Tuttavaperheen äidin selitykset torkan numeroista
Hänen lapsi kävi jotain "parempaa ja vaativampaa" yläkoulua ja nyt selitti että hänen lapsensa todistuksen numero 7 tai 8 vastaa "tavallisen koulun" numeroa 9 tai 10.
Onko tosiaan niin että samoilla tiedoilla kahdessa eri koulussa voi saada täysin erilaiset arvosanat?
Kommentit (25)
Eikös saman opetussuunnitelman keskeiset tavoitteet kuulu kaikille Suomen peruskoululaisille? Tuohan itse asiassa vain sorsisi näitä "paremman ja vaativamman" koulun oppilaita, jos heidän osaamisensa olisi paremmalla tasolla, mutta arvosanat alempia kuin muiden koulujen oppilailla. Eiväthän he mitenkään pääsisi sitten sieltä "paremmasta ja vaativammasta" yläkoulusta "parempiin ja vaativampiin" lukioihin.
Kummasti ne opettajat joista ei pitänyt antoi huonoja arvosanoja ja ne opettajat joista piti antoi hyviä arvosanoja.
Mikä hiton torkka? Sorkka teellä? Oletteko taas jotain jyvääääskyläläisiä joilla kolkit ja nelkit kulkee linkillä?
Torkka,tarakka,kuukit ja viikit,joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton torkka? Sorkka teellä? Oletteko taas jotain jyvääääskyläläisiä joilla kolkit ja nelkit kulkee linkillä?
Outo sana jopa meille Jyväskyläläisille-
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton torkka? Sorkka teellä? Oletteko taas jotain jyvääääskyläläisiä joilla kolkit ja nelkit kulkee linkillä?
Mutta torkka näin Jyväskylässä asuvana kuulosti omaan korvaan vieraalta ja aloin miettiä mitähän sanaa siitä itse aikanaan käytin jos sille oli joku lyhenne ja mistä oma lapseni puhui kouluaikanaan.
Nämä erilaiset sanonnat on aina mielenkiintoisia . Ehkä teen tästä uuden aloituksen.
Kyllä eri kouluissa voi olla erilainen arviointi peruskoulussa. Lukiossa sitten selviää, minne suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Päättöarviointi on valtakunnallinen (samat kriteerit kaikille).
Niin on, mutta ne kokeet jotka on tehty vuosiluokilla 7-9 voivat olla vaativuudeltaan lähes mitä tahansa. Numerot taas määräytyvät noiden kokeiden ja tuntiosallistumisen perusteella.
https://yle.fi/uutiset/3-9619492
Vaikea sanoa, mutta varmaan sillä on jonkinlainen vaikutus numeroihin, jos hyvässä koulussa on laadukkaampi opetus ja sitä kautta myös osaavammat oppilaat. Tarkoitan, että jos olet jossain slummikoulussa, jossa puolet ajasta menee häiriöiden selvittämiseen, niin ethän sä voi siltä luokan priimukselta edes odottaa että se osaisi hyvin asioita, joihin ei olla voitu perehtyä kunnolla.
Jos taas luokassa on työrauha ja opettajia riittävästi, voidaan asioihin perehtyä paremmin ja sitä kautta myös odotukset oppilaiden osaamiselle kasvaa. En usko, että ihan noin radikaalisti vaikuttaa kuin tyyppi antaa olettaa ja jos lapsensa tekee 7-8 arvoista suoritusta siitä huolimatta, että on saanut opiskella huippukoulussa, niin hyvin keskinkertainen yksilöhän hän on, eikä varmasti ole asiaa parhaimpiin lukioihin.
En usko aivan tuohon, mutta lapseni matematiikan numero nousi seiskasta ysiin, kun menestyi hyvin valtakunnallisessa matematiikan kokeessa.
Olisko kuitenkin niin, että kyseessä on äipän itsensä luoma harha, jolla selittelee lapsensa todistusta. Olen kyllä törmännyt tähän myös ja vaikutti siltä, että yhden ns. hyvän koulun luokan vanhemmat oikein porukalla hehkuttivat tätä ajatusta. Näytti mulle lapsensa koetta ja ihan normikokeelle se minusta vaikutti. Olen siis opettaja itse, mutta vissiin sitten taviskoulussa.
Kun esimerkiksi lukioon on numeraalinen raja, niin tuossa tapauksessa ne paremman koulun oppilaathan olisi huonommassa asemassa tavallisen koulun oppilaisiin nähden. Toisekseen kuka vanhempi kokee tarpeelliseksi vertailla lastensa koulunumeroita muiden vanhempien kanssa?
Luulin että tuo pitäisi olla "selitykset dorkan numeroista"
Tästä on viime aikoina ollut paljon juttua, eli samantasoinen osaaminen johtaa eri peruskouluissa erilaisiin päättöarvosanoihin, mikä asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan. Jos googlettaa "koulujen arvosanat eivät vertailukelpoisia" niin asiasta löytyy paljon tietoa. Tosin on tietysti paha sanoa onko juuri tästä kyse tuttavasi kohdalla, voihan se olla että lapsensa osaaminen ei nyt vain ole sitä mitä äiti kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on viime aikoina ollut paljon juttua, eli samantasoinen osaaminen johtaa eri peruskouluissa erilaisiin päättöarvosanoihin, mikä asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan. Jos googlettaa "koulujen arvosanat eivät vertailukelpoisia" niin asiasta löytyy paljon tietoa. Tosin on tietysti paha sanoa onko juuri tästä kyse tuttavasi kohdalla, voihan se olla että lapsensa osaaminen ei nyt vain ole sitä mitä äiti kuvittelee.
Uusimmassa ops:ssa on ainakin nuo päättöarvioinnissa huomioitavat keskeiset tavoitteet määritelty. Tänä keväänä peruskoulunsa päätti ensimmäinen ikäluokka, joka on uutta opetussuunnitelmaa noudattanut, eli toivottavasti tämä tilanne nyt paranee.
Gaussin käyrä on jokaisessa koulussa erilainen. Se on ihan totuus, että toisen koulun ysi on toisessa koulussa kasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on viime aikoina ollut paljon juttua, eli samantasoinen osaaminen johtaa eri peruskouluissa erilaisiin päättöarvosanoihin, mikä asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan. Jos googlettaa "koulujen arvosanat eivät vertailukelpoisia" niin asiasta löytyy paljon tietoa. Tosin on tietysti paha sanoa onko juuri tästä kyse tuttavasi kohdalla, voihan se olla että lapsensa osaaminen ei nyt vain ole sitä mitä äiti kuvittelee.
Uusimmassa ops:ssa on ainakin nuo päättöarvioinnissa huomioitavat keskeiset tavoitteet määritelty. Tänä keväänä peruskoulunsa päätti ensimmäinen ikäluokka, joka on uutta opetussuunnitelmaa noudattanut, eli toivottavasti tämä tilanne nyt paranee.
Silti arvioinnin tekee aina opettaja. Ei opettaja ala laskemaan oman koulun kympin oppilaan numeroita, vaikka miten olisi tavoitteet määritelty.
Päättöarviointi on valtakunnallinen (samat kriteerit kaikille).