Kokoomuslaiset selittäkää, miten esim. pääkaupunkiseutu säästää sillä, että siellä suhaa monen eri firman busseja paikallisliikenteessä?
Eikö yksi kaupungin omistama firma tulisi kokonsa vuoksi edullisemmaksi, koska kaluston ja henkilöstön käyttö olisi joustavampaa isossa firmassa? Ja hankinnat voisi tehdä järkevämmin koko alueen tarvetta varten. Eikä tarvitsisi tilittää osakkeenomistajille voittoa.
Kommentit (6)
Tekivätkö Kokoomuksen edustajat ihan yksin tuollaisen päätöksen?
Mielenkiintoista.
No ei tietenkään tulisi. Tuollainen firma olisi täysin tehoton kun rahaa voisi hassata surutta pohjattomasta kaivosta eikä mitään tavoitteita voiton tavoitteluun olisi. Nimenomaan useat yksityiset yritykset luovat kilpailua ja se taas edistää kustannustason alentumista kun yhtiöt pyrkii tekemään voittoa ja samalla kilpailemaan toistensa kanssa jotta voittaisivat tarjoukset.
Valtion, kuntien ym. ei ole tarkoitus harjoittaa minkäänlaista yritystoimintaa eikä kilpailla yksityisten yritysten kanssa, johan siihen jo EU:kin puuttuu jos yht'äkkiä julkinen sektori alkaa kilpailla yksityisen kanssa kun se vääristää aika raskaasti markkinoita.
Mitä tarkoitat? Ne bussit ovat kaupungin omistamia. Niitä vaan ajaa yksityiset liikennöitsijät, koska kaupunki ei kykene kapasiteetin puolesta kattamaan koko verkostoa. Kilpailuttaminen takaa, että homma pelaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Ne bussit ovat kaupungin omistamia. Niitä vaan ajaa yksityiset liikennöitsijät, koska kaupunki ei kykene kapasiteetin puolesta kattamaan koko verkostoa. Kilpailuttaminen takaa, että homma pelaa hyvin.
Ei ne bussit ole kaupungin omistamia.
monopoli ja varma raha passivoi. Ihan sama onko se yksityisomisteinen tai julkisomisteinen yhtiö. Ei mitään tarvetta parantaa tehokkuutta.
Mulla olisi vastaus, mutta mä olen demari. Pahoitteluni.