Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ajavat entistä vanhemmilla autoilla – kaksi aluetta erottuu erityisesti

Vierailija
03.02.2020 |

Henkilöautokannan keski-ikä nousi viime vuosikymmenen aikana kaksi vuotta.
Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi vuonna 2019 noin 12,2 vuoteen. Kierrätykseen poistuneiden autojen keski-ikä eli romutusikä kasvoi viime vuonna 21,0 vuoteen. Viime vuosikymmenellä henkilöautokannan keski-ikä kasvoi 1,8 vuoden verran ja romutusikä 1,7 vuodella.

Autokannan keski-iän ja romutusiän kasvu kertovat autokannan huolestuttavasta ikääntymiskehityksestä, Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus kommentoivat tänään tuoretta tilastotietoa.

Autokannan ikääntyminen näkyy erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa. Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa henkilöautokannan keski-ikä kohosi jo 14,2 vuoteen ja Etelä-Pohjanmaalla 13,8 vuoteen.

Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Lapissa Autokannan keski-ikä on noin 13,5 vuotta.

Nuorin autokanta on Uudellamaalla, jossa keski-ikä nousi viime vuonna 10,0 vuoteen edellisvuoden 9,9 vuodesta.
Britit ajavat nuorimmilla autoilla Euroopassa – tuore tilasto kertoo myös Suomen sijoituksen
Autokannan ikääntyminen johtuu ensisijaisesti uusien autojen ensirekisteröintien maltillisesta määrästä. Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2019 noin 21 uutta henkilöautoa tuhatta asukasta kohti. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava lukema on 34 autoa.

Autokannan nuorentuminen ei näytä todennäköiseltä lähitulevaisuudessa. Vuonna 2019 ensirekisteröitiin 114 200 henkilöautoa. Autoalan mukaan autokannan ikääntymiskehitys kääntyy laskuun, jos uusien autojen vuosittainen rekisteröintimäärä ylittää 140 000 auton määrän. Samanaikaisesti kierrätykseen palautuvien autojen määrän pitäisi kasvaa.
Kari Ylänne

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmasti tule jatkossakaan nuorentumaan.

.

Seuraava autoni voi hyvinkin olla vanhempi kuin nykyinen.

.

Uusissa turhaa hajoavaa ja kallista tekniikkaa.

Vierailija
2/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän nostetaan veroja, sillä saadaan autoja myytyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että käytetään autot loppuun asti.

Vierailija
4/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niitä 90-luvulla säädettyjä ”väliaikaisia” veroja.

Vierailija
5/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti päästöt pienemmät kuin ruotsissa keskimäärin. Pitää olla suhteellisuudentajua näissä jutuissa. Hyvä että saadaan veroa kerättyä turhasta autoilusta

Vierailija
6/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uutta osta. Ovat täyttä roskaa älynäyttöineen. Ostan 600e Punton ja ajelen sillä niin kauan ku liikkuu. Pyrin minimoimaan valtion verotulot osaltani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niitä 90-luvulla säädettyjä ”väliaikaisia” veroja.

Autovero on 50 luvulta. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

Vierailija
8/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti päästöt pienemmät kuin ruotsissa keskimäärin. Pitää olla suhteellisuudentajua näissä jutuissa. Hyvä että saadaan veroa kerättyä turhasta autoilusta

Ääliö. Ei tällä kukaan turhaan ajele näillä bensan hinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole montaa minuuttia odotusta ja hallitus tiedottaa uusista autojen verotuksen innovaatioista, jotka pahentavat tilannetta.

Vierailija
10/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti päästöt pienemmät kuin ruotsissa keskimäärin. Pitää olla suhteellisuudentajua näissä jutuissa. Hyvä että saadaan veroa kerättyä turhasta autoilusta

Ääliö. Ei tällä kukaan turhaan ajele näillä bensan hinnalla.

Ai ei vai. Käy joskus Hesan keskustassa, mihin ne autot on menossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti päästöt pienemmät kuin ruotsissa keskimäärin. Pitää olla suhteellisuudentajua näissä jutuissa. Hyvä että saadaan veroa kerättyä turhasta autoilusta

Ääliö. Ei tällä kukaan turhaan ajele näillä bensan hinnalla.

Ai ei vai. Käy joskus Hesan keskustassa, mihin ne autot on menossa?

Joo, suurin ilo on olla ruuhkassa huvikseen

Vierailija
12/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niitä 90-luvulla säädettyjä ”väliaikaisia” veroja.

Autovero on 50 luvulta. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

Niin? Mikä on epäselvää, valtiontalous ei ole antanut siihen mahdollisuutta eikä varmaan koskaan tulekaan antamaan koska tilanne on vain entistä kireämpi koko ajan ja tulevina vuosikymmeninä eläkepommi ja huono huoltosuhde pahentaa tilannetta entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niitä 90-luvulla säädettyjä ”väliaikaisia” veroja.

Autovero on 50 luvulta. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

Kappas, mitä valehtelijoita!

Vierailija
14/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niitä 90-luvulla säädettyjä ”väliaikaisia” veroja.

Autovero on 50 luvulta. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

Niin? Mikä on epäselvää, valtiontalous ei ole antanut siihen mahdollisuutta eikä varmaan koskaan tulekaan antamaan koska tilanne on vain entistä kireämpi koko ajan ja tulevina vuosikymmeninä eläkepommi ja huono huoltosuhde pahentaa tilannetta entisestään.

No ei todellakaan luovuta, kun on huomattu millainen kultakaivos nämä autoilijat on, eivätkä edes sytyttele paikkoja palamaan sama miten paljon kupataan lisää. Takaisin autoilijoiden hyväksi palaa vain pieni osa veroista ja leijonaosa haaskataan johonkin muuhun, eli autoilusta on tullut yksi valtion suurimmista tulonlähteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma autoni on yhtä vanha kuin minä, 21 vuotta. Hyvin pelittää :) Ei näillä tuloilla olisi varaa maksaa kovasti korkeampaa autoveroa, eikä toisaalta useamman tuhannen pyyntiäkään. Kuitenkin tällaisessa maassa on pakko (opiskelijanakin) autoa pitää, jos vähääkään joutuu maakunnissa liikkumaan esim. sukulaisten tai töiden vuoksi. Hyvällä omallatunnolla pidän kevyttä ja vähän kuluttavaa papparaistani.

Vierailija
16/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan ilmoittivat että elokuussa nostetaan polttoaineveroja. Kyllä sillä taas päästöt tippuu ja autokanta nuorenee. Pannaan kohta päälle ruuhkamaksut ja tienkäyttömaksut. Sitten kaikilla on Teslat alla. Vielä kun saisi latauspisteet niille. Ehkä joku vero tai uusi käyttömaksu olisi ratkaisu? 595

Vierailija
17/18 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti päästöt pienemmät kuin ruotsissa keskimäärin. Pitää olla suhteellisuudentajua näissä jutuissa. Hyvä että saadaan veroa kerättyä turhasta autoilusta

Ääliö. Ei tällä kukaan turhaan ajele näillä bensan hinnalla.

Ai ei vai. Käy joskus Hesan keskustassa, mihin ne autot on menossa?

Joo, suurin ilo on olla ruuhkassa huvikseen

Töihinkö nää ajelee

https://www.seiska.fi/Uutiset/Martina-Aitolehti-osti-upean-luksusauton-…

Vierailija
18/18 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on parempi, että joku herra Helsingissä ajelee tehokkaalla suurella citymaasturilla, jossa varmasti päästöt ja kulutus on suuret vaikka olisi ihan uusi, kuin se, että maakunnassa joku ajaa pienellä ja vähäruokaisella vanhalla autolla? Esim omassa 12v vanhassa päästöt on melko lähellä sitä mitä keskimäärin uusien autojen päästöt on, koska ei ne uudet kaikki mitään kevyitä sähköautoja ole... Ne sähköauton ostotuetkin on ihan vitsi. Jos jollain on varaa laittaa auton ostoon esim 25000, jolla jonkun pienen sähkökotteron saa, niin ihan niin kuin se 1000e tuki siinä vaikuttaisi. Sitten taas niillä joilla ei ole varaa niin ei ole varaa tuon tuenkaan kanssa.

Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että Suomessa ei ilman autoa pärjää. Tai ehkä Helsingissä. Mutta miettikää vaikka tyypillistä perhettä, vanhemmat, kaksi lasta ja koira. Jos he haluavat lähteä vaikka sukulaisille toiselle puolelle maata niin mites kuljetat junassa lasten matkasängystä koiranruokiin kaiken? Saati sitten jos asuu maakunnissa missä ei bussilla tai pyörällä paljon liikuta.

Autoilun pitäisi kallistua hupiajelussa (urheiluautot) ja juuri Helsingin keskustassa (koska sinne pääsee varmasti ilman autoakin). Mutta jos se taviksille vielä kovin kallistuu niin kohta monen on sama jäädä töistä pois kun töiden takia välttämätön auto tulee kalliimmaksi kuin maata kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän