Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matikan nopeuskokeet

Vierailija
13.12.2019 |

Tyttärellä on matikka aina ollut kymppi. On nyt ysillä. Nyt matikan kurssin arvosanasta tulee puolet (!) nopeuskokeesta. Helppoja laskuja kauhealla kiireellä. Tyttö stressasi jo etukäteen ja tietenkin mokasi ihan täysin. Mitä järkeä tuossa kokeessa oli? Kertooko matikan ysiluokan osaamisesta oikeasti se, että vedetään jotain yhteenlaskuja päässä vauhdilla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy opettajalta.

Omasta mielestäni ei ja itsekin aina inhosin noita nopeustestejä. Oli ne sitten lukunopeus tai laskunopeus, vaikka ihan hyvin molemmissa aineissa olinkin. Olen hidas tekemään ja haluan tehdä huolellista jälkeä. Siksi kammosin noita.

Terv. Ope itsekin (eri aine)

Vierailija
2/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laitonta määrittää arvosana noin. Opsin mukaan arvosanan tulee määräytyä jatkuvan näytön perusteella ja oppilaalle pitää antaa erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On laitonta määrittää arvosana noin. Opsin mukaan arvosanan tulee määräytyä jatkuvan näytön perusteella ja oppilaalle pitää antaa erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamista.

Siinähän on erilaisia mahdollisuuksia: nopeuskoe ja tavallinen koe

Vierailija
4/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laitonta määrittää arvosana noin. Opsin mukaan arvosanan tulee määräytyä jatkuvan näytön perusteella ja oppilaalle pitää antaa erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamista.

Siinähän on erilaisia mahdollisuuksia: nopeuskoe ja tavallinen koe

Ymmärrätkö jatkuvan näytön käsitteen?

Opettaja ei voi päättää, että jokin koetulos muodostaa x prosenttia arvosanasta. Se johtaisi huomautukseen avista, jos huoltaja valittaa. Opettajan on perusteltava arvosana sillä, miten oppilas on osoittanut saavuttaneensa opsin kriteerit ennen kaikkea oppitunneilla.

Vierailija
5/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeuskokeiden tarkoitus on mitata laskemisen rutinoitumista, esim kertotaulut, kymmenien ylitykset, yksikkömuunnokset jne. Noiden hallitseminen ilman, että kaikkea tarvitsee laskea, kertoo paljon matemaattisesta osaamisesta ja päättelyssä.

Vierailija
6/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on ollut 5. luokasta asti joka matikantunnilla 5 minuuttia päässälaskuja. Kyllä siinä rutinoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut matematiikka aina kymppi ilman minkäänlaista panostusta, tunneille osallistuminen riitti kärryillä pysymiseen. Lukiossa minulla todettiin lievä lukivika ja olenkin saanut vielä aikuisiällä lukunopeustesteistä keskimäärin 70 % tuloksia, siis lukunopeuden osalta. Luetun ymmärtäminen aina 100 %.

Jännitin myös noita nopeustestejä vaikka ne menivät ihan ok, otetaan nyt huomioon, että sain muuten matikasta kymppiä, joten en aikaa kovin tarvinnut. Mutta joidenkin kohdalla pelkkä kiire heikentää tulosta merkittävämmin kuin toisilla, vaikkei olisi lukemisen hitauttakaan. Sinänsä mielestäni vähän turha testata nopeutta koska aika vähän on tuollaisia perustason laskuja, joita pitäisi päässä ja vauhdilla ratkoa, kaikki tehdään koneella nykyään. Ainakin opettajalle helppo tarkistaa tuo koe...

Mutta ehkä tuossa nopeuskokeessa kukaan ei saanut kovin hyviä pisteitä juurikin kiireen vuoksi ja tyttäresi saattoi pärjätä muihin verrattuna hyvinkin. Ei hänen koulumenestyksensä ja osaamisensa siihen kaadu.

Vierailija
8/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kympin oppilas voi mokata ihan täysin? Ihan sama kuin kympin laulaja ei kokeissa osaisi laulaa ollenkaan, yksikään ääni ei olisi puhdas. Jotenkin en tähän usko. Kympin oppilaalla matematiikka on ydinjatkeessa, ei kaikessa edes osaisi mokata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun aikana 70-80-luvuilla mitään nopeustestejä ollut

Vierailija
10/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on todella nopea laskemaan päässä JOS ei koe painetta. Paineessa ei muista oikein mitään. Jotenkin hankalaa uskoa, että saisi nyt kurssista kasin, kun kaikesta muusta (kuin tuosta kokeesta) oikein hyvät arvosanat ja kommentit.

Minulla ja isällänsä oli sama vika ja kumpikin kirjoitettiin L ylppäreissä (pitkä matikka) ja ollaan opiskeltu sitä yliopistossakin.

Toisaalta ihan sama. Ei tuo yksi kurssinumero vaikuta haluttuun lukioon pääsyyn varmaankaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen eläviä robotteja nykyihmisistä koulitaan? Kaikki kouluaineet muutetaan vaativimmaksi kuin koskaan ja robotit hoitavat suurimman osan asioista tulevaisuudessa. Ihmiset voisivat keskittyä tulevaisuudessa toistensa huomioitiin, ymmärtämiseen ja hyväksymiseen. Mielikuvitusta ja kontaktin ottamista kanssakulkijoihin. 

Tai antaa olla, mä olen luovuttanut jo kaikensuhteen.

Vierailija
12/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on vasta alaluokilla, mutta minäkin olen huomannut sen muutoksen omiin kouluaikoihini, että näitä nopeustestejä on todella paljon. Opettaja on selittänyt, että ne ovat ikään kuin hänen oma työkalunsa; niistä hän näkee, ovatko perusasiat jo oppilailla selkäytimessä.

Ja alaluokilla tavallaan tajuan tuon. Kymppiparit, kymmenenylitykset, kertotaulu, ulkoahan nuo pitää osata, että voi päässä laskea.

Sitä en tajua, miten nuo nopeustehtävät mittaavat yläkoululaisen osaamista. Luulisi että siinä iässä ei enää mekaanista laskemista harjoitella. Eikö saisi luotettavampaa tietoa oppilaan osaamisesta vaikka soveltavilla tehtävillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli todennäköisesti menee työelämässäkin aina lukkoon jos vähän tulee jotain painetta... Painetta pitää oppia sietämään.

Vierailija
14/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on vasta alaluokilla, mutta minäkin olen huomannut sen muutoksen omiin kouluaikoihini, että näitä nopeustestejä on todella paljon. Opettaja on selittänyt, että ne ovat ikään kuin hänen oma työkalunsa; niistä hän näkee, ovatko perusasiat jo oppilailla selkäytimessä.

Ja alaluokilla tavallaan tajuan tuon. Kymppiparit, kymmenenylitykset, kertotaulu, ulkoahan nuo pitää osata, että voi päässä laskea.

Sitä en tajua, miten nuo nopeustehtävät mittaavat yläkoululaisen osaamista. Luulisi että siinä iässä ei enää mekaanista laskemista harjoitella. Eikö saisi luotettavampaa tietoa oppilaan osaamisesta vaikka soveltavilla tehtävillä?

Luepa opetussuunnitelma, siellä tuo perustellaan. Kaikesta ei selviä laskimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on vasta alaluokilla, mutta minäkin olen huomannut sen muutoksen omiin kouluaikoihini, että näitä nopeustestejä on todella paljon. Opettaja on selittänyt, että ne ovat ikään kuin hänen oma työkalunsa; niistä hän näkee, ovatko perusasiat jo oppilailla selkäytimessä.

Ja alaluokilla tavallaan tajuan tuon. Kymppiparit, kymmenenylitykset, kertotaulu, ulkoahan nuo pitää osata, että voi päässä laskea.

Sitä en tajua, miten nuo nopeustehtävät mittaavat yläkoululaisen osaamista. Luulisi että siinä iässä ei enää mekaanista laskemista harjoitella. Eikö saisi luotettavampaa tietoa oppilaan osaamisesta vaikka soveltavilla tehtävillä?

Mitä olen matikanopeja kuunnellut, niin noita perusasioita ei enää välttämättä osata. Alakoulusta tulee paljon oppilaita, jotka eivät osaa kertotaulua yms. Sama pätee omassa aineessanikin eli äikässä. Ennen oli itsestään selvää, että seiskaluokkalainen osaa käyttää pisteitä kirjoittaessaan, nykyään ei todellakaan ole.

Ehkäpä tämä kyseinen matikisti pyrkii varmistamaan, että omat oppilaat ihan varmasti osaavat perusteet.

Vierailija
16/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen eläviä robotteja nykyihmisistä koulitaan? Kaikki kouluaineet muutetaan vaativimmaksi kuin koskaan ja robotit hoitavat suurimman osan asioista tulevaisuudessa. Ihmiset voisivat keskittyä tulevaisuudessa toistensa huomioitiin, ymmärtämiseen ja hyväksymiseen. Mielikuvitusta ja kontaktin ottamista kanssakulkijoihin. 

Tai antaa olla, mä olen luovuttanut jo kaikensuhteen.

Ainakin peruskoulussa taso laskee koko ajan ja oikeasti oppilailta vaaditaan vähemmän ja vähemmän.

Vierailija
17/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täyspaska nopeassa ja yksinkertaisessa päässälaskussa. Vaikeitakin yhtälöitä pyöritän kyllä, mutta jumitan 18-13 -tyyppisissä laskuissa pari sekuntia ja etenen joskus Monopolyssa väärin. Kertotauluja en muista alkuunkaan. Matemaattisesti olen kuitenkin lahjakas sekä muistillisestikin muutoin. Olisin varmaan saanut ihan surkeita arvosanoja tuollaisessa.

P.s. kertotaulujen osaamattomuudesta ei ole ollut minulle mitään haittaa, lasken sen oikean vastauksen päässä vain vähän hitaammin. 

Vierailija
18/18 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli todennäköisesti menee työelämässäkin aina lukkoon jos vähän tulee jotain painetta... Painetta pitää oppia sietämään.

Hyvin ollaan menestytty työelämässä isänsä kanssa, vaikka mennään lukkoon kun kysytään mahdollisimman nopeasti mitä on 4*5.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi