Nykyajan palautekulttuuri on aivan kamalaa, miksi joka asiasta pitää "antaa palautetta"?
Tekisi muuttaa erakoksi. Kaikesta ja kaikista palautteen antaminen on todella ahdistavaa. Jos ei ihminen tee jotain väärää, pitää silti etsimällä etsiä jotain vikaa.
Esimerkkejä:
- töissä kehityskeskustelut, koskaan ei voi olla kaikki hyvin, aina jotain kehitettävää
- lapsilla päiväkodissa, jos lapsi on peruskiltti ja normaali, niin sitten palautetta tulee, että on liian hiljainen, nukkuisi liian pitkiä päiväunia, jne.
- koululaisilla Wilmassa tulee koko ajan arviota
- mikä pahin, vanhemmat soittavat toisille vanhemmille, että nyt teidän Reijo oli pitänyt lelua 5 min kauemmin kuin meidän Raimo ja Raimo on nyt pahoittanut mielensä
- sitten on laturaivo, tieraivo, pilkupyöräraivo, jne..
Mikä ihme on, että ihmisten on ihan pakko antaa toisilleen koko ajan negatiivista palautetta? Miksei koskaan voi sanoa toisista mitään hyvää?
Kommentit (14)
Ja sitten niistä aidoista ja tärkeistä asioista ei kuitenkaan keskustella eikä kommunikoida, vrt. kehityskeskustelut vs paska työilmapiiri.
En tajua. Olen itse alkanut jännittämään kehityskeskusteluja, vaikka ne kuten myös kaikenlaiset arvioinnit tuntuivat hyödyllisiltä.
Kehityskeskustelu on nykyään jotain väkisin vääntämistä ja tasapainoilua sen suhteen mikä on riittävästi, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että pitäisi saada lisää liksaa (jota ei ole varaa maksaa). Pomo vain haukkuu mut täysin tyhjästä ja mitään konkreettista kehitettävää näistä purkauksista ei kirjata.
Palautetta on monenlaista. Asiakaspalaute yrityksessä auttaa kehittämään ja parantamaan palvelua, ja siitä on hyötyä niin maksavalle asiakkaalle kuin yrityksellekin.
Itse olen kokenut kehityskeskustelut positiivisina. Wilma on ok. Nykyisin elämä on niin hektistä ja vaativaa, ttäynnä infoa. Miksipä muuten ihmiset olisivat niin uupuneita ja loppuun palaneita. Joka vaan voi, kannattaa käyttää vuorettuluvapaa hyväksi.
Meillä töissä pitää antaa vuosittain kollegoille kirjoitettu palaute kaikille. Ihan hiton vastenmielistä. Ensimmäisen kerran olin juuri 2 kk aiemmin tullut taloon. Arvatkaa vaan miten helppo oli antaa palautetta kun ei tiennyt edes kunnolla mitä muut tekevät. Itse sain palautteita mm ulkonäköön liittyen ja muuta aivan työhön kuulumatonta, varmaan siksi etteivät muuta olleet osanneet sanoa.
Ihan totta tuo. Se on minusta ymmärrettävää, että nykyään halutaan havaita ongelmia ja parantamisen tarvetta erilaisissa palveluissa ja sen takia pidetään noita palautekeskusteluja, mutta se asenne leviää helposti kaikkiin sosiaalisiin kohtaamisiin.
Pitäisi jatkuvasti käsitellä suuria määriä informaatiota, muodostaa kantoja eri asioihin, perustella niitä ja esittää parannustoiveita. Ei ihme, että monet ovat niin väsyneitä.
Ehkä parasta olisi vain päättää suhtautua asioihin suuripiirteisemmin ja sietää pikku juttuja, jotka saattavat ohimennen harmittaa vähän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tai sitten soitat puhelimella johonkin firmaan ja puhelun jälkeen menee vain hetki kun napsahtaa tekstiviesti: Miten arvioisit palvelumme jne. Jos et halua enää viestejä lähetä 1 numeroon... Miksi ei vain voisi saada palvelua puhelimitse ja se olisi siinä.Ahdistaa jatkuva kyselytulva ja palautteiden antaminen.Joku niistäkin rahan saa.
Samaa mieltä, jos ei ole edes tehnyt mitään virhettä, silti pitää antaa aina joka asiasta palautetta "positiivisessa hengessä"
En anna palautetta koskaan lomakkeella, vaan suoraan. En tee töissäkään näitä palautekyselyjä, aivan turhaa ajanhaaskausta.
Ihmisiä pidetään palautteen pelossa. Kamalaa.
Opiskelussa ihan sama. Ihan kuin ei omat esseet ja esitykset riittäisi kun pitää juk oli ste lukea sata muuta työtä ja keksiä jotain pa skaa sanottavaa niistä :(
Kyllä ahdistaa täälläkin. Työskentelen yrityksessä jossa lähetellään noita palautekyselyjä asiakkaille. Jos jossain kuussa tulee huonot luvut, käytetään tunti pari aikaa sen selvittämiseen mistä huonot luvut johtuu. Meitä pyydetään jopa yrittämään manipuloimaan vastauksia, jotta ne näyttäisivät hyvältä. Jopa tulospalkkiot ovat riippuvaisia siitä, millaista palautetta saamme asiakkailta. Tuntuu ettei itse työllä ole enää merkitystä, tärkeintä on että asiakkaan antama palaute on hyvä. Asiakas ei varmaan arvaakaan kuinka suuri merkitys sillä sähköpostiin tulevalla kyselyllä on. Eikä hän varmaan arvaa sitäkään että jos hän antaa meille kasin, se on yhtä kuin paska arviointi. Pitää antaa ysi tai kymppi. Tähän käytetään aivan järkyttävän paljon aikaa.
Mielestäni on tärkeää antaa palautetta.
Itse tykkään saada palautetta, sekä positiivista, että negatiivista. Erityisesti töissä se on hyödyllistä. "Hei tykkään, että hoidat asian x, tosi hyvin, jatka samaan malliin. Mutta tuon y-jutun kanssa täytyy petrata, koska..." Vain palaute auttaa kehittymään! Jos koskaan ei sanota mitään negatiivista, niin ei voi kehittyä.
Itsekin olen tykännyt antaa sekä positiivista, että negatiivista palautetta kollegoille. Vaihdoin vähän aikaa sitten alaa, mutta edellisissä hommissa annoin paljon palautetta. Sanoin, että nyt on priimaa tai, että nyt täytyy petrata. Kukaan ei tietääkseni pahastunut, sain vastaavaa palautetta itsekin.
No olipa hyvä kirjoitus.