Tuli mieleen että eikö reittilennot voisi toteuttaa kuin paikallisbussiliikenteen?
Esim. tunnin välein lentoja Bangkokiin tai Lontooseen. Enää ei olisi kiirettä lennolle kun tietää että aina tulee seuraava. Ja samalla joku kuukausilippusysteemi tai mobiiliappi jota näyttää kapteenille ennen koneeseen nousua. Kansainvälisen lentolipun kuukausihinnaksi joku kaksisataa euroa olisi mukava. Eihän paikallisbusseihinkaan osteta lippuja etukäteen kuukausia etukäteen ja punnita matkavaroita. Pöhköä!
Kommentit (18)
Ja minkäköhän lentoyhtiön kuvittelet kannattavan tällä tavalla?
Puolityhjiä koneita lentelisi sinne sun tänne.
Yhden lennon operointikustannukset on niin suuret, että käyttöasteen pitää olla vähintään 70-80% että edes kulut peittyy.
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Sopiva keskisormen näyttö ilmastonmuutospanikoitsijoille.
Ap:lle kovasti naureskellaan, mutta minusta tuossa on ihan pohdinnanarvoinen idea. Ei nyt tietenkään tunnin välein lennoiksi, mutta johonkin tuollaiseen suuntaan se voitaisiin viedä tulevaisuudessa. Muutenkin tulisi karsia turhia yhteyksiä rankalla kädellä.
Valtiot mukaan tukemaan tuota ja kaupallinen kilpailu pois.
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Tuollaiseksi upea etäinen 2000-luku taidettiin tosiaan kuvitella viisikymmentä vuotta sitten, loistavalla lentomukavuudella vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Noin suunilleen... Eli 8 bussia, noin 1,5 miljoonaa euroa, 1 lentokone 150 miljoonaa euroa. Siitä sitten laskemaan mikä sen lipun hinnaksi tulisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Noin suunilleen... Eli 8 bussia, noin 1,5 miljoonaa euroa, 1 lentokone 150 miljoonaa euroa. Siitä sitten laskemaan mikä sen lipun hinnaksi tulisi...
Joukkoliikenne maksetaan veroista tietysti joten ei väliä.
Ja varmasti tuollaiseen saa paljousalennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Noin suunilleen... Eli 8 bussia, noin 1,5 miljoonaa euroa, 1 lentokone 150 miljoonaa euroa. Siitä sitten laskemaan mikä sen lipun hinnaksi tulisi...
Joukkoliikenne maksetaan veroista tietysti joten ei väliä.
Ja veroprosenttisi tämänlaisen joukkoliikenteen jälkeen? Riittääkö 70%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Noin suunilleen... Eli 8 bussia, noin 1,5 miljoonaa euroa, 1 lentokone 150 miljoonaa euroa. Siitä sitten laskemaan mikä sen lipun hinnaksi tulisi...
Joukkoliikenne maksetaan veroista tietysti joten ei väliä.
Ja veroprosenttisi tämänlaisen joukkoliikenteen jälkeen? Riittääkö 70%?
Mikään hyvä ei ole ilmaista. Pääsisi kuitenkin käymään vaikka joka viikonloppu aurinkorannalla joten olisi sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti tuollaiseen saa paljousalennuksen.
Lentokoneissa ei kukaan maksa listahintaa. Esimerkiksi se 150miljoonaa maksava kone, niin listahinta on noin 250-300miljoonaa. Valmistuskustannukset on pitkälti yli 100miljoonaa, joten ei siitä valmistajalle suuria voittoja yhdestä koneesta jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti tuollaiseen saa paljousalennuksen.
Lentokoneissa ei kukaan maksa listahintaa. Esimerkiksi se 150miljoonaa maksava kone, niin listahinta on noin 250-300miljoonaa. Valmistuskustannukset on pitkälti yli 100miljoonaa, joten ei siitä valmistajalle suuria voittoja yhdestä koneesta jää.
Sori vain jos en ota tällaisia nippelitietoja faktoina vauva palstalla. Uskon että yksittäinen kone on hintava. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti tuollaiseen saa paljousalennuksen.
Lentokoneissa ei kukaan maksa listahintaa. Esimerkiksi se 150miljoonaa maksava kone, niin listahinta on noin 250-300miljoonaa. Valmistuskustannukset on pitkälti yli 100miljoonaa, joten ei siitä valmistajalle suuria voittoja yhdestä koneesta jää.
Sori vain jos en ota tällaisia nippelitietoja faktoina vauva palstalla. Uskon että yksittäinen kone on hintava. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Noin suunilleen... Eli 8 bussia, noin 1,5 miljoonaa euroa, 1 lentokone 150 miljoonaa euroa. Siitä sitten laskemaan mikä sen lipun hinnaksi tulisi...
Jos nyt silti vähän reality checkia vaikka tavallaan menee ohi aiheen. Uuden bussin hinta on miltsin kieppeillä, ei tuon verran kuin alkuperäisen kommentin kirjoittaja veikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi laajarunkoinen lentokone maksaa 150-200miljoonaa, yksi linja-auto 150-200tonnia. Laske siitä sitten monta konetta ajattelit reitille laittaa
Yhteen lentokoneeseen mahtuu 300, bussiin ehkä 40. Tällä perusteella lentokoneita tarvitaan noin 1/8 bussien lukumäärästä. Menikö oikein?
Noin suunilleen... Eli 8 bussia, noin 1,5 miljoonaa euroa, 1 lentokone 150 miljoonaa euroa. Siitä sitten laskemaan mikä sen lipun hinnaksi tulisi...
Jos nyt silti vähän reality checkia vaikka tavallaan menee ohi aiheen. Uuden bussin hinta on miltsin kieppeillä, ei tuon verran kuin alkuperäisen kommentin kirjoittaja veikkasi.
On vähän enemmän kuin se 150-200k, mutta ei milliä. Onnibussin kaksikerroksiset bussit on noin 600k, perus turistibussi noin 400k ja paikallisliikenne 200-300k
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti tuollaiseen saa paljousalennuksen.
Lentokoneissa ei kukaan maksa listahintaa. Esimerkiksi se 150miljoonaa maksava kone, niin listahinta on noin 250-300miljoonaa. Valmistuskustannukset on pitkälti yli 100miljoonaa, joten ei siitä valmistajalle suuria voittoja yhdestä koneesta jää.
Sori vain jos en ota tällaisia nippelitietoja faktoina vauva palstalla. Uskon että yksittäinen kone on hintava. Se riittää.
Näytä nyt vielä ne todelliset valmistuskustannukset.
Ottaisin itse ainaki pikavuoron porvoon kautta thaimaaseen