Koulusta tuli tietoa
Kysyttyäni, miten koulujen avaaminen hoidetaan vastaus oli: opiskellaan oman luokan kanssa, liikuntatunneilla ei kontaktilajeja, ruokailu oman luokan kanssa samaa aikaa muiden kanssa ruokalassa, omilla paikoilla istutaan luokassa, välitunnit ulkona samaa aikaa muiden kanssa.
Mitä tässä on eroa normaaliin? Siivouksesta ei puhuttu mitään
Kommentit (9)
Pulpetit erotetaan mahdollisimman kauas toisistaan.
Välitunneilla ja muutenkin pidetään etäisyyttä kavereihin.
Jo pelkästään siten se eroaa normaalista.
Miksi tuollaisia varotoimia jos kerran mitään tautiriskiä ei ole?
Ei mitään vaikka pitäisi olla esimerkiksi turvavälit ja kaikille tarjolla turvallinen koulumatka.
Lasten roolista koronaepidemiassa tulee ristiriitaista tutkimustietoa – THL arvioi, ettei epidemia kiihdy lasten palaamisesta kouluihin https://www.hs.fi/tiede/art-2000006497849.html
Jutussa oli maininta, että lasten infektiolääkäreiden, THL:n ja eri kaupunkien yhteistyönä on alkamassa koulututkimus, jossa on tarkoitus tehdä sekä vasta-aine- että virustestejä.
Tämä selittääkin paljon, mm. lasten infektiolääkäreiden sitkeän esilläolon kannanottoineen ennen koulujen avaamispäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Pulpetit erotetaan mahdollisimman kauas toisistaan.
Välitunneilla ja muutenkin pidetään etäisyyttä kavereihin.
Jo pelkästään siten se eroaa normaalista.
Pulpetithan ovat jo nyt mahdollisimman kaukana toisistaan! Luokan tilankäyttöä rajaavat etu-, taka- ja sivuseinät. Näitä ei voi siirtää lisäväljyyden saamiseksi.
Pakko nyt näin yläkoulu aineenopena sanoa, että tämä koulujen avaaminen on aivan käsittämätön moka! Opettajat eivät oikein uskalla enää edes sanoa mielipidettään asiaan, koska pelkäävät leimaantuvansa valittajiksi, mutta itse sanoisin, että pitäkää lapset kotona, jos mitenkään pystytte. Me todella välitämme oppilaistamme ja oppilaidemme perheistä. Minun pahin pelko on, että tartutan jonkun oppilaani ja oppilaan kautta jonkun riskiryhmäläisen.
a. Meidän koulussa on yli 1000 lasta ja paljon näitä päättäjien mainostamia avoimia oppimisympäristöjä. Meillä ei ole kaikissa tiloissa seiniä tai ovia, vaan jotain surkeita verhoja ja lasiovia. Vessoja, lavuaareja yms pesupaikkoja taas ei ole edes opettajille tarpeeksi, saati sitten pienille oppilaille. Meillä ei myöskään ole mitään opetusministerin mainostamia ylimääräisiä tiloja, joita voisimme ottaa käyttöön. Koulun pihakin on pieni ja epäviihtyisä. Tilat ja varsinkin portaat ja eteiset ovat todella ahtaita ja kontakteja syntyy varmasti.
b. Ei meillä ole enää mitään eroteltavia pulpetteja! Meidän koulussa oppilaat istuvat 4-5 oppilaan pyöreissä pöydissä tai kahden oppilaan pöydissä. niitä ei todellakaan pysty erottelemaan.
c. Mitähän se porrastetusti kouluun palaaminen oikein tarkoittaa? Ainakin tällä tietoa kaikki oppilaat palaavat kouluun ihan samaan aikaan samana päivänä. Ja miten porrastetaan yli tuhannen oppilaan syöminen niin, etteivät ole kontaktissa toisiinsa. Jep, ei mitenkään.
d. Meillä opettajilla ei ole mitään lääketieteellistä koulutusta. minä osaan opettaa, mutta en osaa enkä halua alkaa seuloa oppilaista mahdollisia flunssapotilaita. Meillä ei myöskään ole mitään suojavarusteita.
Aivan kahjo päätös kerrassaan. En kyllä omaa lastani uhraisi tällaiseen ihmiskokeeseen. Onneksi hän on vielä päiväkoti-ikäinen ja pysyy kotihoidossa.
Onko jollain linkkiä Asko Järvisen pneumokokkirokotetutkimuksesta esitettyyn kritiikkiin. Linkki oli täällä pari päivää sitten.
Älä laita lastasi kouluun kahden onnettoman viikon takia. Asia ratkaistu,