Oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta!
Saana-Riikka Lahtinen on keskeyttänyt kolme ammattitutkintoa –Yle kysyi ammattikouluilta: Oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta
Kommentit (28)
Lopetettaisiin se kiusaaminen niin mitään ongelmia ei olisi.
Lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin lisää ammattilaisia ja satsausta. Monilla nuorilla ei ole nykyään minkäänlaista kodin mallia ns.normaalista koulu- ja työelämästä. Elämämkoululaisuus on jo sukupolvien ketju.
Lapset ja nuoret on tulevaisuus. Olisi hyvä jos tulevaisuudella olisi pää kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetettaisiin se kiusaaminen niin mitään ongelmia ei olisi.
Saat kuullostamaan asian vähän liian yksinkertaiselta. Oma kokemukseni on, että omaksi onnekseni ainakin osa kiusaajista ei päässyt kehnon koulumenestyksensä vuoksi jatkamaan samassa paikassa opintojaan kuin minä ja osalla oli jo tuolloin (siis oppivelvollsuuden päättymisen aikoihin) nähtävissä enemmän ja vähemmän enteistä siitä, että elämänhallinta tulee olemaan haastavaa, eikä vähiten siksi, että pääsy jatkamaan opintoja jossain takkusi,
Mutta toisaalta edelleen oman kokemukseni mukaan ja elämäni isoimpia petymyksiä on ollut havaintoni siitä, ettei pelkästään erinoamien ja kiitettävä koulumenestyminen poista sitä, etteikö voisi kiusata.
Hyvin varautuneeksi olenkin oppinut tulemaan kaikkia niitä paikkoja kohtaan, joissa kovasti julistetaan ja toitotetaan suureen ääneen kuinka heillä ("täällä") ei kiusata ketään eikä mitään ja kuinka kaikki ovat hyvissä ja erinomaisissa väleissä keskenään. - Hieno ja erinomaine juttu ja toivottavasti näin on oikeasti. Itse vain olen pettynyt liian monta kertaa ja huomannut ettei näin aina ole. Valitettavasti. - Yritän kyllä, etten itse edistäsi kiusaamisra, sillä kiusaamista voi olla myös se, että yksinertaisesti vain ummistaa silmänsä ja sulkee korvansa.
Hallituksen ensimmäinen huono päätös ja mistäs tähän ja vanhusten vappusatasiin revitään rahat?
We don’t need no education. We don’t need no thought control.
En ymmärrä ongelmaa. Jokainen nuori saa paikan ammattikoulusta, jossa on ns. kirjoilla eli opiskelupaikka on siellä. Fiksut voi hakea lukioon ja ammattikoulun eri linjoille, lopuille riittää, että ovat 3 vuotta oppilaitoksessa noin niin kuin teoriassa, oikeasti voivat olla kotona tms. Sitten 3v kuluttua (kun ovat 18v), saavat todistuksen siitä, että keskiaste suoritettu elämäm koulun linjalla.
En tajua miksi Suomi pitää tuhota tällä tavalla. Ensin erityislapset tavallisiin luokkiin eikä pilipaliporukasta pääse kohta eroon edes toisella asteella
Meidän perhettä auttaa, emmekä ole yksin. Voitte mollata päätöstä vain omasta puolestanne ja melkoisia negatiivisuuden suoltajia olettekin.
Ihanaa. Lapsillani on samat oikeudet vanhempien pienistä varoista huolimatta. Puhuimme tästä jo kotona. Ihan on juhlan akka. Hienoa työtä siellä hallituksessa.
Ainakaan työhön pääsy ei parane niin kauan kun ei ole työpaikkoja.
Oppivelvollisuuden pidentäminen toisen asteen koulutukseen ei todellakaan auta, jos ei puututa lasten ongelmiin, käytöshäiriöihin, oppimisvaikeuksiin ja tuen tarpeeseen jo viimeistään alakoulussa, mieluummin jo aiemmin jos ongelmia ilmenee. Ei ole mitään järkeä siinä, että ongelmia on pahimmassa vaiheessa jo päivähoitoikäisenä, koulussa niihin ei saa mitään apua ja tukea, ryhmäkokoja vain kasvatetaan, tukiopetusta ei ole, luokalle ei voi jättää ja peruskoulun loppuessa oppilaat ovat aivan hätää kärsimässä. Ja sitten olisi pakko mennä ammattikouluun tai lukioon? Miksi ihmeessä?
Jos halutaan ehkäistä syrjäytymistä, niin pitäisi ehkäistä ongelmia jo alussa, ja saada kaikki oppimaan ja kiinnostumaan oppimisesta. Silloin ei syrjäytymistä olisi, ja ongelmakin olisi huomattavasti vähemmän.
Minä olisin halunnut käydä peruskouluni rauhassa. Mutta ei, kun kukaan ei koskaan puuttunut kiusaamiseeni. Olisin halunnut lakata olemasta, enkä olla muiden nöyryytettävänä joka arkipäivä.
Ei ollut helppoa jatkaa lukioon, mutta ammattikouluun vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuuden pidentäminen toisen asteen koulutukseen ei todellakaan auta, jos ei puututa lasten ongelmiin, käytöshäiriöihin, oppimisvaikeuksiin ja tuen tarpeeseen jo viimeistään alakoulussa, mieluummin jo aiemmin jos ongelmia ilmenee. Ei ole mitään järkeä siinä, että ongelmia on pahimmassa vaiheessa jo päivähoitoikäisenä, koulussa niihin ei saa mitään apua ja tukea, ryhmäkokoja vain kasvatetaan, tukiopetusta ei ole, luokalle ei voi jättää ja peruskoulun loppuessa oppilaat ovat aivan hätää kärsimässä. Ja sitten olisi pakko mennä ammattikouluun tai lukioon? Miksi ihmeessä?
Jos halutaan ehkäistä syrjäytymistä, niin pitäisi ehkäistä ongelmia jo alussa, ja saada kaikki oppimaan ja kiinnostumaan oppimisesta. Silloin ei syrjäytymistä olisi, ja ongelmakin olisi huomattavasti vähemmän.
Minä olisin halunnut käydä peruskouluni rauhassa. Mutta ei, kun kukaan ei koskaan puuttunut kiusaamiseeni. Olisin halunnut lakata olemasta, enkä olla muiden nöyryytettävänä joka arkipäivä.
Ei ollut helppoa jatkaa lukioon, mutta ammattikouluun vielä vähemmän.
Etkö edes kertonut kellekään kiusaamisesta? En minäkään kauan sitten kertonut ja siltikin oppivelvollisuuden pidentäminen on mielestäni hyvä päätös. Eiköhän ne pahimmat tollot jätä kouluun menemättä ja kiusaamista on paremmissakin piireissä ja työpaikoillakin. Kaikkeen ei ole ratkaisuja sormia napsauttamalla.
Jos nyt on kymmenen pudokasta ja jatkossa niitä on vaikka kolme, niin auttaahan se. Kaikkia ei ikinä, millään konstilla, voi auttaakaan.
Jokainen voi itse miettiä mihin ryhmään haluaa kuulua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Jokainen nuori saa paikan ammattikoulusta, jossa on ns. kirjoilla eli opiskelupaikka on siellä. Fiksut voi hakea lukioon ja ammattikoulun eri linjoille, lopuille riittää, että ovat 3 vuotta oppilaitoksessa noin niin kuin teoriassa, oikeasti voivat olla kotona tms. Sitten 3v kuluttua (kun ovat 18v), saavat todistuksen siitä, että keskiaste suoritettu elämäm koulun linjalla.
Tarvitaan apua koska nuoret eivät osaa keskittyä aiheeseen tai eivät saa asiasta kiinni en tiedä.Toivottavasti saadaan apua jota nyt ei ole heillä.
Minä tunnen useamman jotka olivat kahden vaiheilla lukion ja amiksen valinnan välillä, mutta valitsivat amiksen koska lukio olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi, joten kyllä tämä tulevaisuudessa ilmainen opiskelu mielestäni on omiaan edistämään tasa-arvoisuutta. Nuorten työtilanteenkin ollessa tällä hetkellä melko huono, on erinomainen aika satsata nuorten koulutukseen, ei oppi ojaan kaada.
Jos ei kouluttaudu ei ole myöskään valmis ammattiin tekemään töitä.
Tämä juju on myös tietyn vähemmistön oivallinen keino saada helpommin tukia.
Työnteosta pitäisi tehdä kannattavampaa. Mitä järkeä on hankkia koulutus, kun palkka on vain muutama hunttia enemmän kuin mitä tukina saisi?
Miksi pomot vetää välistä nykyään?
Duunareiden ostovoima ei ole noussut 90-luvulta mihinkään.
Tämä toisen asteen pakotus on parasta mitä nuorille ja nuorille aikuisille voi antaa. Vielä kun opettajat saisivat enemmän työrauhaa ja resursseja hoitaa työnsä hyvin, niin hyvä tulee.
No onhan se selvä viesti yhteiskunnalta että pitää kouluttautua. Ei se jokaista tietenkään auta.
Ilmaiset materiaalit voi auttaa taloudellisesti pienituloisia perheitä.
Jos mikään pakko ei auta, niin miksi peruskoulukaan sitten on pakollinen?
Hyvä juttu. Koulutus on se juttu ja väylä jonka kautta aikuistutaan ja siirrytään työelämään ja tuetaan hyvinvointiyhteiskuntaa.
Juuri näin. Kiitos päättäjille oivallisesta päätöksestä.
Suomi tulee olemaan tulevaisuudessa hyvin viisas ja kansalaisten arvo nousee.
Valitettavasti osan itsetunto ei kestä opiskelua.
Opettajille enemmän resursseja motivoida ihmisiä onnistumaan ja löytämään mieli eteenpäin.
Ei kukaan oikeasti halua olla kouluttamaton ja syrjäytyä.
Vuosikymmenten oikeistopolitiikka on heikentänyt monien itsetuntoa. Hyvä että sille saatiin nyt stoppi.
Koulutus on paras aktivointi. Ei pupuhyppelykurssit ja jatkuva leikkaaminen.
Suomessa on ollut maailman parhaimmat opettajat. Pitäisi korjata rivejä ja auttaa niitä opettajia, jotka ovat menettäneet uskonsa. Opettajille enemmän arvostusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuuden pidentäminen toisen asteen koulutukseen ei todellakaan auta, jos ei puututa lasten ongelmiin, käytöshäiriöihin, oppimisvaikeuksiin ja tuen tarpeeseen jo viimeistään alakoulussa, mieluummin jo aiemmin jos ongelmia ilmenee. Ei ole mitään järkeä siinä, että ongelmia on pahimmassa vaiheessa jo päivähoitoikäisenä, koulussa niihin ei saa mitään apua ja tukea, ryhmäkokoja vain kasvatetaan, tukiopetusta ei ole, luokalle ei voi jättää ja peruskoulun loppuessa oppilaat ovat aivan hätää kärsimässä. Ja sitten olisi pakko mennä ammattikouluun tai lukioon? Miksi ihmeessä?
Jos halutaan ehkäistä syrjäytymistä, niin pitäisi ehkäistä ongelmia jo alussa, ja saada kaikki oppimaan ja kiinnostumaan oppimisesta. Silloin ei syrjäytymistä olisi, ja ongelmakin olisi huomattavasti vähemmän.
Minä olisin halunnut käydä peruskouluni rauhassa. Mutta ei, kun kukaan ei koskaan puuttunut kiusaamiseeni. Olisin halunnut lakata olemasta, enkä olla muiden nöyryytettävänä joka arkipäivä.
Ei ollut helppoa jatkaa lukioon, mutta ammattikouluun vielä vähemmän.
Etkö edes kertonut kellekään kiusaamisesta? En minäkään kauan sitten kertonut ja siltikin oppivelvollisuuden pidentäminen on mielestäni hyvä päätös. Eiköhän ne pahimmat tollot jätä kouluun menemättä ja kiusaamista on paremmissakin piireissä ja työpaikoillakin. Kaikkeen ei ole ratkaisuja sormia napsauttamalla.
Kyllä kerroin.
Ja näkyihän ja kuuluihan se myös opettajille, mutta he eivät puuttuneet millään tavalla, olivat kuin eivät näkisi ja kuulisi mitään. Jos menin sanomaan opettajalle jotain, sain kuulla vain "Pojat on poikia" ja "älä välitä, ei ne tosissaan".
Koko ajan huudeltiin, haukuttiin, tönittiin, tavaroita piilotettiin, rikottiin ja varastettiin.
Syytettiin kaikesta, esim. Pekka kirjoitti seinään "Kyösti on hom.o" ja sitten koko luokka väitti että minä olisin kirjoittanut seinään.
Ryhmä- ja parityöt tein aina yksin, kukaan ei huolinut minua parikseen. Opettajaa ei kiinnostanut, että luokassa oli 20 oppilasta, kaikki muut pareittain ja yksi kolmen hengen ryhmä ja minä yksin. Hän vain sanoi "Ei se haittaa".
Ryhmätöissä kukaan ei huolinut minua ryhmäänsä, ei vaikka opetttaja olisi arponut ryhmät. Huudeltiin "Ei tuo kyllä meidän ryhmään tule!" ja opettaja sanoi "No minä voin antaa sinulle oman aiheen niin voit tehdä oman ryhmätyön ihan yksin".
Liikuntatunnilla minut valittiin joukkueeseen aina viimeisenä, vaikka olin liikunnassa todella hyvä. Pariksi ei meinannut suostua kukaan. Pukuhuoneessa haukuttiin vaatteitani, ihan sama millaiset ne olivat.
Heiteltiin tavaroilla ja ammuttiin kuminauhoilla naamaan, ja naureskeltiin "Oho, osui silmään, näittekö! Nyt melkein osui silmään, höhöhöö! Osuin poskeen, kattokaa, nyt se itkee!" Ja niin että kaikki näkevät ja kuulevat, opettajakin katselee, mutta jatkaa opetusta kuin ei mitään.
Jatkuvaa nöyryyttämistä ensimmäiseltä luokalta yhdeksänen luokan loppuun, enkä oikeastaan edes tiedä että miksi ja mistä se edes lähti. Ja kukaan ei ikinä peruskoulun aikana puuttunut vaikka kiusaaminen näkyi ja kuului kauas.
Minusta ensisijaisesti opettajien pitäisi puuttua tuohon, eikä olla kuin ei mitään. Heti ensimmäisestä ke.hari-huutelusta ja syrjimisestä laitettaisiin haukkuja ahtaalle.
Kyllähän lapsillekin pitää opettaa että paras kaveri ei tarvitse olla, mutta toimeen pitää tulla ja kaikille antaa koulurauha. Vaikka ei välitunneilla tai vapaa-ajalla haluaisi olla yhdessä, niin luokassa silti annetaan jokaisen olla rauhassa, tehdään ryhmä- ja parityöt asiallisesti, ja ruokalassa ei tönitä ja sotketa toisen ruokia.
Oppivelvollisuuden pidentäminen aiheuttaa vain lisää käytännön ongelmia eikä poista nykyisiä. Täysi vitsi.
Terveisin lukion opettaja