Voiko minulla olla lukihäiriö?
Terve! Olen nyt lukion kakkosluokalla oleva nuori ja olen hieman huolissani omasta osaamisestani. Minulla ei ole todettu lukihäiriötä, mutta epäilen että sellainen täytyy olla tai sitten olen muuten vain heikkolahjainen. Kun luen kokeisiin, tuntuu etten oikein opi mitään tai sisäistä lukemaani.
En siis ymmärrä, vaikka lukisin moneen kertaan saman asian ja yrittäisin ymmärtää ja selittää sitä itselleni. Tämä ongelma on ollut minulla ihan pienestä pitäen, mutta koulumenestys on aina silti ollut vähintäänkin keskivertoa enkä ole koskaan tarvinnut erityisopettajan apua, kirjoitan mielestäni ihan selkeästi ja opin helposti esimerkiksi kuuntelemalla. Kielissä olen pärjännyt todella hyvin ja satunnaisesti myös muissa aineissa. Keskiarvoni on tällä hetkellä 8,2, mutta pelkään sen laskevan asioiden vaikutuksessa. Tähän mennessä olen pärjännyt aika pitkälle arkitiedolla eikä lukeminen ole ollut niin vaativaa, tässä toisen vuoden aikana on alkanut tuntua että tulee raja vastaan. Vanhemmat eivät anna vaihtaa amikseen ja oma motivaatio on hieman hukassa, en tiedä ollenkaan mitä haluaisin tehdä enkä osaa enää arvioida, mihin kykyni riittävät.
Olisiko typerää mennä testauttamaan lukihäiriö jos kielet ja kirjoittaminen sujuvat ihan normaalisti?
Kommentit (7)
Entä jos kokeilisit äänikirjoja? Sinussa on selkeästi potentiaali jos keskiarvo on noin hyvä vaikeuksista huolimatta.
Kannattaa vaihtaa amikseen jos et pärjää, huonoilla lukiopapereilla ei tee mitään.
Minun lukihäiriöni huomasi matikanopettaja lukion tokalla . Kävin testeissä ja esim. luen puolet hitaammin kuin keskiverto. Aikaisemmin opettajat olivat AINA vain valittaaneet kuinka huolimaton olin... Keskiarvoni oli 8.1 ja vahvuuteeni ovat aina olleet aineet joissa ei ole paljon tekstiä - eli matikka ja fysiikka. Jatkoin tällä linjalla yliopistoossa.
Lukihäiriöitä on eri tyyppejä ja vaikeusasteita. Eli se mikä pätee minulle, ei päde jollekin toiselle. Lukiossa päätin tokana vuonna vain panostaa tiettyihin aineisiin (matikka, fysiikka, ja biologia) ja jätin ne kuormittavimmat aineet pois tai minimiin (äikkä, kielet, historia). Minulle toimii lukemisen jaksottaminen esim. opiskelen vähän kerralla... ja pidän usein taukoja. Opiskeluympäristö kannatta miettiä - minä omaan huonon keskittymiskyvyn ja tarvitsen rauhallisen ympäristön oppiakseni. Kirjastojen/yliopiston lukusalit eivät todellakaan sovi minulle opiskeluympäristöksi ja asioiden opiskelu ryhmässä oli täysin turhaa.
Lukion ei tarvitse määrittää sen mitä osaa, vaan olen myöhemmin opiskellut kieliä ja historiaa ihan omasta kiinnostuksesta ja omaan tahtiini.
Koko kysymys on oikeastaan täysin samantekevä. Vaikka saisit jonkin diagnoosin, mikään ei silti muutu. Ne, joilla on vaikeuksia, joutuvat vain tekemään enemmän töitä. Lukemis- ja opiskelutekniikoista voit ottaa selvää, ne toimivat kaikille ihan riippumatta siitä, onko erityisiä vaikeuksia vai ei.
Yhteiskunta ei tule sinulle kuntoutusta tarjoamaan, koska olet hyvin menestyvä, lähes täysi-ikäinen lukiolainen. Mitään helpotuksia ei koulussa eikä elämässä ole luvassa.
Meille kaikille tulee opinnoissa vastaan raja, jonka jälkeen asiat alkavat tuntua vaikeammilta oppia ja joudumme tekemään entistä enemmän töitä. Jossain on aina myös se raja, että oppiminen on meille mahdotonta. Meillä kaikilla ei ole rahkeita neurokirurgeiksi tai huippututkijoiksi. Kyse ei välttämättä ole mistään oppimisvaikeuksista vaan ihan siitä, että älykkyytemme on rajallinen.
Mutta en oikein ymmärrä, miksi kaiken pitäisi olla sinulle nyt helppoa. Jos keskiarvosi on yli kahdeksan, pärjäät hyvin. Ei lukio ole tarkoitettu vain niille, jotka kirjoittavan laudatureita. Tyydy siihen, että arvosanat osin laskevat tai ala tehdä enemmän töitä.
Itse aion kirjoittaa äidinkielen, ruotsin, englannin, yhteiskuntaopin ja maantiedon. Ne ovat minulle mieleisiä ja helppoja aineita. Haluaisin kuitenkin pitää keskiarvon hyvänä ja siksi pitää panostaa myös muihin aineisiin. Miten nuo äänikirjat toimii käytännössä, pitääkö niihin olla koululta joku lupa vai voiko vain ostaa jostain?
Ap
Lukihäiriö voi ilmetä myös sisäistämisen vaikeuksina joten kannattaa testata. Myös ADD/ADHD olisi hyvä poissulkea.