Bussi ajelevat tyhjillään Espoossa - rahaa palaa
Sataykstoista pyyhältää aamuvarhaisella ohi - yksi matkustaja. Satanelonen tulee pian perässä - tyhjänä. Kello on yhdeksän maissa sunnuntai aamuna. Seurailen pihatöiden lomassa pitkin päivää tätä monien ihmettelemää ilmiötä. Koko päivän bussit suhaavat edestakaisin, eikä niissä ole koskaan viittä enempää matkustajaa - keskiarvona sanoisin ehkä kolme matkustajaa. Täytyy ihmetellä mitä HSL:n korkeapalkkaiset johtajat oikein tekevät työpäivänsä aikana. Eivät ainakaan liikennesuunnittelua. On tietysti hyvä, että meillä on julkinen liikenne, mutta eihän tässäkään ole mitään järkeä. Eikö näitä vuoroja voisi edes harventaa? Kuinka paljon tällaisessa palaa turhaan veronmaksajien rahoja?
Kommentit (22)
Onko edes pikkubusseja millä ajetaan?
Täällä maalla ei aja auto kun 2h välein arkisin ja siirryttiin (onneksi) pikkubussiin vuorojen vähentämisen sijaan.
Se on ilmastoteko. Ajavat kuumaa ilmaa pois helsingistä.
Julkinen liikenne pitäisi lakkauttaa, jos sille ei ole käyttäjiä. Tyhjien bussien ajattamisen maksaa henkilöautoilijat, koska joukkoliikennettä tuetaan ja autoilijoilta verotetaan enemmän kuin tienpito maksaa. Muutenkin joukkoliikenteessä matkustavalta pitäisi periä todelliset kustannukset matkasta ja lopettaa tuet.
Meidän työpaikan päättäriltä lähtee ekat aamun bussit tyhjänä, koska talossa ei ole vielä vuorolaisilta yö päättynyt.
Seuraavat lähtee sitten, että notkutaan puolesta tunnista tuntiin, odottaen seuraavaa.
On se ympäristöystävällisempää, kuin jos ne muutamakin alkaisi kulkea omalla autolla jos ei olisi bussia.l
Hankittiin toinen auto. Metron liityntäliikenne pidentää matka-aikoja, busseja kulkee muutama tunnissa.
Voisi ruveta perimään ylimääräistä veroa matkustajilta hiljaisina aikoina, kun tienkäyttömaksuja ajetaan paljon ekologisemmin liikkuville autoilijoillekin. Ja tämä tosiaan vielä kaikkien verojen ja joukkoliikenteen subventioiden päälle, mikä on järkyttävää rahastusta ja suorastaan syrjintään verrattavaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
On se ympäristöystävällisempää, kuin jos ne muutamakin alkaisi kulkea omalla autolla jos ei olisi bussia.l
Eipä taida olla.
Keskuudessamme on uusi provoilija, bussien tyhjäkäyttöhullu:)
Se yhden matkustajan kuljettava bussi voi kuitenkin olla ainoa, jolla vuorotyöläinen pääsee töihin tai töistä kotiin.
Mitä ehdotat ratkaisuksi, yksityisautoiluako?
Bussiliikenne Espoossa on muutenkin aivan pielessä. Esim. siskoni lapset pääsivät ennen metroa harrastukseensa suoraan kotiovelta (harrastus siis noin 15-20 km päässä kodista) ja matkaa kesti puolisen tuntia. Metron tultua lasten on mentävä ensin bussilla metrolle. Metrolla Helsinkiin, Helsingistä bussilla takaisin Espooseen ja kävelyä 1,5 km ja aikaa tähän menee 1,5 tuntia. Bussilinjoja lakkautettiin, kun oletettiin, että kaikki haluavat mennä metrolla eikä otettu huomioon, että Espoon sisäinen liikenne ei toimi nyt ollenkaan.
Ehkä ne bussit huristavat tyhjinä, kun ihmiset ovat hankkineet auton pysytäkseen kuskaamaan lapsiaan harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisi ruveta perimään ylimääräistä veroa matkustajilta hiljaisina aikoina, kun tienkäyttömaksuja ajetaan paljon ekologisemmin liikkuville autoilijoillekin. Ja tämä tosiaan vielä kaikkien verojen ja joukkoliikenteen subventioiden päälle, mikä on järkyttävää rahastusta ja suorastaan syrjintään verrattavaa toimintaa.
Hieno idea. *sarkasmia* Lisämaksuja siis maksaisivat pienipalkkaiset vuorotyötä tekevät, joita nykyään on enemmän, kun on ravintoloita ja kauppoja auki läpi yön.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne pitäisi lakkauttaa, jos sille ei ole käyttäjiä. Tyhjien bussien ajattamisen maksaa henkilöautoilijat, koska joukkoliikennettä tuetaan ja autoilijoilta verotetaan enemmän kuin tienpito maksaa. Muutenkin joukkoliikenteessä matkustavalta pitäisi periä todelliset kustannukset matkasta ja lopettaa tuet.
Ja työttömiksi kaikki ne julkisen liikenteen käyttäjät?
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne pitäisi lakkauttaa, jos sille ei ole käyttäjiä. Tyhjien bussien ajattamisen maksaa henkilöautoilijat, koska joukkoliikennettä tuetaan ja autoilijoilta verotetaan enemmän kuin tienpito maksaa. Muutenkin joukkoliikenteessä matkustavalta pitäisi periä todelliset kustannukset matkasta ja lopettaa tuet.
No joo. Voidaanhan me lopettaa julkinen liikenne ja pakottaa kaikki yksityisautoilijoiksi. Sen jälkeen onkin hyvä nostaa polttoaineveroja ja tiemaksuja oikein kunnolla, jotta saadaan ympäristövaikutukset ja ruuhkat kuriin.
Kulkisivat bussit stana edes puoli tuntia aikaisemmin täällä korvessa, niin voisi peräti töihin alkaa kulkemaan. Mutta joku virallinen taho on ilmeisesti päättänyt, ettei ihmisten tartte ennen kello kahdeksaa päästä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Bussiliikenne Espoossa on muutenkin aivan pielessä. Esim. siskoni lapset pääsivät ennen metroa harrastukseensa suoraan kotiovelta (harrastus siis noin 15-20 km päässä kodista) ja matkaa kesti puolisen tuntia. Metron tultua lasten on mentävä ensin bussilla metrolle. Metrolla Helsinkiin, Helsingistä bussilla takaisin Espooseen ja kävelyä 1,5 km ja aikaa tähän menee 1,5 tuntia. Bussilinjoja lakkautettiin, kun oletettiin, että kaikki haluavat mennä metrolla eikä otettu huomioon, että Espoon sisäinen liikenne ei toimi nyt ollenkaan.
Ehkä ne bussit huristavat tyhjinä, kun ihmiset ovat hankkineet auton pysytäkseen kuskaamaan lapsiaan harrastuksiin.
Tätä ihmettelen itsekkin, kun tuli nämä uudet a, b, c, d vyöhykkeet. Asun d vyöhykkeellä ja työpaikka on toisessa päässä d vyöhykkeellä. Minun pitäisi kulkea julkisilla a:n ja b:n kautta, koska ei ole poikittaisliikennettä pelkällä d vyöhykkeellä. Siksi auto.
Vierailija kirjoitti:
Ja työttömiksi kaikki ne julkisen liikenteen käyttäjät?
Meiltä lakkautettiin bussi, mutta ei minua silti irtisanottu töistä. Eivät liity toisiinsa mitenkään. Ostin käytetyn auton ja jatkoin töissäkäyntiä normaalisti. Muuttaminen ei ollut vaihtoehto perheen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussiliikenne Espoossa on muutenkin aivan pielessä. Esim. siskoni lapset pääsivät ennen metroa harrastukseensa suoraan kotiovelta (harrastus siis noin 15-20 km päässä kodista) ja matkaa kesti puolisen tuntia. Metron tultua lasten on mentävä ensin bussilla metrolle. Metrolla Helsinkiin, Helsingistä bussilla takaisin Espooseen ja kävelyä 1,5 km ja aikaa tähän menee 1,5 tuntia. Bussilinjoja lakkautettiin, kun oletettiin, että kaikki haluavat mennä metrolla eikä otettu huomioon, että Espoon sisäinen liikenne ei toimi nyt ollenkaan.
Ehkä ne bussit huristavat tyhjinä, kun ihmiset ovat hankkineet auton pysytäkseen kuskaamaan lapsiaan harrastuksiin.
Tätä ihmettelen itsekkin, kun tuli nämä uudet a, b, c, d vyöhykkeet. Asun d vyöhykkeellä ja työpaikka on toisessa päässä d vyöhykkeellä. Minun pitäisi kulkea julkisilla a:n ja b:n kautta, koska ei ole poikittaisliikennettä pelkällä d vyöhykkeellä. Siksi auto.
Olen itse täysin samassa tilanteessa.
T. Toinen D vyöhykkeellä asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne pitäisi lakkauttaa, jos sille ei ole käyttäjiä.- -
No joo. Voidaanhan me lopettaa julkinen liikenne ja pakottaa kaikki yksityisautoilijoiksi.
Miksi liioittelet? Ei kaikkea julkista tarvitse lakkauttaa. Vain ne linjat pois, mille ei riitä käyttäjiä.
Nyt on loma-aika, voisiko mitenkään vaikuttaa..
Osa meistä tosin työskentelee kesällä, ja töihin on päästävä vaikka olisi se ainoa matkustaja bussissa.