Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisten autojen kaatopaikka – ja me maksamme siitä hyvin kalliin hinnan
Puhumme isoista rahoista. Suomalaiset kuluttajat käyttivät viime vuonna ulkomailla – pääosin Ruotsissa – noin 800 miljoonaa euroa käytettyjen autojen hankintaan. Suomalaiset eivät hanki mitään pilkkahintaisia ajoneuvoja, vaan keskimäärin näistä tuontiautoista maksetaan 23 000 euroa. Kaikki tämä raha on pois Suomen markkinoilta. Samalla valtiolta jää saamatta myös verotuloja.
Käytännössä suomalaisten ostamat käytetyt autot ovat tärkeä osa länsinaapurin toimivaa autokauppaklusteria. Samalla autokanta uudistuu siellä ja liikenteen päästöt vähenevät, toisin kuin Suomessa.
Viime vuonna vanhojen autojen tuonti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 35 prosenttia ja Suomeen tuotiin ennätykselliset lähes 40 000 käytettyä henkilöautoa. Autoala on arvioinut, että Suomeen tuodaan tänä vuonna jo 50 000 käytettyä henkilöautoa.
Aikanaan autot romutetaan Suomessa ja romutus on omistajalle ilmaista.
On tultu ikään kuin tilanteeseen, jossa Suomesta on muodostunut länsiautojen kaatopaikka ja suomalaiset vielä ilolla maksavat siitä.
Kommentit (5)
Suomessa vanhoistakin autoista pidetään hyvää huolta, ne katsastetaan ja huolletaan säntillisesti. Tästä pitää olla ylpeitä, eikä missään tapauksessa ainakaan yrittää vääntää siitä häpeää.
Tuo pitäisi kieltää kokonaan, tai ainakin asettaa jonkinlainen tullimaksu tai vero, joka tekisi asiasta vähemmän houkuttelevaa.
Selvät päästörajat käyttöön ja rajat ylittävillä autoilla ei ajeta. Käytännössä rajaisi yli 10v ja suuri moottoriset autot sekä muut kulkuneuvot pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitäisi kieltää kokonaan, tai ainakin asettaa jonkinlainen tullimaksu tai vero, joka tekisi asiasta vähemmän houkuttelevaa.
Aivan samalla tavalla tuontiautoista maksetaan verot. Ne maksetaan tuonnin yhteydessä ja ovat aivan samat Ruotsista tuotaessa kuin esim. Saksasta.
https://www.mustread.fi/artikkelit/suomesta-tuli-vanhojen-ruotsalaisten…