Tyhjentynyt akku autossa
Jätin epähuomiossa valot päälle, eikä vanha pieni kärryni hälytä siitä.
No, parin tunnin päästä akku olikin tyhjä.
Saan auton starttaamaan mäkilähdöllä.
Minulla on laturi, mutta latausta varten akku pitäisi irrottaa ja se on oma askareensa. En mene yksityiskohtiin.
Kysyn, latautuuko akku riittävästi autoa ajamalla, vai onko pakko ladata laturissa?
Kommentit (22)
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että ajat esim 1/2 h (min. 20min)
Onko tämä totta vai trolli? :)
Auttaako asiaa, jos ajaa matalalla vaihteella? Eli tulee isommat kierrosluvut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Höpöhöpö, meillä ajetaan tyypillisesti 5 km:n matkoja kesät talvet.
Toki ap:n nyt kannattaa ladata akku täyteen ajamalla.
Tee ajolenkki, akku latautuu puolessa tunnissa. Pienellä vaihteella ajaminen ei vaikuta asiaan. Tarkista, milloin akku on viimeksi vaihdettu, parikin vuotta vanha akku voi olla loppu jos ajat lyhyitä matkoja. Uuden saa tilalle yleensä alle satasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että ajat esim 1/2 h (min. 20min)
Onko tämä totta vai trolli? :)
Auttaako asiaa, jos ajaa matalalla vaihteella? Eli tulee isommat kierrosluvut.
Ap
No en usko, että ajotyylillä on olennaista merkitystä akun latautumiseen. Ja miksi tuo arvio olisi trolli? Ei akku varmaan tuolla 20 minuutilla täyteen tule, mutta käynnistyy seuraavankin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että ajat esim 1/2 h (min. 20min)
Onko tämä totta vai trolli? :)
Auttaako asiaa, jos ajaa matalalla vaihteella? Eli tulee isommat kierrosluvut.
Ap
No ei taatusti täyteen lataudu. Pari tuntia. Toki paremmin suurilla kierroksilla. ;-)
Kärry on tosiaan vanha ja tarkoitus luopua siitä syksyyn mennessä. Varmaan menee romuttamolle, vaikka saisihan siitä yleisvaraosia. Akkutilan mitat ovat semmoiset, että on jopa vaikea löytää siihen istuvaa akkua - vähintään ovat liian korkeita, jos muuten sopivat. Siksi en haluaisi investoida enää tähän rupuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Höpöhöpö, meillä ajetaan tyypillisesti 5 km:n matkoja kesät talvet.
Toki ap:n nyt kannattaa ladata akku täyteen ajamalla.
Ei muuten ole höpö, höpö, vaan on ihan faktaa, että nykyautojen sähkön tarve erilaisten sähköhärpäkkeiden takia on niin suurta, että pätkäajo tappaa akun aika nopeasti.
Minkälainen laturi ap:lla on? Jos on c-tek, riittää, että irroitat akunkengät navoista, ei tarvii irroittaa koko akkua.
Ette viittis vastailla kun ootte pihalla (kierrosluvusta).
Lataus on verrannollinen kierroslukuun. Tyhjäkäynnillä olematonta ja suurimmalla vaihteella vähäistä.
Nopeimmin latautuu huudattamalla paikallaan. Tylsää, kiellettyä ja lämpötilaa tarkkailtava.
Hauskimmin ajelemalla suuremmilla kierroksilla tunnin verran.
Akun saa tankilisen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Höpöhöpö, meillä ajetaan tyypillisesti 5 km:n matkoja kesät talvet.
Toki ap:n nyt kannattaa ladata akku täyteen ajamalla.
Ei muuten ole höpö, höpö, vaan on ihan faktaa, että nykyautojen sähkön tarve erilaisten sähköhärpäkkeiden takia on niin suurta, että pätkäajo tappaa akun aika nopeasti.
Ihapaskaa. Miljoonan kilometrin ja 8 auton kokemuksella. Ikinä ei akku ole mennyt tyhjäksi eikä uutta tarvinnut ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ette viittis vastailla kun ootte pihalla (kierrosluvusta).
Lataus on verrannollinen kierroslukuun. Tyhjäkäynnillä olematonta ja suurimmalla vaihteella vähäistä.
Nopeimmin latautuu huudattamalla paikallaan. Tylsää, kiellettyä ja lämpötilaa tarkkailtava.
Hauskimmin ajelemalla suuremmilla kierroksilla tunnin verran.
Akun saa tankilisen hinnalla.
Jos tämä ei ole trolli, silloinhan arveluni korkeiden kierroslukujen avusta oli oikea. :))
Akun ei tarvi tulla täyteen, kunhan riittää kesäkelillä käynnistykseen.
Ja toistan vielä, että romukoppero on iankaikkisen vanha, lähinnä flekti ja valot kuluttavat sähköä.
Terve vaihtovirtalaturi osaa säätää jännitettä niin että jopa tyhjäkäynnillä tulee latausta. Normaalikierroksilla ei ole väliä, jännite on siinä noi 14 V ajoit sitten huippurundeilla tai 2 000 rpm.
Puoli tuntia tyhjäkäyntiä saattaa näin kesällä riittää siihen että akku jaksaa seuraavan käynnistyksen, erityisesti jos saat valot yms pois. Mutta ajaminen tietysti antakaa pelivaraa, kun et kai voi olla laturista ihan vuorenvarma.
Akkua voi verkkovirtalaturilla ladata myös kun se on kiinni autossa. Jos vain saat sen pluspiuhan akun napaan, miinuksen voi laittaa runkoon, ja viimeiseksi töpseli seinään.
Parillakympillä muuten saa hyvän yleismittarin jolla latausjännitteen voi helposti tarkistaa, vaikka tupakansytyttimen keskinastasta + ja virtalukon reunasta -. Sillä näkee myös akun lepojännitteen eli kunnon kun auto on ollut sammuksissa 10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Höpöhöpö, meillä ajetaan tyypillisesti 5 km:n matkoja kesät talvet.
Toki ap:n nyt kannattaa ladata akku täyteen ajamalla.
Ei muuten ole höpö, höpö, vaan on ihan faktaa, että nykyautojen sähkön tarve erilaisten sähköhärpäkkeiden takia on niin suurta, että pätkäajo tappaa akun aika nopeasti.
Ihapaskaa. Miljoonan kilometrin ja 8 auton kokemuksella. Ikinä ei akku ole mennyt tyhjäksi eikä uutta tarvinnut ostaa.
Tämä nyt ainaknongan fuulaa. Kaikki tietävät, että akun käyttöikä on n. 3 v. Sitten ei enää varaudu kokonaan ja Suomen oloissa epäluotettava talvikäynnistyksessä, jos auto päässyt kunnolla kylmenemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Mahtavatko nuo mittaukset kertoa akun tilasta yhtään mitään.
Joku aika takaisin kun vein autoani huoltoon niin edelläolevalle asiakkaalle kerrottiin että auton ikä on nyt 7 vuotta ja ohjelmassa on akun vaihto joka maksaa x euroa. Asiakas yritti kysellä että voisiko sen akun tarkistaa ja vaihtaa vain jos siihen on aihetta koska se ei ole tähän mennessä oireillut yhtään. Liikkeen edustaja jankkasi siihen että jos akun ikä on 7 vuotta niin se vaihdetaan mikäli asiakas antaa luvan. Muita vaihtoehtoje ei ole, joko tai.
AP:n ei tietenkään kannata vaihtaa akkua kun se tyhjeni aiheesta ja jos hän on muutenkin luopumassa autosta.
Akku ei tykkää alijännitteisenä olemisesta. Lyhentää sen käyttöikää rutkasti aina jos kuormittaa liikaa.
Akku voi kestää auton iän. Toisaalta jos tiedossa on kriittisiä pakkaskäynnistyksiä, akku kannattaa uusia parin vuoden välein. Mitätön kustannus auton muihin kustannuksiin verrattuna.
Yksikin tiltti kiireisessä pakkasaamussa, keskellä risteystä, autolautalla... wituttaa ainakin 500 eur arvosta ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos akku tyhjenee (noinkin) helposti, niin kannattaisi huoltamolla kokeilla, kuinka paljon kapasiteettia on vielä jäljellä. Vaikka akkusi olisi vielä ihan ok, jos ajelet tyypillisesti alle 20 kilometrin matkoja, on odotettavissa ongelmia jatkossa, kun lähes tyhjä akkusi ei ehdi latautua ajossa.
Höpöhöpö, meillä ajetaan tyypillisesti 5 km:n matkoja kesät talvet.
Toki ap:n nyt kannattaa ladata akku täyteen ajamalla.
Ei muuten ole höpö, höpö, vaan on ihan faktaa, että nykyautojen sähkön tarve erilaisten sähköhärpäkkeiden takia on niin suurta, että pätkäajo tappaa akun aika nopeasti.
Ihapaskaa. Miljoonan kilometrin ja 8 auton kokemuksella. Ikinä ei akku ole mennyt tyhjäksi eikä uutta tarvinnut ostaa.
Tämä nyt ainaknongan fuulaa. Kaikki tietävät, että akun käyttöikä on n. 3 v. Sitten ei enää varaudu kokonaan ja Suomen oloissa epäluotettava talvikäynnistyksessä, jos auto päässyt kunnolla kylmenemään.
Meillä akut on kestäneet aina sen aikaa kun auto meillä on ollut eli viisi vuotta. Ja on käytetty webastoa ja vartin työmatka-ajoa siihen päälle. Ja silti ei ongelmaa akkujen kanssa ikinä.
Mäkilähdöllä käyntiin ja teet reippaan tunnin lenkin 👍
Riittää, että ajat esim 1/2 h (min. 20min)