Mitä olen unohtanut miettiä inssiajoon valmistautuessani? Anna vinkkiä, kyselläänkö siellä myös jotain eli
täytyykö tuo teoriamateriaali vielä kaivaa esiin? Autokoulusta siis kyse :D
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Parasta valmistautumista on rentoutuminen ja mielikuvaharjoittelu: vähällä stressillä koe onnistuu paremmin, ja opettelu on kyllä tapahtunut jo ajotunneilla. Yleensä kysytään jotain pientä auton hallintalaitteista, esim. mistä löytyvät sumuvalot ja milloin niitä tulee käyttää, kaukovalot, ilmastointilaitteen säätö, merkinantolaite tms. Sitten lähdetään ajeleman, se noin 45 min kuluu kyllä yllättävän nopeasti ("löpinöihin" alussa ja lopussa menee yhteensä noin 15 min). Itse olen toivoton jännittäjä, mutta inssissä en yllättäen jännittänyt juuri ollenkaan verrattuna ajotunteihin. Tsemppiä!
Kiitos! Mitä vähemmän ajotunteja on jäljellä, sitä enemmän alan jännittää :) Toisaalta sitä ajattelee että ei tämä ole kuin autokoulu ja voin uusia kokeen vaikka kymmenenkin kertaa jos tarvetta. Viimeksi meni kyllä ihan nappiin kaupunkiajo neljän ruuhkassakin, jopa tykkäsin tuosta tunnista ehkä eniten kun oli haasteita.
Mitä enemmän selität siitä mitä olet tekemässä, sen paremmin menee :) oma inssini tykkäsi kun ajattelin ääneen, tyylin vaihdetaampas pienemmälle vaihteelle kun moottorijarrutetaan, katsos lastenvaunut, pysähdytään, nyt pitäis vaihtaa kaista eli vilikutellaan muille tienkäyttäjille. Ei stressiä, hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta valmistautumista on rentoutuminen ja mielikuvaharjoittelu: vähällä stressillä koe onnistuu paremmin, ja opettelu on kyllä tapahtunut jo ajotunneilla. Yleensä kysytään jotain pientä auton hallintalaitteista, esim. mistä löytyvät sumuvalot ja milloin niitä tulee käyttää, kaukovalot, ilmastointilaitteen säätö, merkinantolaite tms. Sitten lähdetään ajeleman, se noin 45 min kuluu kyllä yllättävän nopeasti ("löpinöihin" alussa ja lopussa menee yhteensä noin 15 min). Itse olen toivoton jännittäjä, mutta inssissä en yllättäen jännittänyt juuri ollenkaan verrattuna ajotunteihin. Tsemppiä!
Kiitos! Mitä vähemmän ajotunteja on jäljellä, sitä enemmän alan jännittää :) Toisaalta sitä ajattelee että ei tämä ole kuin autokoulu ja voin uusia kokeen vaikka kymmenenkin kertaa jos tarvetta. Viimeksi meni kyllä ihan nappiin kaupunkiajo neljän ruuhkassakin, jopa tykkäsin tuosta tunnista ehkä eniten kun oli haasteita.
Tuttu tunne, itse ajoin inssin pari viikkoa sitten. :D Tuo uusiminen helppous kannattaa tosiaan pitää mielessä. Sekin jo helpottaa jännitystä, että mikään täydellinen kuski ei tarvitse olla. Melko aloittelija olen huomannut olevani muiden seassa, kun on nyt yksin tullut ajeltua, mutta kaikista tilanteista on silti selvitty. :) Kehitystähän onneksi tapahtuu koko ajan. t. edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta valmistautumista on rentoutuminen ja mielikuvaharjoittelu: vähällä stressillä koe onnistuu paremmin, ja opettelu on kyllä tapahtunut jo ajotunneilla. Yleensä kysytään jotain pientä auton hallintalaitteista, esim. mistä löytyvät sumuvalot ja milloin niitä tulee käyttää, kaukovalot, ilmastointilaitteen säätö, merkinantolaite tms. Sitten lähdetään ajeleman, se noin 45 min kuluu kyllä yllättävän nopeasti ("löpinöihin" alussa ja lopussa menee yhteensä noin 15 min). Itse olen toivoton jännittäjä, mutta inssissä en yllättäen jännittänyt juuri ollenkaan verrattuna ajotunteihin. Tsemppiä!
Kiitos! Mitä vähemmän ajotunteja on jäljellä, sitä enemmän alan jännittää :) Toisaalta sitä ajattelee että ei tämä ole kuin autokoulu ja voin uusia kokeen vaikka kymmenenkin kertaa jos tarvetta. Viimeksi meni kyllä ihan nappiin kaupunkiajo neljän ruuhkassakin, jopa tykkäsin tuosta tunnista ehkä eniten kun oli haasteita.
Tuttu tunne, itse ajoin inssin pari viikkoa sitten. :D Tuo uusiminen helppous kannattaa tosiaan pitää mielessä. Sekin jo helpottaa jännitystä, että mikään täydellinen kuski ei tarvitse olla. Melko aloittelija olen huomannut olevani muiden seassa, kun on nyt yksin tullut ajeltua, mutta kaikista tilanteista on silti selvitty. :) Kehitystähän onneksi tapahtuu koko ajan. t. edellinen
Korjataan: siis kirjoittaja 1, en edellinen. :D
Inssihän on tosin nykyään 65min. Muista, ettei tutkinnonvastaanottaja ole vihollisesi, vaan haluaa sun saavan kortin yhtä paljon kuin sinäkin. Huijata eivät saa, mutta ohjeita antavat vain, jos halutaan kääntyä jonnekin. Sinun siis on katsottava, saako ajaa suoraan vai onko pakko mennä jonnekin toisaalle. Eksyminenkään ei ole virhe, kunhan ajat liikennesääntöjen mukaan. Ja jos nyt sattuu hälytysajossa oleva auto tulemaan kohdallesi, inssi saa auttaa, mihin väistät tmv. Ei siis ole virhe, vaikka puuttuu ajamiseen.
Ja rentoudu. Opettajasi on sitä mieltä, että pärjäisit kokeessa, jos sinne kerta kannustaa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän selität siitä mitä olet tekemässä, sen paremmin menee :) oma inssini tykkäsi kun ajattelin ääneen, tyylin vaihdetaampas pienemmälle vaihteelle kun moottorijarrutetaan, katsos lastenvaunut, pysähdytään, nyt pitäis vaihtaa kaista eli vilikutellaan muille tienkäyttäjille. Ei stressiä, hyvin se menee!
Tuota teen kyllä nyt opettajallekin jo, tyyliin jaa mikäs jäbä tuolla tien poskessa seisoo, mitähän se mahtaa meinata jne. Usein tulee tunne että bongaan kaikki kissat ym ennen opettajaakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta valmistautumista on rentoutuminen ja mielikuvaharjoittelu: vähällä stressillä koe onnistuu paremmin, ja opettelu on kyllä tapahtunut jo ajotunneilla. Yleensä kysytään jotain pientä auton hallintalaitteista, esim. mistä löytyvät sumuvalot ja milloin niitä tulee käyttää, kaukovalot, ilmastointilaitteen säätö, merkinantolaite tms. Sitten lähdetään ajeleman, se noin 45 min kuluu kyllä yllättävän nopeasti ("löpinöihin" alussa ja lopussa menee yhteensä noin 15 min). Itse olen toivoton jännittäjä, mutta inssissä en yllättäen jännittänyt juuri ollenkaan verrattuna ajotunteihin. Tsemppiä!
Kiitos! Mitä vähemmän ajotunteja on jäljellä, sitä enemmän alan jännittää :) Toisaalta sitä ajattelee että ei tämä ole kuin autokoulu ja voin uusia kokeen vaikka kymmenenkin kertaa jos tarvetta. Viimeksi meni kyllä ihan nappiin kaupunkiajo neljän ruuhkassakin, jopa tykkäsin tuosta tunnista ehkä eniten kun oli haasteita.
Tuttu tunne, itse ajoin inssin pari viikkoa sitten. :D Tuo uusiminen helppous kannattaa tosiaan pitää mielessä. Sekin jo helpottaa jännitystä, että mikään täydellinen kuski ei tarvitse olla. Melko aloittelija olen huomannut olevani muiden seassa, kun on nyt yksin tullut ajeltua, mutta kaikista tilanteista on silti selvitty. :) Kehitystähän onneksi tapahtuu koko ajan. t. edellinen
Sepä se, jotenkin sitä vain ajattelee että täytyisi olla jo täydellinen kuski vaikkei tunteja ole takana kuin hädin tuskin parikymmentä (otin muutaman ylimääräisen) joten eihän tuossa ajassa voi mitenkään osata/hallita vielä kaikkea 100 %.
Vierailija kirjoitti:
Inssihän on tosin nykyään 65min. Muista, ettei tutkinnonvastaanottaja ole vihollisesi, vaan haluaa sun saavan kortin yhtä paljon kuin sinäkin. Huijata eivät saa, mutta ohjeita antavat vain, jos halutaan kääntyä jonnekin. Sinun siis on katsottava, saako ajaa suoraan vai onko pakko mennä jonnekin toisaalle. Eksyminenkään ei ole virhe, kunhan ajat liikennesääntöjen mukaan. Ja jos nyt sattuu hälytysajossa oleva auto tulemaan kohdallesi, inssi saa auttaa, mihin väistät tmv. Ei siis ole virhe, vaikka puuttuu ajamiseen.
Ja rentoudu. Opettajasi on sitä mieltä, että pärjäisit kokeessa, jos sinne kerta kannustaa!
Niin sitä mietin että voiko tehdä kompaa eli käskeä kääntymään vaikka oikealle jossa onkin ajokieltomerkki tai vastaavaa? Tuskin? Voi harmi alkaa aika loppua taas palstalla mutta vastatkaa ihmeessä lisää jos ehditte. Olen yhden ambulanssitilanteen joutunut hoitamaan jo nyt yhdellä ajotunnilla. Ei tarvinnut onneksi väistää.
Ei saa käskeä mitään kiellettyä tekemään. Ohjaamaan oikealle, jos sinne ei oikeasti saa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käskeä mitään kiellettyä tekemään. Ohjaamaan oikealle, jos sinne ei oikeasti saa tmv.
Ok, huh, kiitos.
Kannattaa varmistaa, että osaa siitä ajamastaan autostaan kaikki nappulat, niitä voi kysyä.
Multa kysyttiin C-inssissä ajopiirturista kaikenlaista.
Tuskin siellä kovin paljoa teoriaa tentataan mutta jotain pistokysymyksiä voi tulla, esim. itseltäni kysyttiin vain kuinka usein renkaiden ilmanpaineet tulisi tarkistaa.
Väistämissäännöt kannattaa kerrata. Ja muista hiljentää suojateiden kohdalla.
Kiitos lisävastauksista, tuota ilmanpaineasiaa en nyt ulkoa osaa sanoakaan. Täytyy tarkistaa.
Entä sitten kokeen jälkeen? Kuka ajaa auton autokoululle, sain korttia tai en?
Parasta valmistautumista on rentoutuminen ja mielikuvaharjoittelu: vähällä stressillä koe onnistuu paremmin, ja opettelu on kyllä tapahtunut jo ajotunneilla. Yleensä kysytään jotain pientä auton hallintalaitteista, esim. mistä löytyvät sumuvalot ja milloin niitä tulee käyttää, kaukovalot, ilmastointilaitteen säätö, merkinantolaite tms. Sitten lähdetään ajeleman, se noin 45 min kuluu kyllä yllättävän nopeasti ("löpinöihin" alussa ja lopussa menee yhteensä noin 15 min). Itse olen toivoton jännittäjä, mutta inssissä en yllättäen jännittänyt juuri ollenkaan verrattuna ajotunteihin. Tsemppiä!