Miksi ainoastaan Turku-Tukholma reitille tulee uusia laivoja?
Viking Line laittoi Gracen Turusta Tukholmaan muutama vuosi sitten ja nyt aikovat korvata Turun Amorellan uudella laivalla, vaikka Helsingin laiva (Mariella) on vanhempi kuin Amorellan. Tuntuu siltä, että muutkin laivayhtiöt suosivat Turun ja Tukholma välistä reittiä. Miksei Helsingin reitille saada uusia laivoja?
Tätä on hankala käsittää, sillä matemaattisesti Helsingistä on enemmän lähtijöitä kuin Turusta.
Kommentit (6)
Olisko syynä se päiväreitti. Hgin reitillä ei laivassa ole päiväsaikaan käyttäjiä ollenkaan ja yölläkin nukutaan suuri osa matkaa, Turussa laivan palveluja käyttää päiväsaikaan matkustavat parhaimmillaan koko matkan ajan. Rahaa siis Turun reitti saattaa tuottaa Helsinkiä enemmän.
Helsingin reitti on monimutkainen, kun sitä täytyy ylläpitää kahdella laivalla, jotta kulkee kerran vuorokaudessa. Uskoisin näin, että sitä ei haluta uusia koska yksi laiva on kallis, ja se sitten syö matkustajat reitin toiselta laivalta, kun nuo lähtevät samaan kellonaikaan. Turusta tilanne eri, Amorella aamulla ja Grace illalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisko syynä se päiväreitti. Hgin reitillä ei laivassa ole päiväsaikaan käyttäjiä ollenkaan ja yölläkin nukutaan suuri osa matkaa, Turussa laivan palveluja käyttää päiväsaikaan matkustavat parhaimmillaan koko matkan ajan. Rahaa siis Turun reitti saattaa tuottaa Helsinkiä enemmän.
Taitaa olla näin ja iso osa palveluista on kiinni kun laiva on satamassa. Mutta toisaalta tuo näkyy sitten laivamatkan hinnassa. Helsingistä lähtö on reilusti kalliimpi kuin Turusta, vaikka saisi jonkun tarjouksen.
Oletan Turun laivojen olevan pienempiä, joten halvempi investointi kuin isommat Heinsingin-laivat?
Vierailija kirjoitti:
Oletan Turun laivojen olevan pienempiä, joten halvempi investointi kuin isommat Heinsingin-laivat?
Itse asiassa Grace on aika paljonkin isompi kuin Mariella.
Onhan se Turun reitti paljon merkittävämpi. Turku on vahvasti kaksikielinen maa. Ruottalaiset haluaa sinne.