Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt uutisissa joku tutkija selittää, että sähköautoilu on täysin päästötöntä

Vierailija
13.12.2019 |

Eikö edes sen renkaista tule edes mikromuovia - on se hieno laite...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kait jo olemassa olevat saasteetkin häviää, kun sähköautolla hurauttaa paikalle.

Vierailija
2/4 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden mielestä sähkö tulee töpselistä ja raha seinästä. Voi sitten keskittyä liimanhaisteluun ja maailman pelastamiseen kun perusasiat on jo hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta kait jo olemassa olevat saasteetkin häviää, kun sähköautolla hurauttaa paikalle.

Itse asiassa kaupunkiolosuhteissa polttomoottoriauton pakoputkesta tulee puhtaampaa tavaraa kuin moottoriin menee sisään. Saasteet jää ilmansuodattimeen ja katalysaattoriin.

Vierailija
4/4 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton valmistamisesta juontuvat elinkaaripäästöt rasittavat sitä vuosien ajan.

Esimerkiksi uusi Hyundai Kona antaa hyvän mahdollisuuden vertailla tavallisen bensiinikäyttöisen ja täyssähköauton elinkaaripäästöjä, sillä samasta autosta on olemassa molemmat versiot.

Täyssähköauto Kona Electricillä on pääosin LG Chemin valmistaman akuston vuoksi heti upouutena niskassaan noin 14,6 tonnin CO2-kuorma, kun otetaan huomioon myös auton valmistus ja elinkaaripäästöt. Tien päällä auto on luonnollisesti päästötön. Sähkötuotannon CO2-päästöt vaihtelevat maittain samalla tapaa kuin fossiilisten polttoaineiden tuotannosta johtuvat päästöt.

Samanlaisella, tyypillisellä polttomoottori-Konalla vastaava valmistukseen liittyvä lukema on vain 5,6 tonnia, eli sähköversio on kuormittanut ympäristöä ennen ensimmäistäkään ajettua kilometriä bensiiniversioon verrattuna jo lähes kolminkertaisesti.

Kun autoilla aletaan ajaa, alkaa tilanne muuttua nopeassa tahdissa. Jo kolmen vuoden tyypillisen suomalaisen ajosuoritteen jälkeen autot ovat CO2-kuorman suhteen tasoissa, ja kaikki sen jälkeen on sähkö-Konan eduksi.

Suomessa autot romutetaan vasta reilussa 20 vuoden iässä, joten selvää on, kumpi tuottaa elinkaarensa aikana CO2-päästöjä enemmän. Ei ole myöskään näköpiirissä mitään syytä siihen, että sähköautot romutettaisiin nuorempina, sillä kalliina pidetyt akut ovat kierrätystavaraa ja voidaan vaihtaa uusiin melko helposti.

Lue lisää: Nissan Leaf -perhe kasvaa kahdella malliversiolla – aiempaa enemmän tehoa ja pitempi toimintamatka

Tulevaisuutta ajatellen Hyundai on tehnyt Suomessa Wärtsilän kanssa sopimuksen sähköautokäytöstä poistettujen akkujen jatkokäytöstä energian varastoinnissa. Akut voidaan hyödyntää Wärtsilän 177 maata kattavassa kierrätystoiminnassa. Ne eivät siis ole ongelmajätettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme