Booking.comista varattu hotelli 'maksua ei palauteta' -hinnalla (koska oli tarjous ostohetkellä). Onko mitään mahdollisuutta palautukseen?
Pitäisi olla Milanossa 4.-7.4., mutta sattuneesta syystä ei nyt sitten olla. Hotelli maksoi noin 400 euroa. Ei olla konkurssissa, jos tuo nyt jää tappioksi, mutta onko tässä tilanteessa mitään mahdollisuutta saada summaa takaisin mistään? Moni on varmasti samassa tilanteessa.
En ole siis vielä ottanut yhteyttä mihinkään, vaan haluan nyt kysellä vain että ovatko muut saaneet koronan takia jotain hyvityksiä maksuista, jotka eivät ostohetkellä ole olleet palautuskelpoisia hintoja?
Kommentit (23)
Tällä hetkellä kuluton peruutusoikeus näyttäisi Italian osalta koskevan 3.4. asti olevia majoituksia. Mutta eiköhän tuo siirry eteenpäin. Seuraa tätä sivua:
"Italy
All reservations made for properties in or by travellers from Italy with a check-in date on or before 3 April 2020."
https://partner.booking.com/en-gb/help/legal-security/important-informa…
Miten matkavakuutus? Saisiko sieltä?
Minulle tuli Espanjan maaliskuun majoituksen osalta Booking.comilta viesti, että voit nyt perua tämän majoituksen veloituksetta. Ehkä sinullekin tulee viesti lähempänä tuota ajankohtaa.
Usein näissä tarjoushinnoissa on se "ei-hyvitystä"-juttu. En oikein tiedä miksi. Mutta en tuhlaisi energiaa, ei ne palauta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostohetkellä sanottu että ei palauteta, niin sehän on aika yksiselitteistä. Jos maksu on pysyvä, sitä ei saa takaisin muuttuneen tilanteen takia.
Ja hotelleilla on nyt niin paska aika, että varmaan pitävät kynsin hampain kiinni rahoistaan. Et tule saamaan takaisin.
Tai mitä jos antaisit niiden vastata, jotka oikeasti tietävät asiasta jotain (esim. vastaukset 2 ja 4) ?
Vierailija kirjoitti:
Usein näissä tarjoushinnoissa on se "ei-hyvitystä"-juttu. En oikein tiedä miksi. Mutta en tuhlaisi energiaa, ei ne palauta sitä.
Ensimmäisenä ajattelin, että jospa hotelli hyväksyisi vaikka matkan siirron. Eli niin, että kun lennot siirrettään johonkin hamaan tulevaisuuteen, niin voitaisin saada hotellista vaikka joku voucher? Eli tullaan varmasti hotelliin, mutta ei nyt, vaan myöhemmin.
ap
Jos ei muu auta, niin soita sinne varausta edeltävänä iltana ja kysy, että eiväthän he vain peruuta varausta, vaikka sinulla on kuumetta, yskä (yski myös äänekkäästi) ja koronaepäily päällä.
En osaa sanoa Booking.com:sta koska en itse käytä sitä, mutta ainakin Hotels.com antaa rahat takaisin joistain non-refundable -varauksista, riippuen mm. kohdemaasta. Myös AirBnB tekee samoin, itse asiassa juuri peruin yhden varauksen joka oli jo maksettukin. Kyllä kannattaa siis ainakin yrittää.
Jos olet maksanut luottokortilla, niin sitten luottokorttifirmalta kannattaa kysyä myös. Ja viime kädessä matkavakuutus saattaa myös korvata. Nämä ovat hieman kysymysmerkkejä, riippuu mm. siitä mikä on peruuttamisen syy (eli esim. virallinen matkustuskielto vs. 'en vaan halua mennä').
Jos normaalioloissakaan maksua ei palauteta niin vielä vähemmän sinulla on toiveita saada palautusta missään force majeure tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostohetkellä sanottu että ei palauteta, niin sehän on aika yksiselitteistä. Jos maksu on pysyvä, sitä ei saa takaisin muuttuneen tilanteen takia.
Ja hotelleilla on nyt niin paska aika, että varmaan pitävät kynsin hampain kiinni rahoistaan. Et tule saamaan takaisin.
No ei se ole mitenkään yksiselitteistä. Onhan lentojakin paljon peruutettu, ja lippuhinnat palautettu, vaikka ei normaalitilanteessa olisi ollut mitään saumaa saada rahoja takaisin.
Ei ainakaan matkavakuutus korvaa. Tämä coronatilanne on ns. Act of God, eli vakuutuksesta ei saa mitään. Näin ainakin meille sanottiin, kun yritettiin saada korvausta aientuneesta lennosta sekä peruuntuneista hotellivarauksista. Jo pelkästään yhdensuuntaisista lennoista tuli maksettavaa 2500 euroa/nuppi. Alkuperäinen paluu jäi käyttämättä, kun piti kotiutua pari kuukautta etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten matkavakuutus? Saisiko sieltä?
Matkavakuutus taitaa siinä kohtaa vaan korvata jos on itse kipeä.
Vastaus asiaan on jo kerrottu viesteissä 2 ja 4. Miksi te enää veivaatte tätä?
Kiitos! Ehkä meillekin sitten vielä tulee joku viesti sieltä Booking.comista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näissä tarjoushinnoissa on se "ei-hyvitystä"-juttu. En oikein tiedä miksi. Mutta en tuhlaisi energiaa, ei ne palauta sitä.
Ensimmäisenä ajattelin, että jospa hotelli hyväksyisi vaikka matkan siirron. Eli niin, että kun lennot siirrettään johonkin hamaan tulevaisuuteen, niin voitaisin saada hotellista vaikka joku voucher? Eli tullaan varmasti hotelliin, mutta ei nyt, vaan myöhemmin.
ap
Tämä olisi sinulle varmasti paras tarjous. Todennäköinen voi olla esim. satasen alennus vähintään viiden sadan varauksesta vuoden sisällä. Kuten sanottua, jos hotelli on auki tuolloin, ei heidän välttämättä tarvitse korvata mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näissä tarjoushinnoissa on se "ei-hyvitystä"-juttu. En oikein tiedä miksi. Mutta en tuhlaisi energiaa, ei ne palauta sitä.
Ensimmäisenä ajattelin, että jospa hotelli hyväksyisi vaikka matkan siirron. Eli niin, että kun lennot siirrettään johonkin hamaan tulevaisuuteen, niin voitaisin saada hotellista vaikka joku voucher? Eli tullaan varmasti hotelliin, mutta ei nyt, vaan myöhemmin.
ap
Eiköhän se hotelli ole konkassa siihen mennessä kun/jos tulee mahdollisuus taas matkustaa. Näin iso summa varmaan maksettu Visalla, joten yhteys nyt sinne.
Itselläni sama juttu meneillään Zurichiin huhtikuun lopulle tehdyn majoituiksen osalta. Olin jo yhteydessä ja totesivat, että kyseessä on ei palautettava maksu. Mutta pyysivät olemaan uudelleen yhteydessä, kun ko. viikonlopulta perutun tapahtuman uusi päivämäärä selviää. Eli voi olla, että antavat siirtää uuteen ajankohtaan samalla hinnalla.
Vakuutsu ei tässä tilanteessa valitettavasti taida auttaa. Luottokorttifirmankaan varaan en laskisi.
Mulla on nyt tässä ollut neljä eri tapausta, yhden asiakkaan, tyttären ja 2 omaa, joissa hotellivaraus booking.comin kautta. Kaikissa ollut ehtona "ei peruutusta". Jokainen on nyt onnistuttu peruuttamaan vallitsevaan tilanteeseen vedoten.
Jos on ostohetkellä sanottu että ei palauteta, niin sehän on aika yksiselitteistä. Jos maksu on pysyvä, sitä ei saa takaisin muuttuneen tilanteen takia.
Ja hotelleilla on nyt niin paska aika, että varmaan pitävät kynsin hampain kiinni rahoistaan. Et tule saamaan takaisin.