Siis kulkeeko matkustajalaivat (esim Viking Line) tappiolla arkisin?
Kävin Viking Linella arkena ja HYVIN vähän matkustajia. Olin buffetissa ja laskin että siellä oli yksi ihminen minun lisäksi.
Miten voi olla fiksua liikennöidä TÄYSIN palveluin (kaikki baarit, disco, ravintolat, tax free, kahvilat, ohjelma, buffet jne) kun on vain muutamia asiakkaita laivalla? Viikonloppuina on aina buukattu täyteen.
Ei siinä mitään, oli kivaa kun laiva oli rauhallinen 😊
Kommentit (25)
Näiden laivojen todellinen tulos syntyy lastista. Matkustajat ovat kulissia.
En nyt ihan usko, että buffet vetäisi vain kaksi syöjää. Mutta joka tapauksessa merkittävä osa tuotosta tulee rahtiliikenteestä.
Ne saa isot tuet. Siksi kannattaa.
Koska koko kuukauden kustannus on tiedossa etukäteen ja viikonlopun tuotot mahdollistavat itsessään nämä jokapäiväiset palvelut. Tulosvastuu on, mutta siinä katsotaan kokonaiskuvaa eikä vaan arkipäivien myyntiä.
Talvella ma-to -lähdöt ovat todennäköisesti tappiollisia. Kassavirtaa saattaa kertyä. Mutta ei kannata jättää ajamatta, koska silloin tulisi vielä enemmän tappiota.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan usko, että buffet vetäisi vain kaksi syöjää. Mutta joka tapauksessa merkittävä osa tuotosta tulee rahtiliikenteestä.
Minä olen ollut buffetissa, jossa oli vain 3 syöjää. Ainoastaan toinen puoli seisovasta pöydästä oli auki.
Vierailija kirjoitti:
Ne saa isot tuet. Siksi kannattaa.
Näinpä. Tarjoavat suomalaisille halpaa vapaa-ajan vietettä ja saavat siitä korvauksia. Joten hälläkö väliä mennäänkö plussalla vai miinuksella.
Toimii samalla periaatteella kuin joukkoliikenne. Asiakas maksaa vain osan kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne saa isot tuet. Siksi kannattaa.
Näinpä. Tarjoavat suomalaisille halpaa vapaa-ajan vietettä ja saavat siitä korvauksia. Joten hälläkö väliä mennäänkö plussalla vai miinuksella.
Toimii samalla periaatteella kuin joukkoliikenne. Asiakas maksaa vain osan kuluista.
Näin se on. Verohelpotukset ja muut tuet ovat todella huomattavia näille firmoille. Meidän pitäisi saada jokaisen yksi risteily vuodessa ilmaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Näiden laivojen todellinen tulos syntyy lastista. Matkustajat ovat kulissia.
Suomen ulkomaanrahtia niissä rekoissa kuljetetaan. Suomi on kuin saari ja täältä saa vinetituotteet nopeammin laivalla maailmalle. Ei ole mitään järkeä kierrättää niitä Tornion ja Haaparannan kautta koska Ruotsin junarata taitaa loppua Luleåån.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne saa isot tuet. Siksi kannattaa.
Näinpä. Tarjoavat suomalaisille halpaa vapaa-ajan vietettä ja saavat siitä korvauksia. Joten hälläkö väliä mennäänkö plussalla vai miinuksella.
Toimii samalla periaatteella kuin joukkoliikenne. Asiakas maksaa vain osan kuluista.Näin se on. Verohelpotukset ja muut tuet ovat todella huomattavia näille firmoille. Meidän pitäisi saada jokaisen yksi risteily vuodessa ilmaiseksi!
Kyllähän niitä jaetaan myös ilmaiseksi jos sattuu sen lahjakortin löytämään. Oikeastaan parempihan se olisi antaa ilmaiseksi oikein kunnolla kuin kulkea tyhjänä. Toisi ostovoimaa laivan palveluille.
Vierailija kirjoitti:
Ne saa isot tuet. Siksi kannattaa.
Se tuli on miehistötukea. Suomen viennin elinehto en suomalainen kauppalaivasto. Sen vuoksi kannattaa tukea suomalaisten merimiesten työllistämistä.
Asialla on sekin puoli, että kriisiolosuhteissa suomalaisen kauppalaivaston pitää pitää huoli Suomen varustamisesta ja muonittamisestakin koska Suomi ei ole sataprosenttisesti omavarainen. Jokainen merimies tiedostaa asian.
Viholliset ovat joka ikisessä sodassa tuhonneet kauppalaivastoaluksia ja myös matkustaja-aluksia. Täydessä lastissa oleva kauppa-alus on materiaalinen ja miehistöllinen menetys. Matkustaja-alus toimii puolestaan sekä miehistön että matkustajien hengenlähtöä hyväksikäyttäen propaganda-aseena.
Tuohan olisi oikea unelmatilanne 😍 Saisi rauhassa ottaa ruokiaan ilman että joku kiinalaishippi on siinä tönimässä
Vierailija kirjoitti:
Koska koko kuukauden kustannus on tiedossa etukäteen ja viikonlopun tuotot mahdollistavat itsessään nämä jokapäiväiset palvelut. Tulosvastuu on, mutta siinä katsotaan kokonaiskuvaa eikä vaan arkipäivien myyntiä.
On free lancer ja on aivan sama missä teen koneella työni. Saan kaveriltani ilmaisia risteilyjä. Arkisin on monia tarjouksia ja etenkin kosmetiikkapuolella alennusmyyntejä. Onhan se kivaa kun saa tax freestä käyttämäänsä kosmetiikkaa puoleen hintaan.
Teen töitä hytissä ja käy välillä syömässä buffetissa jne. Ihan hyvin onnistuu risteilyyn ja työnteon yhdistäminen kun ei juo alkoholia.
Onko täällä muuten ketään kenellä olisi kokemusta siitä, ovatko perjantain aamulähdöt Tallinnaan kuinka täynnä näin talvisin? Hiihtolomat eivät kai ole vielä alkaneet. Haluaisin lähteä viikonlopuksi Tallinnaan mutta en haluaisi matkustaa ihan täynnä olevassa laivassa. Mieluiten matkustaisin Viking XPRSillä.
Kiitos jos joku vastaa.
Viikkari on voitollinen yritys. Kyseiset alukset ovat matkustaja-aluksen ja autolauttojen yhdistelmiä. Tulonmuodostuksesta merkittävä osa tulee tavaraliikenteen kuskaamisesta lahden yli.
Yksittäinen matka voi toki olla tappiollinen. Kyseisen reissun ajamatta jättäminen voisi usein kuitenkin olla vieläkin tappiollisempaa.
Keskustelussa mainitut "tuet" ovat luonteeltaan virtuaalisia. Vaikka useat poliitikot joko ymmärtämättömyyttään tai harhaanjohtaaksen jaksaa näistä "miljardien yritystuista" aina muistuttaa, ei kyseisiä rahasumma saada millään tempulla imuroitua valtion kassaan. Summa syntyy käsitykseni mukaan lähinnä vain siitä, että laivoissa käytetyt polttoaineet eivät ole yhtä raskaasti verotettu kuin bensiini. Ja jos näihin lyödään vastaava vero, hoidetaan se tankkaaminen vain muualla. Ja sanomattakin on silloin jää ne matalammatkin verot saamatta.
Tajuatko, että minkä verran rahtia laivoilla kulkee? Kyllä arkisin talvikaudella ne matkustajat ovat vaan ihan pikku bonus rahtitulojen päälle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005665586.html
Suomi maksaa siis tukea virolaiselle firmalle, jotta suomalaiset saa rahdata halpaa suomalaista kaljaa monta kertaa päivässä Virosta Suomeen.
Laskit yhteen siis? Aika hyvin.