Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköauto syttyi latauksessa palamaan.

Vierailija
05.07.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006164796.html

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?
Täytyykö taloyhtiöiden alkaa latauspisteiden investoinnin yhteydessä järjestämään myös 24/7palovartiointi?

Tapaus on jo ainakin toinen muutaman kuukauden sisään.

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2530404

Jos asiaa tarkastellaan sähköautojen tämänhetkisen osuuden autokannasta näkökulmasta ja varsinkin niiden osuuden tavoitteelisesta tasosta tulevaisuudessa, voidaan puhua jo vakavasta paloturvallisuusriskistä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun noita sähköpyöriäkin ja muita härpäkkeitä tuputetaan kansalle, pian on varastorakennus tuhkana eikä siellä viitsi pitää mitään tähdellistä tallessa.

Vierailija
2/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän kirjoittanut vielä kukaan muu ap:n lisäksi?

Vierailija
4/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton latauksessa käytetään varsin suuria tehoja, jo ihan kotioloissa 16A voimavirtapistokkeista.

Kaapelit, liittimet, niiden kosketuspinnat, akkuston sisäisestä kunnosta puhumattakaan, tulisi olla täysin virheettömässä kunnossa AINA?

Tällaiset tapaukset varmaankin ajavat ennenpitkää tilanteeseen, jossa akuston ja sen lataamiseen käytetyn kaluston kunto on pakko saada kontrolloidun katsatusjörjestelmän alaisuuteen?

Tämä on varmasti tiedossa, mutta se tulee lisäämään sähköauton käyttökustannuksia huomattavasti, joten asiaa hyssytellään parhaan mukaan? Ei hätää, kyllä vakuutusyhtiöt tulevat huolehtimaan osastaan ja tilanne realisoituu ennenpitkää..

Vierailija
5/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tähän kirjoittanut vielä kukaan muu ap:n lisäksi?

Ei tietenkään ole.

Kukaan täysipäinen ei huolestu, vailla sähköautot alkaa sytyttää parkkihalli-/autokatospaloja tulevaisuudessa enenevässä määrin?

Vierailija
6/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?

Miten niin nykyäänkin? Palaahan perinteisetkin autot ja vieläpä paljon useammin. Jenkeissä palaa lähemmäs pari sataa tuhatta perinteistä autoa joka vuosi. Ei niistä uutista tietenkään saa. Sähköauto palaa tilastojen valossa huomattavasti harvemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Ai se, että sähköauto palaa kymmenen kertaa harvemmin kuin polttomoottoriauto, on syy olla ostamatta niitä? Millä älykääpiölogiikalla?

Ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte mekastamaan.

Vierailija
8/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetusti bensahan ei ole tulenarkaa ollenkaan eikä bensa-autoja koskaan syty palamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?

Miten niin nykyäänkin? Palaahan perinteisetkin autot ja vieläpä paljon useammin. Jenkeissä palaa lähemmäs pari sataa tuhatta perinteistä autoa joka vuosi. Ei niistä uutista tietenkään saa. Sähköauto palaa tilastojen valossa huomattavasti harvemmin.

Sähköauto palaa useammin ja nimenomaan tilastojen valossa.

Sähköautojen määrä ja ennenkaikkea se, että ne ovat vielä suhteellisen uusia tekevät sen, että tilastojen valossa jo nämä 2 uutisoitua paloa 1/3 vuoden sisään nostavat asian huolestuttavaksi.

Montako itsesyttynyttä alle 5v. polttomoottoriautoa on tilastoitu vaikkapa viimeisen 10 vuoden aikana?

Sähköautoja on Suomessa tällä hetkellä vajaa 3000kpl. liikennekäytössä. Polttomoottorihenkilöautoja vajaa 3 miljoonaa... Tarkoittaa, että viimesellä vuosikolmanneksella olisi pitänyt olla enemmän kuin 2000 itsesyttynyttä autopaloa, jotta väitteesi niiden suhteellisesta yleisyydestä olisi mitenkään järkevä.

Vierailija
10/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Ai se, että sähköauto palaa kymmenen kertaa harvemmin kuin polttomoottoriauto, on syy olla ostamatta niitä? Millä älykääpiölogiikalla?

Ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte mekastamaan.

Sitten kun/jos sähköautoja on yhtä paljon kuin bensa-autoja nyt, niin voipi tilastot keikahtaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?

Miten niin nykyäänkin? Palaahan perinteisetkin autot ja vieläpä paljon useammin. Jenkeissä palaa lähemmäs pari sataa tuhatta perinteistä autoa joka vuosi. Ei niistä uutista tietenkään saa. Sähköauto palaa tilastojen valossa huomattavasti harvemmin.

Sähköauto palaa useammin ja nimenomaan tilastojen valossa.

Sähköautojen määrä ja ennenkaikkea se, että ne ovat vielä suhteellisen uusia tekevät sen, että tilastojen valossa jo nämä 2 uutisoitua paloa 1/3 vuoden sisään nostavat asian huolestuttavaksi.

Montako itsesyttynyttä alle 5v. polttomoottoriautoa on tilastoitu vaikkapa viimeisen 10 vuoden aikana?

Sähköautoja on Suomessa tällä hetkellä vajaa 3000kpl. liikennekäytössä. Polttomoottorihenkilöautoja vajaa 3 miljoonaa... Tarkoittaa, että viimesellä vuosikolmanneksella olisi pitänyt olla enemmän kuin 2000 itsesyttynyttä autopaloa, jotta väitteesi niiden suhteellisesta yleisyydestä olisi mitenkään järkevä.

Ja huomio nimenomaan siinä, että sähköautot ovat käytännössä max. 5 vuotta vanhoja, Suomen autokannan keski-iän ollessa 12 vuotta. Sähköautojen keski-ikä lienee alle 2 vuotta? (arvaus) joten voidaan ajatella, että paloturvallisuus ei auton iän 5-6 kertaistuessa ainakaan parane?

Vierailija
12/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sentään räjähtänyt niinkuin vetyasema Norjassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto palaa useammin ja nimenomaan tilastojen valossa.

Sähköautojen määrä ja ennenkaikkea se, että ne ovat vielä suhteellisen uusia tekevät sen, että tilastojen valossa jo nämä 2 uutisoitua paloa 1/3 vuoden sisään nostavat asian huolestuttavaksi.

Eivätkä nosta. Polttomoottoriauto syttyy tuleen 3 sekunnin välein Yhdysvalloissa.

"Each year, from 2014 to 2016, an estimated 171,500 highway vehicle fires occurred in the United States"

-FEMA

Montako itsesyttynyttä alle 5v. polttomoottoriautoa on tilastoitu vaikkapa viimeisen 10 vuoden aikana?

"Data from the NFPA shows that while accidents only accounted for four percent of car fires"

Eli 96 % paloista syntyy muualla kuin onnettomuuksissa.

Et kaiketi tiedä, mutta polttomoottoriautoissakin on sähköjärjestelmiä, jotka sytyttävät tulipaloja.

Tarkoittaa, että viimesellä vuosikolmanneksella olisi pitänyt olla enemmän kuin 2000 itsesyttynyttä autopaloa, jotta väitteesi niiden suhteellisesta yleisyydestä olisi mitenkään järkevä.

Niiden määrä lasketaankin sadoissa tuhansissa. Nämäkin esitellyt polttomoottoriautopalot ovat pelkästään Yhdysvaltojen lukuja, vaikka sähköautopalot uutisoidaan Kiinasta asti.

Vierailija
14/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Ai se, että sähköauto palaa kymmenen kertaa harvemmin kuin polttomoottoriauto, on syy olla ostamatta niitä? Millä älykääpiölogiikalla?

Ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte mekastamaan.

Sitten kun/jos sähköautoja on yhtä paljon kuin bensa-autoja nyt, niin voipi tilastot keikahtaa...

Ai että suhteellinen todennäköisyys muuttuu, kun absoluuttiset määrät muuttuvat? Herää nyt pahvi. Eiväthän tilastot sillä keikahda, että sähköautojen määrä lisääntyy, koska kyse on suhteellisesta luvusta.

Mitä ihmeen aivokääpiöitä tämäkin palsta on oikein täynnä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Ai se, että sähköauto palaa kymmenen kertaa harvemmin kuin polttomoottoriauto, on syy olla ostamatta niitä? Millä älykääpiölogiikalla?

Ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte mekastamaan.

Vierailija kirjoitti:

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?

Miten niin nykyäänkin? Palaahan perinteisetkin autot ja vieläpä paljon useammin. Jenkeissä palaa lähemmäs pari sataa tuhatta perinteistä autoa joka vuosi. Ei niistä uutista tietenkään saa. Sähköauto palaa tilastojen valossa huomattavasti harvemmin.

Jos sähköautoja on 10 ja niistä palaa 3, polttoaineautoja 100 ja niistä palaa 10, niin kumpia silloin palaa suhteessa enemmän?

Nyt sähköautoja ei ole liikkeellä juuri mitään polttoaineisiin autoihin verrattuna joten ei niitä voi tietenkään määrällisesti syttyä yhtä montaa kun polttoaine autoja!

Vierailija
16/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot ovat tässä mielessä jopa turvallisempia kuin polttomoottoriautot

https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/…

Vierailija
17/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Ai se, että sähköauto palaa kymmenen kertaa harvemmin kuin polttomoottoriauto, on syy olla ostamatta niitä? Millä älykääpiölogiikalla?

Ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte mekastamaan.

Vierailija kirjoitti:

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?

Miten niin nykyäänkin? Palaahan perinteisetkin autot ja vieläpä paljon useammin. Jenkeissä palaa lähemmäs pari sataa tuhatta perinteistä autoa joka vuosi. Ei niistä uutista tietenkään saa. Sähköauto palaa tilastojen valossa huomattavasti harvemmin.

Jos sähköautoja on 10 ja niistä palaa 3, polttoaineautoja 100 ja niistä palaa 10, niin kumpia silloin palaa suhteessa enemmän?

Nyt sähköautoja ei ole liikkeellä juuri mitään polttoaineisiin autoihin verrattuna joten ei niitä voi tietenkään määrällisesti syttyä yhtä montaa kun polttoaine autoja!

Miksi kyselet tyhmiä? Miten vaikeaa voi olla tajuta, että sähköautoja palaa vähemmän suhteessa niiden lukumäärään?

Kukaan ei ole mitään täällä puhunutkaan mistään vähäisemmistä palomääristä, vaan vähäisemmästä suhteellisesta palomäärästä.

Mikä, tampioille tiedoksi, tarkoittaa sitä, että jos on 100 sähköautoa ja 100 polttomoottoriautoa, niin sähköautoja palaa 1 ja polttomoottoriautoja palaa 11.

Vierailija
18/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että tällainenkin riski on nykyään olemassa tuolla parkkipaikalla?

Miten niin nykyäänkin? Palaahan perinteisetkin autot ja vieläpä paljon useammin. Jenkeissä palaa lähemmäs pari sataa tuhatta perinteistä autoa joka vuosi. Ei niistä uutista tietenkään saa. Sähköauto palaa tilastojen valossa huomattavasti harvemmin.

Sähköauto palaa useammin ja nimenomaan tilastojen valossa.

Sähköautojen määrä ja ennenkaikkea se, että ne ovat vielä suhteellisen uusia tekevät sen, että tilastojen valossa jo nämä 2 uutisoitua paloa 1/3 vuoden sisään nostavat asian huolestuttavaksi.

Montako itsesyttynyttä alle 5v. polttomoottoriautoa on tilastoitu vaikkapa viimeisen 10 vuoden aikana?

Sähköautoja on Suomessa tällä hetkellä vajaa 3000kpl. liikennekäytössä. Polttomoottorihenkilöautoja vajaa 3 miljoonaa... Tarkoittaa, että viimesellä vuosikolmanneksella olisi pitänyt olla enemmän kuin 2000 itsesyttynyttä autopaloa, jotta väitteesi niiden suhteellisesta yleisyydestä olisi mitenkään järkevä.

Ja huomio nimenomaan siinä, että sähköautot ovat käytännössä max. 5 vuotta vanhoja, Suomen autokannan keski-iän ollessa 12 vuotta. Sähköautojen keski-ikä lienee alle 2 vuotta? (arvaus) joten voidaan ajatella, että paloturvallisuus ei auton iän 5-6 kertaistuessa ainakaan parane?

Täysin epäoleellinen pointti.

Kun vihreä ideologia ajaa kehitystä, tuollaisilla seikoilla ei ole mitään arvoa.

Vierailija
19/21 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa samalla kieltää liesien ja tupakan myynti, koska nekin aiheuttavat asuntopaloja.

Vierailija
20/21 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyhallitus haluaisi että ostamme näitä vallan käyttöön.

Taas yksi syy olla ostamatta.

Minkä vallan käyttöön?