollaista. Ainoastaan tuo pakollisuus antaa Klarnalle oikeuksia tiliini, koska he toimivat maksun välittäjänä. Pitkin hampain sen jouduin tekemään.
Itse en suostuisi antamaan mitään oikeuksia tiliini. Tuote jää tilaamatta tai etsin verkkokaupan, joka toimii ilman Klarnaa.
Vieläkö Klarna harrastaa laskulla tilattessa laskulinkin lähettämistä sähköpostiin. Linkin nimessä näkyi tilaajan koko henkilötunnus. Tuossa vaiheessa lopetin Klarnan käytön.
Nykyään kaikki tiedot pitäisi jakaa kaikkialle ja samaan aikaan kukaan ei ota siitä vastuuta paitsi ihminen itse. Ja kun ihminen tottuu siihen, että palvelu vaatii tietoja, hän voi yhä todennäköisemmin tulla huijatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki tiedot pitäisi jakaa kaikkialle ja samaan aikaan kukaan ei ota siitä vastuuta paitsi ihminen itse. Ja kun ihminen tottuu siihen, että palvelu vaatii tietoja, hän voi yhä todennäköisemmin tulla huijatuksi.
Ja sitten kun joku murtautuu näiden tiedonkerääjien palvelimille niin voi-voi.
Aihe on vieläkin tärkeä. Suosittelen kaikkia välttämään klarnaa ja muita vastaavia, jotka haluavat pääsyn suoraan pankkitiliin. Kuluttajissa on voimaa muuttaa tällaisia vaatimuksia. Äänestetään jaloilla!
Koska Klarna tahtoo ryövätä tilisi tyhjiksi!
Klarnan rooli lienee maksupalveluoperaattori, joka yhdistää maksajat ja pankit?