Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla pienyrittäjillä sama ongelma?

Vierailija
21.05.2019 |

Eli yhä useampi asiakas jättää laskut maksamatta ja osa riitauttaa ne. En jaksa enää, en saa palkkatöitäkään ja olen hakenut jo vuosikaudet niitä.

Enkä todellakaan ole ainoa, näitä juttuja olen saanut kuulla monilta tutuilta. Eräällekin näitä keissejä tulee kuukausittain ja tämän takia elää reilusti köyhyysrajan alapuolella. Ei kuulemma 5-10 v aikaisemmin ollut näin leväperäistä.

Haukkukaa meitä ahneiksi, mutta ilmaisia lounaita ei ole. Miksi meiltä tilataan palveluja jos ei ole vara maksaa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lopetat toimittamisen laskulla ja vaadit ennakkomaksua? Eikä mitään lähetetä ennenkuin rahat on tilillä. Näin kai pitää jos asiakkaat on apinoita. Onneksi en itse duunaa ku pieniä kirjanpitoja erinäislle pikkuyhdistyksille, pienille taloyhtiöille ja vastaaville. mahdollisimman helppoja joilla on jotain rahaa ja tuloja takaanaan ja säännöllistä työtä jota voi tehdä kun itselle sopii.

Vierailija
2/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakeyhtiöt ovat pahimpia asiakkaita. Vinkuvat, vittuilevat haastamalla oikeuteen ja kierrättävät ulosoton kautta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko myydä laskulla... Se on vain maksutapa muiden joukossa.

Ja jos haluat pitää laskutuksen mukana jatkossakin, niin etukäteen laskutus on myöskin vaihtoehto (joko osittain tai kokonaan).  Sinähän se yrittäjä olet, itse päätät miten myyt.

Vierailija
4/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika tavallista. Mutta ei kannata myydä laskulla sellaisille, joiden maksukyvystä tai maksuaikeista on epävarma. Vaadi maksua heti käteisellä tai maksukortilla (vuokraa pääte) tai vaikka ennakkoon. Tai älä myy ollenkaan niille, joilla on jotain luottohäiriöitä (koskee myös b-to-b-myyntiä).

Vierailija
5/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myy persaukisille joilla ei ole varaa maksaa.

Vierailija
6/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakeyhtiöt ovat pahimpia asiakkaita. Vinkuvat, vittuilevat haastamalla oikeuteen ja kierrättävät ulosoton kautta. 

Hulluinta on, että juuri isoimmat ja vakavaraisimmat (eivät toki ole aina sama asia) ovat kaikkein hitaimpia maksajia. Kuukauden maksuaika ainakin aemmin oli sääntö ja kuulemma EU:ssakin sitä ajettiin ihan normiksi, minimimaksuajaksi! Silloinhan isot yritykset pitävät pienempiään kuin vankeina, korottomina rahoittajinaan, eikä raha yhteiskunnssa liiku, kunhan kasvaa korkoa isojen hankkeissa.

Yksityisten ihmistenkin velkaantumisongelmissa suuri osa on juuri tuota, että enää ei haluta säästää etukäteen (ja samalla harkita koko hankintaa), vaan kaikki pitää saada heti miettimättä saako koskaan maksettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tiukassa tuntuun raha olevan nykyään, usein saa muistuttaa. Ja isot pörssissä olevat osakeyhtiöt on vaikeita. Heille pitää antaa maksupäiviä 90-180 vuorokautta.

Vierailija
8/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä myy persaukisille joilla ei ole varaa maksaa.

Mistä voi päätellä, onko jollain yksityisellä taikka yrityksessä, yhdityksellä tms. varaa maksaa? Usein asia selviää vasta myöhemmin ja luotetuillekin asiakkaille voi tulla ongelmia töiden vähenemisen tai juuri sen takia, että heidän omat asiakkaansa maksavat hitaasti. Myös asiakas miettii yrityksesi luotettavuutta eli kannattaako maksaa jotain etukäteen, eikä toisaalta läheskään kaikkea voi tehdä tai toimittaa niin, että sen kriittisessä kohdassa lopettamisella saisi asiakkaaseen maksuvauhtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti noin 10-v. sitten alkoi Suomessakin kovasti venyä maksut. Erityisesti isot ja vakavaraiset maksavat käytännössä aina myöhässä. Eri maista toki eri kulttuurin mukaan, eli vaikkapa Etelä-Euroopasta on suuri ihme saada maksu ajoissa. Etelä- ja Väli-Amerikasta on suuri ihme saada maksu ylipäänsä, jos ei paikalla käy.

Vierailija
10/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yrittävät alihankkijat ja pikkuyrittäjät laskutella vähän miten sattuu ja vähän mistä sattuu.

Tässä kuussa kaksi kertaa toimitettu ei ole vastannut tilattua, kerran on laskutettu enemmän kuin on sovittu ja kerran ei ole tehty sitä mitä piti, vaan jotain ihan muuta.

Sitten tulee sanomista ja jostain syystä minä olen se mulkku.

Siitä olen olen samaa mieltä, että suuret yhtiöt yrittävän käyttää pk-yrityksiä pankkeinaan ja yrittävät vääntää maksuaikoja 60 päivästä 90 päivään.

Melko hanurista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan yksi asiakas on jättänyt osan laskusta maksamatta, olen vissiin onnekas toki uskon omalla asenteella olevan todella paljon merkitystä, koska kaikki muut ovat maksaneet kuten on sovittukkin. Mitä varakkaampi asiakas sen myöhemmin pitää kyllä paikkansa.

Vierailija
12/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

180 päivää???!

Kehitys on ollut synkkää, pitkään toimituksesta riippuen oli 14 tai 30 päivää maksuaikaa.

Sitten suurimmat yhtiöt siirtyivät 60 päivään ja nyt minulta on usein yritetty vaatia 90 päivän maksuaikaa.

En ole vielä suostunut ja yksi kauppa on mennyt vasta ohi tämän vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää vaan jatkossakin persuja.

Vierailija
14/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama on huomattu. Ja itsellä on myös vaikeuksia maksaa laskuja ajallaan kun raha ei kierrä sekä se että laskussa saattaa olla eräpäivä jo mennyt kun se tulee. Osa laskuista ei myöskään edes tule perille, vasta huomautuksen tullessa tajuaa ettei alkuperäistä ole edes näkynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää vaan jatkossakin persuja.

No onpas typerä kommentti mitenkä persut liittyvät tähän?

Vierailija
16/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama ongelma isommassakin firmassa! Samalla tavalla isompikin firma tarvitsee rahaa tilille, mistä maksaa työntekijöiden palkat ja juoksevat kulut.

Vierailija
17/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rakennusyritys jätti kesällä työt kesken, lupasivat tulla syksyllä jatkamaan. Ei näkynyt, mutta joulukuussa tuli loppulasku 38 000 e. Ei maksettu, soitto yrittäjälle, että minä päivinä on oltu töissä, kun itse ei huomattu kenenkään käyneen. Oli kuulemma virhelaskutus.

Homma seisoi, monen soiton jälkeen huhtikuun lopussa tuli mies 3 tunniksi paikalle, lasku tuli 4 vrk kuluttua, sama 38 000 e, ei mitään selvitystä siitä, mitä tehty ja mikä on valmis. Ei maksettu, soitto yritykseen, selittelyä siitä, että siellä oli kuulemma viikon ajan ollut 4 miestä, sitä ja tätä tavaraa tuotu, kyllä pitää maksaa. Meillä on raksalla 3 hirvikameraa, kerrottiin, että niiden mukaan mitään ei ole tuotu eikä paikalla ole oltu tuota 3 tuntia enempää, sekin työ tehty yhdessä ainoassa kohteessa.

Tänään yrittäjä soitti ja ilmoitti, että lasku menee perintään. Meiltä vastaus oli, että sopimuksen mukaan loppulasku maksetaan, kun ulkopuolinen on työn tarkistanut, joten perintään voi laittaa, mutta maksaa ei tarvitse.

Vierailija
18/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran huudot että olen ahne, koska sopimuksessani lukee että maksuehto on aina 14 pv, jonka jälkeen lähtee 2 muistutusta ja sitten perintään. Sen ehdon olisi pitänyt olla 180 pv. Graafikko olen, eli vielä ns. aliarvostetussa orjan ammatissa.

Vierailija
19/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuuluu 10% loisii toisten kustannuksella.

Maksupääte ei mahdollinen. Luottotietojen tarkistelu kohtuuttoman kallista eikä normaali asiakkaalta lähdetä vaatimaan mitään kirjallista sopimusta.

Perintään laitetaan vaan kaikki pienetkin, kun ei meillä mitään sen suurempia kuitenkaan edes ole. Perinnästä nyt ei saa kaikkia kulujaan takas, mutta minkäs teet.

Vierailija
20/37 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä omituinen käytäntö, että palvelua oletetaan saavansa ennen maksua. Palveluun menee aikaa ja ajalla on arvo, kun taas rahalla ei ole mitään arvoa, se on vain mielikuviteltu vaihdon väline. Arvoa saadakseen pitäisi aina ensin maksaa. Eihän kaupastakaan voi ottaa tuotteita kotiin ja mainita kassalla että maksan sitten joskus jos jaksan. Tuotteilla on todellinen arvo, joka säilyy. Rahan arvo vaihtelee ja voi kadota kokonaan vaikka huomenna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme