Peltivanteen keskireikä - saako olla isompi kuin alkuperäisessä?
Tuossa olisi Clion vanteilla uudet suvikumit, jotka kävisivät kooltaan vanhempaan Opeliin. Clion vanteessa keskireikä on 60+ mm ja Opelin vanteessa jotain 54 mm - pulttijako on molemmissa sama. Haittaako tuo välys jotain - eikös peltivanne keskitä itsensä muttereilla eikä sillä keskireiällä?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Saa olla. Mutta muista tarkistaa myös että et luku ei eroa liikaa. (Ettei vanne ota jarrusatulaan)
OK! Kiitokset!
Ap
Ei missään nimessä. Pultit pitää vanteen ns. paikoillaan, mutta keskireikä ottaa koko auton painon hoitaakseen. Jos on edes yli 0,1mm välystä niin ne pultit voi katketa.
Laita soviterengas väliin? Tosiaan jotain eroa siinä saa olla, mutta itse olen käyttänyt soviterenkaita jos on ollut eroa. Ei maksa paljoa. Ymmärtääkseni aluvanteissa merkitys on isompi, peltivanteissa keskittyy kai yleensä ihan pulteillakin tarpeeksi..?
Kaikki käy kunhan ei ole porsaanreikä.
Oikeissa autoissa on vanteessa vain keskireikä ja yksi siipimutteri.
Tällöin on kuitenkin vanteen reiän syytä olla oikean kokoinen.
Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä
Kuinka niin kartiolliset mutterit eivät keskitä peltivannetta, jonka pultinreiät ovat myös kartioilla?
Eikö Ap raukalla ole miestä jolta kysyä? Ei me mammat tiedetä autoasioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä
Kuinka niin kartiolliset mutterit eivät keskitä peltivannetta, jonka pultinreiät ovat myös kartioilla?
No, kokeile itse jos et usko, ne pultit ei keskitä sitä ja samalla pultteihin tulee helvetinmoinen paine kun vanne ei ole keskeltä tuettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä
Kuinka niin kartiolliset mutterit eivät keskitä peltivannetta, jonka pultinreiät ovat myös kartioilla?
No, kokeile itse jos et usko, ne pultit ei keskitä sitä ja samalla pultteihin tulee helvetinmoinen paine kun vanne ei ole keskeltä tuettu.
Eikös esim. Opel Kadetin Festival-peltivanne ole kokonaan ilman keskireikää ja kiinnitys sekä keskitys tapahdu nimenomaan pulttien kartioilla...?
Rellussa taitaa et-luku olla pienempi kuin Ooppelissa. Laita ensin yksi etupyörä paikalleen, laske auto maahan ja käännä pyöriä varovasti molempiin suuntiin varmistaaksesi, että mahtuvat kääntymään.
Reiän on ehdottomasti parempi olla tiukka. Väljä reikä saattaa aiheuttaa vakavia ongelmia esim. jos ryskytetään pidempään esim. huonoilla jousilla. Voi olla että ei irtoa, tai sitten irtoaa vasta pitemmän ajan päästä. Pahimmassa tapauksessa voi kumi lähteä päältä kesken ajon jos alkaa vemputtaa pahasti reiän väljyyden takia. ET-luku kannattaa ehdottomasti ensin tarkistaa ja tietty mitata paljonko väljyyttä reiässä on.
Saa olla. Mutta muista tarkistaa myös että et luku ei eroa liikaa. (Ettei vanne ota jarrusatulaan)