Hohto-elokuvan pidempi ja lyhyempi versio. Kumpiko parempi?
Itse ostin juuri uuden 4k-levyn ja sepä onkin tuo Euroopassa harvinaisempi pidempi versio. En ole vielä ehtinyt katsoa, mutta kyselen silti, että mitä mieltä olette näistä kahdesta eri versiosta?
Kommentit (10)
Parhaan kokemuksen saat katsomalla sarjan.
Shining tietäjä kirjoitti:
Lyhyt versio on tarkoitettu eurooppalevitykseen. Siitä Kubrick on leikannut kaiken turhan selittelyn ja Jackin käyttäytymisen motiivit pois. Sen sijaan pidempi versio selittää jo alussa miksi, miten ja milloin. Dannyn ja Jackin roolit pilataan liialla selvittelyllä. Eurooppaversio on abstraktimpi, mystisempi kuin kumpikaan pidemmistä versioista. Kyllä, leffasta on kolme eri pituista versiota
Hienosti kiteytetty :-)
Leffassa on varmaan 10 % kirjan sisällöstä. Onko sarja uskollisempi kirjalle?
Tässä mielipiteeni asiasta:
https://i.pinimg.com/originals/65/a7/2f/65a72fb0c878e2aa7a8bf93b385b6a9…
Se kutistettiin Eurooppaan tietysistä syistä joilla ei haluttu liian ymmärrettävästi viitata mitä Jack edusti. Olen tutkinut kyseisen aiheen perusteellisesti sitten ja tiedän mistä puhun. Hohtoon kirjattiin kaikki Titanikista Ilmastomuutokseen ja Pedofiliaan , Kuumatkoihin ja ruttoihin. Poika päihittää Äidin kanssa hulluksi tulleen isän....
Kubrick kirjasi leffoihinsa kaiken mitä tiesi olevan tekeillä. Molemmat versiot kannattaa katsoa.
Leffan alkumetrit: Titanikin muotoinen saari ilmestyy taustalla "jäävuoria" ja sumutorvimusiikki . Kamera siirtyy kuvaamaan pfegin keltaista Volkswagenia ja kamera kuvaa sen suorittamat kaksi S muotoista mutkaa -SS. Ollaan itävaltaa muistuttavissa maisemissa... Volkkari sukeltelee tunneleihin Musiikki vaihtuu ilman keinotekoista kuumentamista ilmaiseviin ääniin ja kirskuntaan ----alku tässä:
Kubrisck muutteli Kingin kirjasta juuri siksi asioita että ilmaisu tiivistyi siihen mitä osoitti. Hän muutti punaisen Volkswagenin Keltaiseksi (Pfeginkeltaiseksi) tahllaan ja äidin blondista tummapiirteiseksi Mariaa muistuttavaksi.
Shining on sellainen ihminen joka tietää menneet ja näkee tulevan. Siitä koko leffa kertoo miten Titanic ja miksi hukutettiin ja muuta. Hovimestari joka on titanik salissa Jackin kanssa on Robertsonin kopio- hänen joka kirjoitti 15 ennen Titanikin uppoamista kirjan: Wreck of Titan. Jne...joka
Intiaanien hävittämiseen liittyvä tarpeisto hotellilla viittaa suunnitelmiin ihmiskuntaa kohtaan...poika lopulta päihittää hulluksi tulleen isän tiedon labyrintissä (samanlainen on Gizan Pyramidien edessä maan alla, siellä tehtiin aikoinaan rituaali jossa Faraon sielu vapautettiin tulevalle matkalle.
Käytävän kohtaus jossa poika ajaa kuuautoa muistuttavalla vehkeellä käytävässä ja leikkii rakettialustaa muistuttavalla alustalla ja saa kuun eli tennispallon luokseen kuvaa kuulentoa (Apollopaita päällä pojalla) Ja ne kaksoset tarkoittavat kaksoiitornien tuhoa.
Leffassa ei ole mitään turhaan, ei yhtäkään kohtausta ei tavaraa jos sen koodi avautuu, avautuu koko sen esittämä maailma kokonaan. Kubrick oli visuaalinen nero! Hän kuului New Yorkin sisäpiireihin ja teki mm kuulavasteita ja sai siksi kuvata Avaruusseikkailu 2001 nuorena. Hän oli korkeamoraalinen ja halusi ihmisten tietävän ja varoitti niitä jotka ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Kubrisck muutteli Kingin kirjasta juuri siksi asioita että ilmaisu tiivistyi siihen mitä osoitti. Hän muutti punaisen Volkswagenin Keltaiseksi (Pfeginkeltaiseksi) tahllaan ja äidin blondista tummapiirteiseksi Mariaa muistuttavaksi.
Shining on sellainen ihminen joka tietää menneet ja näkee tulevan. Siitä koko leffa kertoo miten Titanic ja miksi hukutettiin ja muuta. Hovimestari joka on titanik salissa Jackin kanssa on Robertsonin kopio- hänen joka kirjoitti 15 ennen Titanikin uppoamista kirjan: Wreck of Titan. Jne...joka
Intiaanien hävittämiseen liittyvä tarpeisto hotellilla viittaa suunnitelmiin ihmiskuntaa kohtaan...poika lopulta päihittää hulluksi tulleen isän tiedon labyrintissä (samanlainen on Gizan Pyramidien edessä maan alla, siellä tehtiin aikoinaan rituaali jossa Faraon sielu vapautettiin tulevalle matkalle.
Käytävän kohtaus jossa poika ajaa kuuautoa muistuttavalla vehkeellä käytävässä ja leikkii rakettialustaa muistuttavalla alustalla ja saa kuun eli tennispallon luokseen kuvaa kuulentoa (Apollopaita päällä pojalla) Ja ne kaksoset tarkoittavat kaksoiitornien tuhoa.
Leffassa ei ole mitään turhaan, ei yhtäkään kohtausta ei tavaraa jos sen koodi avautuu, avautuu koko sen esittämä maailma kokonaan. Kubrick oli visuaalinen nero! Hän kuului New Yorkin sisäpiireihin ja teki mm kuulavasteita ja sai siksi kuvata Avaruusseikkailu 2001 nuorena. Hän oli korkeamoraalinen ja halusi ihmisten tietävän ja varoitti niitä jotka ymmärtävät.
Sitäpaitsi tein omat tutkimukseni leffasta pelkän leffan perusteella mutta sitten huomasin JÄLKEENPÄIN muittenkin tehneen ne samat havainnot- eli toisistamme riippumatta olimme tehneet samat tulkinnat eri puolilla maapalloa, muutama ihminen, miltei yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä mielipiteeni asiasta:
https://i.pinimg.com/originals/65/a7/2f/65a72fb0c878e2aa7a8bf93b385b6a9…
Erittäin hyvin sanottu.
Lyhyt versio on tarkoitettu eurooppalevitykseen. Siitä Kubrick on leikannut kaiken turhan selittelyn ja Jackin käyttäytymisen motiivit pois. Sen sijaan pidempi versio selittää jo alussa miksi, miten ja milloin. Dannyn ja Jackin roolit pilataan liialla selvittelyllä. Eurooppaversio on abstraktimpi, mystisempi kuin kumpikaan pidemmistä versioista. Kyllä, leffasta on kolme eri pituista versiota