Kutistaako joukkoliikenteen käyttäminen maailmankatsomusta? Miksi joukkoliikkujat luulevat, että joukkoliikennettä on joka paikassa?
Laumaliikkujan tyypillinen kommentti on, että "kaikki pitää pakottaa käyttämään julkista liikennettä."
Mitäs se pysäkille pakottaminen auttaa, koska ei sitä bussia kuitenkaan tule, kun ei ole bussiliikennettä?? Julkisen liikenteen turvallisuuskin on arveluttavan heikko; julkisissa liikennevälineissä esiintyy väkivaltaa ja ilkivaltaa ja ne ovat likaisia.
Karu fakta on se, että Rautavaaralla kuljetaan jatkossakin oikeilla polttomoottoriautoilla. Mutta he eivät pakota muitakin tekemään samoin.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin asuin nuoruuden takahikiän junttilassa. Silloin kun siellä vielä kulki linja- autot ei kukaan niitä käyttänyt, mutta kun julkinen lopetti kannattamattomana alkoi itkeminen ja potkiminen.
Silloin ei vielä ruikutettu jokaisen autonkäyttäjän päälle edes kaupungeissa. Niissä muuten näkee vieläkin ihan hitosti yksityisautoilua vaikka joukkoliikenne pelaa. Miksi?
Asun 15km kaupungin keskustasta. Täältä rautatieasemalle pääsee julkisilla noin tunnissa, muutamalla vaihdolla. Jos menen autolla, niin siellä on rajallinen määrä parkkitilaa, joka kohta muuttuu maksulliseksi. Junien vuoroja säädettiin uusiksi ja nyt töihin pääseminen oikeaan aikaan on kalliimpaa, koska lähijunalla ei pääse enää siihen aikaan. Jos pääsee silloinkaan, koska junat ovat niin usein myöhässä. Hieman ottaa päähän lähteä töistä ja odottaa sitten työpaikan vieressä junassa tunnin verran lähtöä kun on lehtiä raiteilla tai ilkeännäköisiä pilviä tai jotain muuta magiaa ja mystiikkaa, mistä VR ei selviydy. Pahimmillaan päivä pitenisi siis jopa neljällä tunnilla, jos kulkisin junalla.
Autolla töihin pääsee vajaassa tunnissa. Ja edullisemmin.
Kapenee se sen verran, että käyvät vain paikoissa, joihin julkisilla pääsee.
Tunnen lukuisia joukkoliikennettä käyttäviä ihmisiä. Yksikään heistä ei luule että joukkoliikennettä olisi joka paikassa. Yleensä jos puhutaan joukkoliikenteen käyttämisen puolesta, tarkoitetaan kaupungeissa asuvia ihmisiä, jotka voisivat aivan hyvin käyttää enemmän joukkoliikennettä, mutta eivät viitsi. Turha teidän perähikiällä on vetää hernettä nenään keskusteluista, jotka eivät teitä koske.
"kun on lehtiä raiteilla tai ilkeännäköisiä pilviä tai jotain muuta magiaa ja mystiikkaa, mistä VR ei selviydy."
Aamun ekat naurut, kiitos :D Hyvin kuvaa veeärrää kyllä.
Oon kohta 40v, 15 ekaa vuotta asuin perähikiällä, sitten kaupungissa. Sitten muutin toiseen maahan, jonka perähikiä on niin perähikiää, että siihen verrattuna joku Yli-Tornio on sykkivä metropoli. Sitten muutin toiseen perähikiään. Sen jälkeen taas Suomeen ja parissa, kolmessa paikassa asunut.
Aina olen joukkoliikenteellä, pyörällä ja peukalokyydillä pärjännyt. Ihmiset vaan on mukavuudenhaluisia ja laiskoja, se on fakta.
Ei tarvitse asua edes perähikiällä, riittää, että asuu 15 km päässä Oulun keskustasta (väärässä suunnassa), niin käytännössä joukkoliikennettä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Oon kohta 40v, 15 ekaa vuotta asuin perähikiällä, sitten kaupungissa. Sitten muutin toiseen maahan, jonka perähikiä on niin perähikiää, että siihen verrattuna joku Yli-Tornio on sykkivä metropoli. Sitten muutin toiseen perähikiään. Sen jälkeen taas Suomeen ja parissa, kolmessa paikassa asunut.
Aina olen joukkoliikenteellä, pyörällä ja peukalokyydillä pärjännyt. Ihmiset vaan on mukavuudenhaluisia ja laiskoja, se on fakta.
Mitä pahaa mukavuudenhalussa oikein on? En näe kovin mielekkäänä käyttää tuntikausia aikaa työmatkoihin kun voi päästä helpommallakin. Elämästä puuttuu sisältöä, jos niille vuodessa kertyville sadoille tunneille ei ole tarvetta (itselläni julkisilla kulkiessa tulisi jopa 500h matkustusta lisää vuodessa).
Mäkin asuin nuoruuden takahikiän junttilassa. Silloin kun siellä vielä kulki linja- autot ei kukaan niitä käyttänyt, mutta kun julkinen lopetti kannattamattomana alkoi itkeminen ja potkiminen.