Viattomalle sinkkutytölle Eeva, kylkiluu ja moderni genetiikka
EVOLUTIONISTIT väittävät ihmisen kaltaisten olentojen populaation kehittyneen apinan kaltaisten olentojen populaatiosta. Todellinen silminnäkijätodistus on kuitenkin täysin erilainen. Jumala loi ensimmäisen ihmisen, Aadamin, suoraan maan tomusta (1. Moos. 2:7).
Koska yhtäkään eläintä ei tehty Jumalan kuvaksi, Jumala ryhtyi tekemään Aadamille sopivaa apua, joka myös luotiin Jumalan kuvaksi:
”Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: ’Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu’.” (1. Moos. 2:21–23, KR 33/38)
Tällä tavoin (maan tomusta luodun) Aadamin uudella kumppanilla oli intiimi yhteys hänen kanssaan. Tietyssä mielessä tämä auttaja oli Aadamin fyysinen jälkeläinen.
Maailman ensimmäinen nukutus
Niin Jumala vaivutti Aadamin raskaaseen uneen suorittakseen maailman ensimmäisen leikkauksen. Leupold tarkentaa:
”Tardemah tarkoittaa todellakin ’syvää unta’ – – Tämänkaltainen nukutusaineen aikaansaama uni peittää ihmisen tunteet ja tietoisuuden.”1
Kyseinen Raamatun kohta innoitti skotlantilaista lääkäriä Sir James Young Simpsonia, ensimmäistä baronettia (1811–1870), joka oli anestesian edelläkävijä. Hän oli keksinyt, että kloroformi sai ihmiset nukkumaan ja poisti kiputuntemuksia. Hän sovelsi tätä myös synnyttäviin naisiin―hänellä oli selvästi myötätuntoa äitejä kohtaan. Hän oli aiemmin taistellut voimakkaasti sen puolesta, että lääkärit puhdistavat kätensä perusteellisesti hoitamiensa naisten välissä, jotta kuolettavan, monia naisia synnytyksen jälkeen tappaneen lapsivuodekuumeen leviäminen estyisi. Unkarinjuutalainen lääkäri Ignaz Semmelweis (1818–1865) tunnetaan parhaiten tästä käsienpuhdistus-innovaatiosta.2
Sir James Young Simpson
Sir James Young Simpson
Wikimedia Commons
Simpsonin toiminta anestesia-alalla kohtasi kuitenkin jonkin verran näennäisraamatullista, harhaan osunutta vastustusta. Väitettiin, että Jumala oli määrännyt naiset kärsimään hirvittävistä synnytyskivuista. Jeesuksen parantavat ihmeet osoittivat kuitenkin periaatteen, jonka mukaan syntiinlankeemuksen vaikutusten lievittämistä pidettiin siunauksena ja oikeana asiana tehdä – vaikkakin se saattoi olla vain paikallista ja tilapäistä. Vastustajien ”järkeilyn” mukaan meidän ei pitäisi myöskään koskaan pelastaa ihmishenkiä, parantaa sairauksia tai lievittää mitään kipua, koska kaikki nämä ovat yhtä lailla syntiinlankeemuksen seurauksia. Simpson, joka oli Skotlannin vapaakirkon palava kannattaja, asettui kuitenkin jatkuvasti näitä ajatuksia vastaan huomauttaen, että Jumala itse oli käyttänyt anestesiaa luodakseen ensimmäisen kaikista naisista.3
Kommentit (2)
Onko miehillä yksi kylkiluu vähemmän kuin naisilla?
Jotkut Raamattua epäilevät skeptikot ovat syyttäneet Raamattua virheestä tässä kohdin, koska miehillä ja naisilla on itse asiassa sama määrä kylkiluita. Mutta Raamattu ei koskaan väitä toisin. Se on tosiasiassa naurettava syytös, koska tällaiset skeptikot hyväksyvät epäsuorasti perusteellisesti torjutun evoluutionäkemyksen, jota kutsutaan lamarckismiksi. Tämä oli Darwinia edeltävän ranskalaisen evolutionistin Jean-Baptiste Lamarckin (1744–1829) virheellinen näkemys ”hankittujen ominaisuuksien periytymisestä”.
Tämä on selvästi valheellista: yhden sormen menettäneet miehet eivät saa poikia (tai tyttäriäkään), joilla olisi vain yhdeksän sormea, koska menetys ei vaikuta DNA:n ohjeistukseen sormien lukumäärästä. Amputoiduilla henkilöillä ei kerta kaikkiaan ole amputoituja lapsia, eivätkä tyttövauvat synny reiät korvanipukoissaan.
Tosiasiassa Raamattu opettaa oikeaa tiedettä. Myöhemmin 1. Mooseksen kirjassa Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa. Tärkeä osa tätä oli tietty amputaation sisältävä leikkaus, joka koski Aabrahamia ja hänen miespuolisia jälkeläisiään ”sukupolvesta sukupolveen” (17:9–14). Selvästikin tämä amputoitu osa ilmestyisi jälleen esiin jokaisessa sukupolvessa osoittaen lamarckismin vääräksi. Tiede onnistuu toisinaan pääsemään Raamatun rinnalle.
- se vanha metusalem (dinosaurus)
Kylkiluu
Seuraavaksi Jumala poisti yhden kylkiluun nukkuvalta Aadamilta. Tässä käytetty hepreankielinen sana on tsela’ (צלע), mikä voi tarkoittaa kylkiluuta tai kylkeä. Tässä kohtaa useimmat käännökset tulkitsevat sen ”kylkiluuksi”, Keilin ja Delitzschin mukaan aivan oikein:
”צלע tarkoittaa kylkeä, ja ollessaan osa ihmiskehoa se tarkoittaa kylkiluuta. Tämän kaikkien muinaisten raamatunkäännösten antaman merkityksen oikeellisuus käy ilmi sanoista: ’Jumala otti yhden hänen kylkiluistaan צלעות [monikkomuodossa tsel’ôt].’ Sanat osoittavat, että ihmisellä oli useita sellaisia.”4
Tästä kylkiluusta Jumala teki naisen. Naisen luomisen ainutlaatuisuus käy ilmi eri verbin bānāh (בנה) käyttämisestä. Tämä tarkoittaa ”rakentaa”, ”koostaa” ja jopa ”muotoilla”, mikä on sovelias Jumalan luomisviikon viimeiseen luomistekoon. Leupold selittää:
”Sana ’rakentaa’ tarkoittaa joidenkin tärkeiden rakenteiden muotoilemista; se sisältää rakenteellisen aikaansaannoksen. Nämä molemmat tekijät ovat todisteina naisen luomisen tapauksessa.”5
Jumalan menetelmä naisen luomiseksi vahvistaa 1. Moos. 1:27:ssä olevan lyhyen maininnan, jonka mukaan sekä mies että nainen luotiin Jumalan kuvaksi. 1. Moos. 2 osoittaa miehen ja naisen läheisen yhteyden toisiinsa, ja että he ovat luonnostaan samanarvoisia. Tämä on lisäksi sen raamatullisen opetuksen alku, että Aadam on koko ihmiskunnan valtakunnallinen päämies: jokainen muu ihminen, joka on koskaan elänyt, on Aadamin jälkeläinen. Tällainen Eevan luomistapa asettaa tietyssä mielessä hänetkin Aadamin jälkeläiseksi.