Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peltivanteen keskireikä - saako olla isompi kuin alkuperäisessä?

Vierailija
02.04.2020 |

Tuossa olisi Clion vanteilla uudet suvikumit, jotka kävisivät kooltaan vanhempaan Opeliin. Clion vanteessa keskireikä on 60+ mm ja Opelin vanteessa jotain 54 mm - pulttijako on molemmissa sama. Haittaako tuo välys jotain - eikös peltivanne keskitä itsensä muttereilla eikä sillä keskireiällä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla. Mutta muista tarkistaa myös että et luku ei eroa liikaa. (Ettei vanne ota jarrusatulaan)

Vierailija
2/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla. Mutta muista tarkistaa myös että et luku ei eroa liikaa. (Ettei vanne ota jarrusatulaan)

OK! Kiitokset!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Pultit pitää vanteen ns. paikoillaan, mutta keskireikä ottaa koko auton painon hoitaakseen. Jos on edes yli 0,1mm välystä niin ne pultit voi katketa.

Vierailija
4/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita soviterengas väliin? Tosiaan jotain eroa siinä saa olla, mutta itse olen käyttänyt soviterenkaita jos on ollut eroa. Ei maksa paljoa. Ymmärtääkseni aluvanteissa merkitys on isompi, peltivanteissa keskittyy kai yleensä ihan pulteillakin tarpeeksi..?

Vierailija
5/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käy kunhan ei ole porsaanreikä.

Vierailija
6/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeissa autoissa on vanteessa vain keskireikä ja yksi siipimutteri.

Tällöin on kuitenkin vanteen reiän syytä olla oikean kokoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä

Vierailija
8/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä

Kuinka niin kartiolliset mutterit eivät keskitä peltivannetta, jonka pultinreiät ovat myös kartioilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ap raukalla ole miestä jolta kysyä? Ei me mammat tiedetä autoasioista mitään.

Vierailija
10/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä

Kuinka niin kartiolliset mutterit eivät keskitä peltivannetta, jonka pultinreiät ovat myös kartioilla?

No, kokeile itse jos et usko, ne pultit ei keskitä sitä ja samalla pultteihin tulee helvetinmoinen paine kun vanne ei ole keskeltä tuettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi laittaa, mutta kun ne ei keskitä, niin auto täristää ihan helvetisti, soviterenkailla voit muuttaa keskireikää pienempään kokoon, niitä saa rengasliikkeestä

Kuinka niin kartiolliset mutterit eivät keskitä peltivannetta, jonka pultinreiät ovat myös kartioilla?

No, kokeile itse jos et usko, ne pultit ei keskitä sitä ja samalla pultteihin tulee helvetinmoinen paine kun vanne ei ole keskeltä tuettu.

Eikös esim. Opel Kadetin Festival-peltivanne ole kokonaan ilman keskireikää ja kiinnitys sekä keskitys tapahdu nimenomaan pulttien kartioilla...?

Vierailija
12/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rellussa taitaa et-luku olla pienempi kuin Ooppelissa. Laita ensin yksi etupyörä paikalleen, laske auto maahan ja käännä pyöriä varovasti molempiin suuntiin varmistaaksesi, että mahtuvat kääntymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiän on ehdottomasti parempi olla tiukka. Väljä reikä saattaa aiheuttaa vakavia ongelmia esim. jos ryskytetään pidempään esim. huonoilla jousilla. Voi olla että ei irtoa, tai sitten irtoaa vasta pitemmän ajan päästä. Pahimmassa tapauksessa voi kumi lähteä päältä kesken ajon jos alkaa vemputtaa pahasti reiän väljyyden takia. ET-luku kannattaa ehdottomasti ensin tarkistaa ja tietty mitata paljonko väljyyttä reiässä on.