Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko muut kuin saamelaiset käyttää saamenpukua?

Vierailija
30.01.2020 |

Jossain keskustelussa sanottiin, että se olisi saamelaisten yksinoikeus.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa muut käyttää ja oikeastaan kulttuurista omimista edes keskustella puvusta, ellet ole saamelainen.

mies51v

Vierailija
2/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Se ei ole mikä tahansa kolttu, jonka voi kaupasta ostaa. Yleensä se on itse tehty tai jonkun läheisen, kuten äidin tekemä. Siinä on tietyt symbolit, jotka kertovat, mistä ihminen on kotoisin, onko hän naimisissa jne. Puku on syvästi henkilökohtainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Vierailija
4/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat tietenkin. Ei vaatetukselle voi asettaa rajoituksia ja sehän olisi jo etnistä syrjintääkin.

Vierailija
5/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei-saamelainen haluaisi pitää saamenpukua? Ihmeellistä nillittämistä ja mielenpahoitusta täällä, eikä todellakaan saamelaisilta.

Vierailija
6/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Näin se on feminstisen totuuden mukaan. Jos olet valkoinen sinulla ei ole mitään oikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ei-saamelainen haluaisi pitää saamenpukua? Ihmeellistä nillittämistä ja mielenpahoitusta täällä, eikä todellakaan saamelaisilta.

Jos se ei-saamelainen pitää saamenpukua esteettisesti miellyttävänä?

Vierailija
8/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Se ei ole mikä tahansa kolttu, jonka voi kaupasta ostaa. Yleensä se on itse tehty tai jonkun läheisen, kuten äidin tekemä. Siinä on tietyt symbolit, jotka kertovat, mistä ihminen on kotoisin, onko hän naimisissa jne. Puku on syvästi henkilökohtainen.

Pitää paikkansa, mutta se ei kuitenkaan ole aivan noin mustavalkoinen juttu. Isäni asui nuorempana monta vuotta Lapissa, ja kotiutui yhteen pieneen kyläyhteisöön varsin perusteellisesti. Eräs sikäläinen vanha pariskunta, joille hän oli melkein kuin ottopoika, teki hänelle puvun, nainen teki vaatteet ja mies teki hatun ja poronnahkaiset saapikkaat, sekä puukon. Se oli hänelle tehty, 'syvästi henkilökohtainen' puku, vaikka isäni ei ollutkaan saamelainen. Hän käytti sitä siellä päivittäin, tosin takaisin etelään muutettuaan se jäi tietysti vaatekaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai sitä kukaan kiellä, mutta osoittaa todella huonoa makua.

Saamelaisten puvut ovat esim. suvuttain erilaisia yksityiskohdiltaan. Miksi edes haluaisit käyttää sellaista? Ihan sama kuin vaikka Miettinen pitäisi "Kuuselan suku rocks!" paitaa tai kirjastonhoitajalla olisi insinööriliiton ammattisormus.

Vierailija
10/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Saamenpukua tosin ei lasketa mukaan näihin suomalaisiin kansallispukuihin, joista tosiaankin saa valita vapaasti. Onko se jotenkin liikaa vaadittu, että saamenpukujen käyttöoikeus varataan vain saamelaisille itselleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Saamenpukua tosin ei lasketa mukaan näihin suomalaisiin kansallispukuihin, joista tosiaankin saa valita vapaasti. Onko se jotenkin liikaa vaadittu, että saamenpukujen käyttöoikeus varataan vain saamelaisille itselleen?

Siis onko liikaa vaadittu, että vapaassa maassa rajoitetaan ihmisten pukeutumista etnisyyden perusteella?

Vierailija
12/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Saamenpukua tosin ei lasketa mukaan näihin suomalaisiin kansallispukuihin, joista tosiaankin saa valita vapaasti. Onko se jotenkin liikaa vaadittu, että saamenpukujen käyttöoikeus varataan vain saamelaisille itselleen?

Miksi se sitten on vastaavasti liikaa vaadittu, että suomalaisen kansallispuvun käyttö varattaisiin vain suomalaisille?

Miksei voida olla tasapuolisia ja tasa-arvoisia tässäkään asiassa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on toki oikeus pukeutua miten haluat, mutta muilla on sitten oikeus pitää sinua vihjeettömänä tampiona.

Vierailija
14/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa jos puku on aito ja saamelaisilta alun perin hankittu, ja sitä käytetään kunnioittavasti.

"Kulttuurin anastamisella" tarkoitetaan oikeudetonta hyötymistä toisten kulttuurilla, eli halpiskopioiden valmistamista ja myymistä jossain pilailukaupassa. Sitä toimintaa ei kuulu tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Saamenpukua tosin ei lasketa mukaan näihin suomalaisiin kansallispukuihin, joista tosiaankin saa valita vapaasti. Onko se jotenkin liikaa vaadittu, että saamenpukujen käyttöoikeus varataan vain saamelaisille itselleen?

Miksi se sitten on vastaavasti liikaa vaadittu, että suomalaisen kansallispuvun käyttö varattaisiin vain suomalaisille?

Miksei voida olla tasapuolisia ja tasa-arvoisia tässäkään asiassa??

Suomalaiset kansallispuvut eivät ole oikeasti mitään kansanpukuja, vaan komiteoiden isänmaallisen innostuksen vallassa kyhäämiä virityksiä. Enemmän niinkuin teatteripukuja siis. Eivät elävää kansanperinnettä, eivät kenellekään oikeasti perintöä.

Vierailija
16/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Saamenpukua tosin ei lasketa mukaan näihin suomalaisiin kansallispukuihin, joista tosiaankin saa valita vapaasti. Onko se jotenkin liikaa vaadittu, että saamenpukujen käyttöoikeus varataan vain saamelaisille itselleen?

Miksi se sitten on vastaavasti liikaa vaadittu, että suomalaisen kansallispuvun käyttö varattaisiin vain suomalaisille?

Miksei voida olla tasapuolisia ja tasa-arvoisia tässäkään asiassa??

Suomalaiset kansallispuvut eivät ole oikeasti mitään kansanpukuja, vaan komiteoiden isänmaallisen innostuksen vallassa kyhäämiä virityksiä. Enemmän niinkuin teatteripukuja siis. Eivät elävää kansanperinnettä, eivät kenellekään oikeasti perintöä.

Miksi vähättelet? Samahan se saamelaisillakin, jokin porukka heissäkin on joskus päättänyt, että tämä on meidän kansanpuku.

Vierailija
18/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia kansallispukuja saa vapaasti käyttää, kaikesta loukkaantuminen on Saamelaisten yksinoikeus.

Saamenpukua tosin ei lasketa mukaan näihin suomalaisiin kansallispukuihin, joista tosiaankin saa valita vapaasti. Onko se jotenkin liikaa vaadittu, että saamenpukujen käyttöoikeus varataan vain saamelaisille itselleen?

Miksi se sitten on vastaavasti liikaa vaadittu, että suomalaisen kansallispuvun käyttö varattaisiin vain suomalaisille?

Miksei voida olla tasapuolisia ja tasa-arvoisia tässäkään asiassa??

Suomalaiset kansallispuvut eivät ole oikeasti mitään kansanpukuja, vaan komiteoiden isänmaallisen innostuksen vallassa kyhäämiä virityksiä. Enemmän niinkuin teatteripukuja siis. Eivät elävää kansanperinnettä, eivät kenellekään oikeasti perintöä.

Aika höpöä, historiallisiin malleihin ne perustuvat.

Vierailija
19/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Se ei ole mikä tahansa kolttu, jonka voi kaupasta ostaa. Yleensä se on itse tehty tai jonkun läheisen, kuten äidin tekemä. Siinä on tietyt symbolit, jotka kertovat, mistä ihminen on kotoisin, onko hän naimisissa jne. Puku on syvästi henkilökohtainen.

Pitää paikkansa, mutta se ei kuitenkaan ole aivan noin mustavalkoinen juttu. Isäni asui nuorempana monta vuotta Lapissa, ja kotiutui yhteen pieneen kyläyhteisöön varsin perusteellisesti. Eräs sikäläinen vanha pariskunta, joille hän oli melkein kuin ottopoika, teki hänelle puvun, nainen teki vaatteet ja mies teki hatun ja poronnahkaiset saapikkaat, sekä puukon. Se oli hänelle tehty, 'syvästi henkilökohtainen' puku, vaikka isäni ei ollutkaan saamelainen. Hän käytti sitä siellä päivittäin, tosin takaisin etelään muutettuaan se jäi tietysti vaatekaappiin.

Tämä poikkeus vain alleviivaa sääntöä. Se, että isällesi on tehty ja annettu puku, on ollut todella merkityksellinen ele, rakkauden osoitus, jolla on haluttu kertoa isällesi ja muille, että hän on perhettä, tavallaan kunniasaamelainen. Kaunis tarina, joka korostaa sitä, miten merkityksellisestä asiasta saamenpuvussa on kyse.

Vierailija
20/52 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ei-saamelainen haluaisi pitää saamenpukua? Ihmeellistä nillittämistä ja mielenpahoitusta täällä, eikä todellakaan saamelaisilta.

Jos se ei-saamelainen pitää saamenpukua esteettisesti miellyttävänä?

Miten lapsellisia ihmisiä voikaan olla. Kaipa tämä on jotain kieroutunutta huumoria? Todellisuudessa kukaan suomalainen tuskin on pitänyt saamenpukua minään muotikannanottona vaan juurikin läpällä, ajattelemattomuuttaan tms. 

Jos saamenpuvun tyyppisiä asuja kyllä tehdään niille, jotka tyylistä tykkäävät. Usein kyseessä kuitenkin ovat saamelaisalueilla elävät, saamelaissukuihin naidut ihmiset. Niissä on samoja värejä ja koristeita, mutta ne eivät kuitenkaan ole ihan samanlaisia, koska olisihan hassua, jos pitäisi pukua, jonka mukaan on syntynyt johonkin sukuun, johon ei ole syntynyt tai on kotoisin jostain, mistä ei oikeasti ole kotoisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä